Lataa pdf

1. AROLA, Pirkko: Jouluilta Betlehemissä

Lyhyt joulunäytelmä lapsille

Musiikki: Jukka Salminen

Tekstivälitys: Kirsti Koivula

n. 15 esiintyjää ja kuoro

Kauniita uusia joululauluja sisältävä jouluyön kuvaus enkeleineen ja paimenineen.

 

2. ASIKAINEN, Martti – HALLIKAINEN, Olli – ISSAKAINEN, Tytti:

Paavalin tie

Tekstivälitys: Suomen Pipliaseura -94 (24s)

Vaellusdraama, runsaasti henkilöitä

Paavalin tie on Raamattuvuoden satoa. Siihen on kerätty syventävää tietoa Paavalin elämästä ja opetuksista, raamattutyöskentelyä ja lopuksi Tytti Issakaisen kirjoittama vaellusdraama, johon on valittu seitsemän kohtausta Paavalin elämästä: Stefanuksen kivityspaikka, Damaskoksen kokemukset, 3 vuoden kuluttua Jerusalemissa, Antiokiassa, Efesoksen mellakka, Maltan saarella ja Roomassa.

3. BALTZAR, Veijo: Jumala on suuri

Tekstivälitys: SUNKLO -91 (24s)

Kirkkonäytelmä Jeesuksen elämästä

Alkaa railakkaasti tyhjällä haudalla, jossa kaksi roomalaista sotilasta havaitsee ruumiin kadonneen. Miehet puhuvat elämänmakuista, ronskinsorttista, hienostelematonta puhekieltä. Hautakohtauksesta siirrytään temppelin pihalle, aikaan ennen pääsiäistä, jolloin Jeesus on Jerusalemissa ja tyhjentää suutuspäissään rahanvaihtajien pöydät. Jeesuksen toiminta ja kansansuosio herättää puolestaan raivoa lainoppineissa ja fariseuksissa, jotka alkavat suunnitella Jeesuksen vangitsemista.

Näytelmä etenee kuvaten uskollisesti Jeesuksen elämän viimeiset vaiheet ehtoollisen asettamisesta aina ristinkuolemaan ja ylösnousemusaamuun haudalla, jossa Maria kohtaa Herransa.

Näytelmään tuo elämänmakua henkilöiden värikäs kielenkäyttö.

4. HAAPANEN, Marjatta: Myrsky

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (12s)

Tekstinvälitys: Lasten Keskus Oy

Roolit: n. 20 hengen ryhmä, ääni (nauhalta)

Dramaattinen kirkkonäytelmä, jonka teema nousee UT:n kertomuksesta: Jeesus tyynnyttää myrskyn. Näytelmä nostaa esille erilaiset myrskyt ihmisen elämässä – Jeesuksella on voima ja valta tyynnyttää myös nämä: yksinäisyyden, vieraantumisen, kiusausten ja nälän tuomat myrskyt. Ryhmä esittää kohtauksia paljolti liikkeiden ja kehon kielen avulla, mutta mukana on myös repliikkejä ja vuoropuhelua nauhalta tulevan tekstin kanssa. Eri kohtausten ”lavastuksena” on äänitehosteita ja musiikkia tunnelman luojana.

5. HAAPANEN, Marjatta: Ex corde / Kaikesta sydämestäsi

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (6s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Dramaattinen kirkkonäytelmä, jonka teema nousee Kylväjä-vertauksesta. Näytelmä on sovitettu tyttö- ja poikaryhmälle. Pantomiimiset liikkeet, puhekuoron ja soolojen vuorottelu johdattavat aihetta kohti tekstistä nousevia syviä kysymyksiä: Me olemme maa. Kuka päästää meidät pahasta? Kuka auttaa meitä kestämään? Kuka hävittää itsekkyyden, väkivallan – orjantappurat? Kuka?

Vastauksena on risti, joka tuodaan alttarille: ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme… Hänen kanssaan ja Hänessä me elämme ja liikumme ja olemme.”

6. HAAPANEN, Marjatta: Ja tapahtui niinä päivinä

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (9s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

2 lukijaa, enkeleitä, Maria, nuoria ym. kansaa

Dramaattinen kirkkonäytelmä joulunajan sanomasta ennen ja nyt. Sopii erityisesti joulunajan jumalanpalveluksiin ja hartaustilaisuuksiin kirkossa. Näytelmässä lomittuvat oivaltavasti nykyajalle tunnusomainen jouluhössötys ja ensimmäinen joulu Betlehemissä. Nuoret arvostelevat rankasti järjetöntä jouluhulinaa ja lähtevät etsimään joulun lasta. Heillä nousee sama kysymys Itämaan tietäjillä. Mistä he löytäisivät Jeesuksen? Tietäjien tarinasta löytyy vastaus. Laulu ”Vie vuorille tää viesti” päättää näytelmän, jonka lopuksi kirkkovieraille tarjotaan ehtoollinen.

7. HAAPANEN, Marjatta: Joulun hoosianna

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (6s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Liturginen kirkkonäytelmä joulun sanomasta. Musiikki, valot ja tekstit vuorottelevat. Jumalan valtakunnan kaipaus puhututtaa. Missä Hän on? Vastauskin löytyy Raamatusta: ”

8. HAAPANEN, Marjatta: Totuus nousee ylös

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (10s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Roolit: 6 mustaa ja 6 valkoista kuorolaista, lausuja

Liturginen kirkkonäytelmä pääsiäisen sanomasta. Musta kuoro kulkee alttarille pyytämään Jeesukselta armahdusta. Raamatusta luetaan pääsiäisen ajan teksti. Ylösnousemuksesta iloitsemaan saapuu myös valkoinen kuoro, joka lausuu kiitos-jakeita Raamatusta. Lopussa kuorolaiset ryhmittyvät eri puolille kirkkoa kertoakseen kaikille radikaalin uutisen: RISTIINNAULITTU ON NOUSSUT YLÖS!

9. HARTMAN, Olof: Elämän kruunu

suom. Samppa Asunta ja Marjatta Haapanen

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (40s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Roolit: Aadam, Eeva, Saatana, 2 enkelikuoroa

Liturginen kirkkonäytelmä, jonka teemoja ovat syntiinlankeemus, vallanhalu ja yksinäisyys.

Näytelmä alkaa Raamatun erilaisilla kertomuksilla Jumalasta kaiken luojana, myös rakkauden olemuksena. Saatana astuu kuitenkin mukaan kuvioihin ja taivaassa syttyy sota, mikä johtaa maailmassa syntiinlankeemukseen. Musta ja valkea enkelikuoro seuraavat Saatanan, Iisan (Eevan) ja Aadamin keskusteluja ja tuovat esille niistä omia näkemyksiään. Saatana saa vallan- ja omistamisenhimon syttymään Iisassa ja lankeemus tapahtuu. Valkeat enkelit viestivät Jumalan ratkaisusta sytyttämällä kynttiläketjun Eevasta alttarille yhtyen yhä voimallisemmin Marian kiitosvirteen: ”Kaikki sukupolvet ylistävät minua autuaaksi…”. Aadam ja Eeva kulkevat kynttiläkujaa pitkin alttarille. Mustat enkelit ja Saatana riisuvat kaapunsa: Jumala on lopullisesti kukistanut Saatanan. Näytelmä päättyy Isä meidän -rukoukseen.

10. HEIKKINEN, Tuomo: Taamar ja Juuda

Tekstivälitys: SUNKLO -98 (21s)

Monologinäytelmä Taamarin elämästä hänen kertomuksenaan (1. Mooseksen kirjan 38. luku). Väkevällä eroottisuudella ladattu teksti Taamarista, joka jää lapsettomaksi leskeksi kahdesta veljeksestä. Kun veljesten isä ei halua enää antaa puolisoksi kolmatta poikaansa, vaikka maan perinnäistavat niin vaativat, Taamar päättää vietellä appensa saadakseen lapsen häneltä. Taamar pukeutuu pyhäkköportoksi ja odottaa Juudaa tien varrella, jota pitkin hän kulkee pyhäkköön. Kertomus lähtee liikkeelle tällä kumpareella Juudan ja Tamarin yhtymisen jälkeen. Nyt Taamar uskoo kohtunsa kautta tulevansa siunatuksi ja synnyttävänsä Juudan suvulle vahvan poikalapsen ja perillisen.

11. HEIKURA, Unto: Kirkkokapina

Tekstivälitys: SUNKLO -97 (55s)

Roolit: 19m, 5n, 3t, 2p, lisäksi vartijoita

Dokumenttikuvaus kuhmoniemeläisten kirkonrakentamisesta v. 1814. Kuhmoniemeläisten kirkko paloi tuhopolton seurauksena v. 1805. Paikkakuntalaiset halusivat rakentaa kirkon entiselle paikalleen, mutta viranomaisten mukaan kirkko piti rakentaa lähemmäksi pappilaa, Markkolanmäelle. Osa kyläläisistä nousee vastustamaan määräystä purkaa jo rakennetut hirsikerrat. Kesken heinänteon kiireiden miehet kutsutaan käräjille ja kapinan johtomiehille luetaan kuolemanrangaistukset. Näytelmän teemaksi nousevat kyläläisten vahva yhteishenki ja kipeän epäoikeudenmukaisuuden kokeminen lain ja yksilön oikeustajun välillä sekä kysymys kirkon maallisen vallan käytöstä. Naiset etsivät voimaa ja lohtua virsistä ja käräjäkuoro kommentoi lauluillaan kyläläisten tuntoja.

12. HEMMINKI, Heikki: Piiskahäät

Tekstivälitys: SUNKLO -73 (52s)

Roolit: 9m, 5n, lisäksi nuoria ja vanhoja kyläläisiä sekä viuluniekka

Näytelmä herännäisyydestä ja sen valtapiirteistä yhteiskunnallisena vaikuttajana ja yksilöstä sen sisällä. Näytelmä peilaa erityisesti herännäisyyden suhtautumista nuorison kasvattamiseen, kirkkoon, uskontoon ja isänmaallisuuteen.

Näytelmä alkaa Honkamäen Paavon ja hänen morsiamensa Kertun häävalmisteluilla. Paavo saa kuulla, että jos nuoret lähtevät heidän häistään yöjuoksuihin (tansseihin), niin kylän vanhimmat antavat heille kuritusta. Näin sitten tapahtuukin. Herännäisyyden johtajat Malkamäki ja Malmivaara tulevat liian myöhään pystyäkseen estämään tapahtumaa.

Puoliajan jälkeen näytelmässä hypätään 24 vuotta eteenpäin aikaan, jolloin Paavon ja Kertun omat lapset ovat aikuistumassa. Iloa tuottaa Pentti-pojan pappiskutsumus ja murhetta puolestaan toisen pojan, Paulin, uskosta luopuminen. Pentti lähtee Saksaan sotilaskoulutukseen, koska uskonto ja isänmaa ovat hänen arvopohjansa. Pentin kuolema tuo lisää surua kotiin. Alun kovien tuomioiden jälkeen sijaan on nyt vuorossa armon ja nöyryyden vaihe sekä suostuminen keskeneräisyyteen.

13. HIRVONEN, Ritva: Sakkeus – Aabrahamin kadonnut lapsi

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 (16s)

Roolit: 3m, 2n

Elämänmakuinen kuvaus ahneesta ja petollisesta tullivirkailija Sakkeuksesta, jonka elämä muuttuu täysin hänen kohdattuaan Jeesuksen ja aterioituaan hänen kanssaan.

Katkeran oloinen, lapsettomuuttaan sureva vaimo ja orjatar kuuluvat Sakkeuksen perheväkeen. Sakkeuksen ahneutta peilataan kahden miehen kautta: rabbi Farimailin, jolla ei ole varaa maksaa velkojaan ja prefektin, joka tulee vuosittaiselle veronhakumatkalle. Elämänarvot keikahtavat päälaelleen, kun Jeesus tulee kaupunkiin: orjatar saa vapautuskirjan ja Sakkeus luopuu kokonaan petoksilla hankkimastaan omaisuudesta ja valitsee tilalle Messiaan, Jumalan ja ikuisen rakkauden valtakunnan.

14. HOSIALUOMA, Alli: Aamu valkenee

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (16s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Roolit: 2m, 6n, 3 lukijaa

Dramaattinen kirkkonäytelmä, jonka teemat nousevat Joh. 20: 11–18 -kohdasta: kärsimysten kohtaaminen, elämän tarkoitus, kuolema ja ylösnousemus.

Mies käy vuoropuhelua elämän vaikeista asioista uskon ja teorioiden valossa Hiljaisen, Hymyilevän, Totisen ja Aran naisen kanssa. Tyttö ja nuorukainen tuovat tähän hetkeen uskonsa rakkauteen ja valoon. Siitä saavat Arka, Mies ja Totinen ja Hymyilevä kimmokkeen paljastaa ahdistustensa syvät syyt – ja sen myötä oikeuden epätoivoon. Mutta Kirkasotsaisen todistus auttaa heidät näkemään sen, että katkeruudessa pysymisessä on kyse itsekkyydestä. Pääsiäisaamu koittaa heille henkilökohtaisella tasolla ja he näkevät Jumalan ihmeellisen rakkauden Kristuksen kuolemassa ja ylösnousemisessa.

15. HUNT, Angela Elwell: Legenda kolmesta puusta

Norjalainen kansansatu, lastennäytelmä

Toimintaohjeet Alan MacDonal

Suom. Tytti Träff

Saatavilla esim. kirjakaupoista. Näytelmä on vapaasti esitettävissä ilman tekijänoikeusvaateita.

Näytelmän teksti perustuu osin Kolme puuta -nimiseen kuvakirjaan, jonka Ristin Voitto julkaisi v. -90.

Rooleihin tarvitaan 10–20 näyttelijää.

Hauska ja samalla kuitenkin väkevä legendatarina kolmesta puusta, joilla jokaisella oli unelmansa. Ensimmäinen puu halusi tulla maailman kauneimmaksi aarrearkuksi, toinen komeaksi ja vahvaksi purjelaivaksi ja kolmas toivoi saavansa kasvaa niin korkeaksi, että kun ihmiset katsoisivat sitä, he näkisivät taivaan ja ajattelisivat Jumalaa.

Puunhakkaajat tulevat ja kaatavat puut. Ensimmäisestä puusta tehdään eläinten seimi, toisesta veistetään kalastajavene ja kolmannesta puusta tehdään ristinpuu, puu, joka pystytetään korkealle kukkulalle. Kaikki puut pettyvät ensin kohtaloonsa, mutta huomaavat kuitenkin pian, että jokaisen unelma on toteutunut: ensimmäinen sai aarteen sisälleen, toinen kuljetti maan ja taivaan kuningasta ja aina, kun ihmiset ajattelivat kolmatta puuta, he ajattelivat myös Jumalaa.

16. ISSAKAINEN, Tytti: Tien sinne tiedätte

Passiodraama

Kirkon Nuorisotyön Keskus -74 (21s)

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

Paljon rooleja

Passiodraama on laulunäytelmä pääsiäisajan tapahtumista Johanneksen evankeliumin mukaan kirjoitettuna. Näytelmän teksti on yksinkertaista, väkevää ja uskollista Raamatun tekstille. Kertojalla on suuri osuus, samoin kuorolla, joka kommentoi ja tarkkailee pääsiäisajan tapahtumia ja on niissä samalla itse mukana esittäen kansaa.

Tämä lauluineen ja sävellyksineen väkevä teos on alunperin suunniteltu Taivallahden kirkkoon Helsinkiin, missä sillä oli pitkä esitysperinne uskolliselle yleisölle.

17. ISSAKAINEN, Tytti: Kutsu

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

1986 (25s)

Roolit: 6m, 2n, lisäksi kalastajia, toriväkeä, morsian, sulhanen, hääväkeä ym. kansaa

Näytelmä kuvaa todenmakuisesti niitä kysymyksiä, mitä Jeesuksen kutsun kuuleminen ja häntä seuraamaan lähteminen aiheuttavat. Miten käy elatuksen, omien elämänsuunnitelmien, perheenperustamistoiveiden ja isän suhtautumisen ammatista luopumiseen?

Sebedeuksen venekunta, mukana myös omat pojat Jaakob ja Johannes, ovat juuri tulleet kalastusretkeltä Galilean järveltä hyvän saaliin kera. Puheenaiheita riittää miehillä – kalastuksesta tietenkin, mutta myös yhteiskunnallisista asioista ja Johannes Kastajasta, jonka saarnat tulevasta valkeudesta herättävät kannanottoja puolesta ja vastaan. Seuraava kohtaus onkin Jordan-virralta, minne kansaa saapuu kuulemaan Johannesta ja myös väittelemään hänen kanssaan. Jeesuksen tulo paikkakunnalle uhkaa vielä enemmän kalastajakylän perinteistä rauhaa: Jeesus kutsuu kalastajia jättämään verkkonsa ja seuraamaan itseään. Onko hän todellakin Messias ja mitä hänen seuraamisensa käytännössä merkitsee? Näihin kysymyksiin miehet eivät voi saada vastauksia ja silti sydän pakottaa lähtemään Jeesuksen matkaan.

Jeesus on näytelmässä vahvasti läsnä, vaikka hän ei ole roolihenkilönä mukana – vain kutsujan äänenä kuultavissa.

18. ISSAKAINEN, Tytti: Face to face

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

Musiikki: Jouko Kantola

Näyttämökollaasi tehtiin Mikkelin valtakunnalliseen lähetyskokoukseen -89. Tehosteina diakuvia ja videokuvia, välillä lauletaan virsiä.

Vanha Martti Rautanen muistelee elämäntyötään Afrikassa diakuvien ja äänimaailman tukiessa kerrontaa. Kerronnan edetessä Rautanen nuortuu, Afrikasta siirrytään Aasiaan, Eurooppaan ja Etelä-Amerikkaan, jolloin Rautanen on jo aivan nuori mies.

Kollaasi päättyy Jeesuksen kasvoihin krusifiksissä ja lauluun Kyrie: Herra armahda.

19. ISSAKAINEN, Tytti: Tusina

Nuorisomusikaali -95

Sävellykset: Markku Ahlstrand

Kustantaja: Kirjapaja Oy, saatavilla kirjakaupoista

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

Paljon henkilöitä

TUSINA kertoo tusinasta nuoria, joiden kohtauspaikkana on bunkkeri. Jokainen nuorista saa syvyyttä omasta elämästä kertovissa kohtauksissa: koulusta, vappupirskeistä, riparillelähdöstä. Jokaisella on omanlaisensa ongelmat elämässä.

Näytelmä keskittyy kuvaamaan tuntoja rippileiriltä. Paten ja Mikan yhteenoton jälkeen Pate katoaa leiriltä. Mika löytää Paten bunkkerilta ja pojat pinkovat yhdessä bussille, joka vie heidät takaisin leirille – ystävyys on sittenkin lujempi kuin esille tulleet erimielisyydet.

20. ISSAKAINEN, Tytti (ent. Jäppinen): Kadonneen ämpärin salaisuus

”Värisyttävä nuorisojännitysnäytelmä”, -86

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

Roolit: 7 nuorta, erimaalaisia henkilöitä, lisäksi kameleita

Näytelmän tapahtumapaikkoina on kesäinen suomalainen maalaismaisema, Saksan laiva, juna Saksassa, Amsterdamin lentokenttä, Pariisi ja etiopialainen autiomaa. Tylsistyneet nuoret viettävät kesälomaansa maalla, jossa kohtauspaikkana on kaivo. Kaivon vierellä on vanha, ruostunut ämpäri, jota pojat käyttävät pallonaan.

Ämpäri katoaa yllättäen kaivoon vieden nuorten cocikset mukanaan ja samalla katoaa porukasta Kati. Köyteen on kiinnitetty vihjeeksi lappu ja laivan kuva. Nuoret hyppäävät mopojen selkään ja lähtevät kaupunkiin ja sieltä laivaan Katia peräämään. Laivalla he törmäävät iranilaiseen, jolta yllättäen löytyykin pala köyttä ja viesti Katilta. Myös tullimies Travemundessä ja sattumoisin junassa tavattu suomalaispoika Petri tietävät ämpäristä ja Katista. Pariisista tulee viimeinen vinkki: Addis Abebaan!

Siellä erämaassa hirveä jano alkaa vaivata ja kaiholla nuoret muistelevat kaivoa ja sen raikasta vettä. Viimeisessä kohtauksessa Kati tulee ämpärin kanssa ja herättää kaivon vierelle nukahtaneet ystävänsä. Mutta mistä ovat peräisin savitahrat ja Petrin osoite?

21. ISSAKAINEN, Tytti: Jeesuksen kiusaukset

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (21s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Roolit: Jeesus, Kiusaaja, Lukija, Kansaa

Dramaattinen kirkkonäytelmä, joka lähtee liikkeelle Raamatun kohtauksesta, jossa Jeesus kohtaa kiusaajan. Mukana on lisäksi aineksia muistakin kirjoista – Helmut Thielicken: Isä meidän, Dostojevski: Karamazovin veljekset ja von Wright: Ajatus ja julistus -teoksesta essee Dostojevskista.

Kansalaiset etsivät takeita uskolleen, mutta eivät tunne saavansa riittävän selkeää vastausta: ei ihmeitä, ei edes leipää. Kiusaaja riemuitsee ja yrittää viekoitella Jeesusta vastaamaan kansalaisten vaateisiin, kun nämä lähtevät etsimään parempaa Jumalaa.

Ja onko koko Jumalaa olemassa, kun hän ei paremmin ilmoita itsestään? Ja miksi Jumala ei poista kärsimystä maailmasta? Ihmiset kääntyvät pois ja jälleen Kiusaajalla on aihetta moittia Jeesuksen toimintatapoja. Lopullinen vastaus löytyy kuitenkin Jeesuksen uskollisuudessa kiusausten voittajana: hän ei väistä omaa tehtäväänsä, ei korota itseään eikä poista ristin pahennusta. Siksi hän on meidän apumme ja toivomme niin elämässä kuin kuolemassa.

22. JÄÄSKELÄINEN, Lempi: Rikkaan miehen kääntymys

Joulunäytelmä

Tekstivälitys: SUNKLO (21s)

Roolit: 3m, 2n, 1p, kertoja

Mielikuvitusta kiehtova, ankara, kauas historian katovuosiin sijoittuva legendanäytelmä kertoo Ison Rikkaan elämästä Kurkijoen Lopotissa. Isolla Rikkaalla kaikki on hyvin: aitat pursuavat ruokaa ja tavaraa. Ainut kiusa ovat taloon pyrkivät kerjäläislaumat, mutta siihenkin on keinonsa – pihaportti pidetään tiukasti suljettuna, etteivät apua anovien huudot kuulu Ison Rikkaan Tupaan. Palvelijoidenkaan anomiset eivät auta, vastasynnyttänyt äitikin kuolee portin pieleen. Pikkupiika piilottaa vastasyntyneen poikalapsen omaan sänkyynsä. Kerjäläislaumoihin kyllästynyt Iso Rikas lähtee viettämään joulua kauas, toiseen taloonsa, palvelusväkensä kera. Tyrjän Perevarissa Iso Rikas saakin kerjäläisiltä rauhassa paneutua mielipuuhaansa – syömiseen, mutta pihalle tulee sitäkin oudompi kulkija: turkiskaapuinen nuori nainen hopeavaljaisella, valkoisella hevosella sylissään pieni poika. Nainen lienee kuollut, mutta Iso Rikas päättää ruokkia lapsen – arvelee siitä vielä ison palkan saavansa, kun niin ylhäisen lapsen pelastaa varmalta kuolemalta. Poika kuitenkin katoaa, nousee taivaisiin valkoisella hevosellaan ja Iso Rikas ymmärtää lapsen olleen Pyhän Piltin. Ison Rikkaan omatunto alkaa kolkuttaa ja hän tunnustaa suuret rikoksensa niitä anteeksipyytäen. Lopun elämänsä hän käyttää syntiensä sovitukseen ja omastaan jakamiseen.

23. KAZIO, Erkki: Pyhät pykälät

Tekstivälitys: SUNKLO -76 (62s)

Roolit: 12m, 5n

Vakavamielinen komedia byrokratian, yleisten tapojen sekä kristinuskon sanoman, lähimmäisenrakkauden, yhteensovittamattomuudesta.

Näytelmän tapahtumapaikkana on kaupunkilaispappilan tyhjänä ollut sali, jonne asunnoton kulkuri Jallu on majoittunut. Pappila saa kuitenkin uuden kirkkoherran, joka antaa Jallun jäädä luokseen asumaan. Pian virka-asunnossa on kolme muutakin asunnotonta ja sitäkös ”Jumalan perheväestä” kauniisti puhuneet seurakunnan hallinnon edustajat suuresti paheksuvat. Seurakunnassa asiasta nousee iso meteli, josta mediakin kiinnostuu. Pappi ei kuitenkaan taivu kompromisseihin, vaikka itse piispakin kutsutaan panemaan pappia järjestykseen.

24. KAUPPI, Tellu ja työryhmä: Häpeä

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 (7s)

Roolit: 5n, 2m

Näytelmä paneutuu Marian tuntoihin, kun hän saa kuulla olevansa raskaana. Naapurien juoruilevat puheet saavat Marian tolaltaan ja hän pakenee kamarinsa suojaa. Äiti Anna ja myös raskaana oleva sukulaisnainen Elisabet tukevat nuorta Mariaa, mutta Jumala ei ota pois tätä häpeän taakkaa, sillä armo ja valkeus on tuleva maailmaan Marian kärsimän häpeän kautta.

25. KEJONEN, Rauha: Kuka on Juudas

Pääsiäisnäytelmä

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 (29s)

Musiikki: Seppo Paroni Paakkunainen

Roolit: 13m, lisäksi kuorolaisia, sotilaita ja kansanjoukkoa

Näytelmä sopii esitettäväksi esim. kirkon kuorissa tai kirkkopihalla. Kuorolla on merkittävä osuus tapahtumien kommentoijana ja tunnelmien luojana. Näytelmä alkaa jalkojenpesukohtauksella, jossa jokaisella opetuslapsella on omat kommenttinsa Jeesuksen suorittamasta työstä ja myös omasta suhteesta Mestariin. Suurena kysymyksenä on, kuka on Jeesuksen mainitsema kavaltaja. Yö Getsemanen puutarhassa, Jeesuksen vangitseminen ja hetki, jolloin Pietari kieltää Jeesuksen, ovat mukana näytelmässä. Juudas puuttuu lopussa joukosta, mutta jokainen opetuslapsi joutuu kohtaamaan omat pelkonsa ja vaikenemisellaan kieltämään Jeesuksen.

26. KETTUNEN, Saara; Kaikki mitä olette tehneet

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91

Kirkkonäytelmä, jossa tehokeinona voi käyttää valonheittimiä, dioja, musiikkia ja kaapujen värejä. Esiintyjinä on 7 henkilöä ja kuoro. Kohtausten aiheet ovat Raamatusta mukailtuja: 1. Hän on uusi tulokas paikkakunnalla. 2. Häntä parjataan. 3. Hänellä on liian paljon työtä. 4. Hän on yksinäinen. 5. Hänellä on sairaus. 6. Hänellä on murhe. 7. Hän on lapsi. Lyhyet soolo-osuudet, kuoron lukemat Raamattu-osuudet ja ja musiikki tekevät jokaisesta kohtauksesta oman kokonaisuutensa, joten mukaan voi ottaa joko kaikki tai valita vain jotkut kohtaukset.

27. KIILAVUORI, Pirkko: Energia-Erkki

Lyhyt joulunäytelmä lapsille

Tekstivälitys: Kirsti Koivula

5 esiintyjää ja kertoja

Tietokone on Roopelle niin tärkeä juttu, ettei hän kerkiä edes joulukirkkoon. Kaverit tulevat ja pyytävät esittelemään tätä ihmekapinetta. Energia-Erkin sijaan koneesta ilmestyykin jouluenkeli tuomaan ilosanomaa. Onko enkeli pelkkä energorammi vai mikä? Enkeli antaa pojille tehtävän: jouluevankeliumi on kerrottava kielellä, joka on tuttu nykyajan ihmiselle.

28. KIVI, Aleksis: Lea

Tekstivälitys: SUNKLO, 1869

Roolit: 4m, 1n

Sakeus, publikaanien päämies Jerikossa, laskee omaisuuttaan ja ahne fariseus Joas haluaa päästä siitä osalliseksi naimalla Sakeuksen tyttären, Lean. Asiassa on vain yksi ongelma, sillä Lean sydän on lämmennyt toiselle, alhaisempaa säätyä edustavalle Aramille. Lea on saanut isältään luvan mennä katsomaan suurta kohua herättänyttä profeettaa, nasaretilaista. Sieltä palattuaan hän haluaa olla kaikessa kuuliainen isälleen ja taipua myös tämän painostamaan avioliittoon Joaksen kanssa. Isä riemastuu tästä niin, että haluaa itsekin nähdä tuon kuuluisan miehen. Sydäntään Lea ei kuitenkaan voi pakottaa ja niin Joas löytää hänet hellästä jäähyväissyleilystä Aramin rinnalta.

Kesken raivoisaa miesten välienselvittelyä isä palaa muuttuneena miehenä: hän on kohdannut Vapahtajan ja haluaa luopua vääryydellä hankitusta omaisuudestaan. silloin paljastuvat Joaksen motiivit – kun hän ei saa Sakeusta luopumaan aikeestaan, hän heittää hiiteen koko naima-asian. Niin rakastavaiset saavat toisensa ja myös isän siunauksen.

29. KNUUTTILA, Rauha: Tulkaa minun tyköni

Kirkkonäytelmä

Tekstivälitys: SUNKLO -92 (11s)

Pienoisnäytelmä

Roolit: 12 henkilöä sekä kuoro

Henki (voi olla enkeli tai ääni alttarilla) kutsuu ihmisiä Jumalan luo. Ihmiset tulevat, yksi kerrallaan, ajatuksineen, pelkoineen, taakkoineen niitä tunnustaen. Henki puhuu jokaiselle erikseen, ketä lohduttaen, ketä nuhdellen, ketä kannustaen.

Henkilöissä on särmää, huumoriakin. Idea tuntuu toimivalta ja sopii erityisesti kirkkoon. Näytelmä päättyy kuorolauluun, jonka toisaalta voi jättää poiskin ja laulattaa sen sijaan yleisöä.

30. MARKKANEN, Kyllikki: Temppelinrakentajat

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 (10s)

Roolit: 12 henkilöä

Kirkkonäytelmä seurakuntalaisista, joista osa on löytänyt jo tiensä seurakuntayhteyteen (Hengellinen, Arka, Kyselijä, Nuori ja Mies), mutta suurempi osa on ulkopuolella (Lähetti, Koditon, Sureva, Alkoholisti, Kieltäjä, Vanhus ja Hylätty). Seurakuntaan kuuluvat ovat laulamassa virttä, kun paikalle ilmaantuu Lähetti, joka kertoo ulkopuolella olevista, kirkkoon jollain tavalla pettyneistä ihmisistä. Seurakuntalaiset kutsuvat heitä mukaan ja lupaavat kuunnella heitä. Tulijat asettavatkin kuulijansa kovien kysymysten äärelle. Heidän kysymyksensä otetaan todesta ja se synnyttää yhteyden ihmisten välille. Onnellinen loppu yhdessä lauletun virren muodossakaan ei tee näytelmästä liian siirappimaisen sovittelevaa, vaan avaa toivon näköalan – jos lähimmäistä kuunnellaan aidosti välittäen se ei voi olla avaamatta sydämiä.

31. MARKKANEN, Tapio: Alttaritaulu

Kirkkonäytelmä

Tekstivälitys: SUNLO -70 (19s)

Roolit: 4m, 3n, poika

Kahdeksan kohtausta erään taideteoksen syntyvaiheista. Kirkkoon pitäisi saada alttaritaulu. Taidetoimikunta on valinnut aiheeksi Kristuksen ja sitä tekemään tunnetun taiteilijan. Taiteilija lähtee etsimään sisältöä teokseen, jonka pitäisi siis kuvata jotakin oleellista Kristuksesta. Prosessi käynnistyy ja lopputulos yllättää niin taiteilijan itsensä kuin taidetoimikunnankin: meidän on nähtävä Kristus jokaisessa lähimmäisessä!

32. MERENHEIMO, J.: Eräs messiaskertomus

Pääsiäisnäytelmä

Tekstivälitys: SUNKLO -97 (45s)

Runsaasti henkilöitä

Tämä näytelmä on nimensä mukainen. Yksi kertoja voi esittää koko tekstin, joka on värikästä ja nykyaikaisia sanoja käyttävää puhekieltä. Teksti on kuitenkin kirjoitettu siten, että se toimii joustavasti myös roolimiehityksen kautta. Selkeät vuoropuhelut tekevät tekstin hyvin toimivaksi draamaksi. Henkilöitä on paljon. Näytelmä alkaa kuvauksella Herodeksesta, joka ”möykkäsi, varsinkin öisin, kun oli yksin ja kännissä”. Näytelmässä on ajassa siirtymisiä, esim. Jeesuksen syntymäkin otetaan esille vasta näytelmän puolivälin paikkeilla.

33. MÄNTYLÄ, Kyllikki: Tapahtui Betlehemissä

2-osainen legenda koulujen joulujuhliin

Tekstivälitys: SUNKLO -54 (21s)

Roolit: 1m, 2n, 3t

Vanhanaikaisen puhdashenkinen legenda Betlehemin tapahtumista. Sokean ja halvaantuneen tytön isä takoo pajassaan ristinpuun nauloja päivät pitkät tappaakseen suruaan vammaisesta lapsestaan. Pajaan saapuu vieras nainen etsimään yösijaa, mutta seppä ajaa hänet tylysti yönselkään. Aamulla sokea tytär löytää naisen kuitenkin tallista, jonne hän on synnyttänyt poikalapsen. Vastasyntyneen koskettaminen parantaa tytön käden ja antaa hänelle myös näön. Häpeissään isä tunnustaa kovuutensa ja haluaa lopettaa ristinnaulojen takomisen. Armo ja anteeksiantamus nousevat näytelmän teemaksi.

34. NUOHO, Juhani: Viestin tuojat

1-näytöksinen vakava joulunäytelmä

Tekstivälitys: SUNKLO -65 (11s)

Roolit: 3m, 3n, tyttö ja poika

Kirjailijan esipuheessa kerrotaan näytelmän soveltuvan esim. lukiolaisten joulujuhliin. Tapahtumapaikkana on eurooppalainen joulukatu nykyajassa. Näytelmän nuoret: tyttö ja poika alkavat huudella joulutervehdyksiä kaikkialle maailmaan, jolloin roolihenkilöt eri maista – naiset Intiasta, Vietnamista ja Hiroshimasta, intiaani ja mustaihoinen nousevat puolustamaan omia kulttuureitaan ja arvostelevat eurooppalaisia kristittyjä itsekkyydestä ja julmuuksista. Näytelmän tuntematon nuorukainen tuo kuitenkin Jumalalta viestin, joka ylittää kaikki ihmisen heikkoudet: ”Rakastakaa lähimmäistänne niin kuin itseänne!” ja ”Kaiken, minkä teette yhdelle noista vähimmistä, sen te teette minulle”.

35. NUUTINEN, Niilo ja Marja-Leena: Jairuksen tytär

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 ( 31s)

Roolit: 5m, 3n, 2t, lisäksi lääkäri, huilunsoittaja, opetuslapsia, itkijänaisia ym. kansaa

Raamatun evankeliumien katkelmiin pohjautuva kolminäytöksinen näytelmä (Matt. 9:18–26, Mark. 5:22–43 ja Luuk. 8:41–56)

Näytelmän keskeisin tapahtumapaikka on Jairuksen talon kattotasanne, jossa Jairuksen perhe oleskelee tyypilliseen juutalaiseen tapaan. Tytär Elisa sairastuu kuumeeseen eivätkä lääkärin määräämät rohdot auta malariaksi epäiltyyn sairauteen. Synagogan esimiehenä toimiva Jairus alkaa saada uhkauksia työpaikkansa puolesta, kun on antanut Jeesuksen tulla synagogaan ja on itsekin kuunnellut miehen opetuksia ja antanut tyttärensäkin niitä kuunnella. Uhkauksia tulee myös siitä, että isä sallii Elisan ystävyyden samarialaisen tytön kanssa. Jairus joutuu valinnan eteen ja valitsee Jeesuksen. Jeesuksesta tulee myös ainoa toivo, kun Elisan sairaus vain pahenee. Onnellinen loppu, jo tuonelassa käyneen Elisan henkiinherääminen vaientaa lopulta myös Jairuksen vastustajat.

36. PAJULA, Matti: Hunajan pisara

Tekstivälitys: Matti Pajula

Roolit: 14m, 11n, 1t, lisäksi lapsia ja sotilaita

Näytelmä kuvaa ns. Telppäsniityn herätyksen johtohahmon, Lustigin ja nuoren Paavo Ruotsalaisen välisiä yhteentörmäyksiä savojärven kylässä Lapinjärvellä.

Näytelmä alkaa hetkestä, jolloin Martimaisen tilan hämmentynyt työväki palaa kesällä 1796 Telppäsniityltä koettuaan siellä Herran hengen ihmeellisen laskeutumisen kesken niittopuuhien. Paavo, joka on tullut paikalle rakkautensa Riitan perässä, ei syty mukaan hurmokseen ja saa Lustigin vihat päälleen. Paavo kaipaa jotakin todellisempaa ja lähtee lopulta, Riitan kielloista huolimatta, seppä Högmanin luo Laukaaseen. Siellä hän löytää armon ikäväänsä oikeaa ravintoa ja palaa muuttuneena miehenä takaisin. Onnea lisää se, että Riitta suostuu hänen kosintaansa.

Lustig pitäytyy Telppäsniityn kokemuksessa ja tunteiden nostatuksessa. Vuosia tyhjää ravintoa saaneet kyläläiset kutsuvat lopulta Paavon puhumaan ja katkerana Lustig joutuu väistymään uuden hengellisen johtajan tieltä.

37. PAJULA, Matti: Ehdottomat

Tekstivälitys: Matti Pajula

Kälviäläiset Erikssonin sisarukset uskovat löytäneensä täydellisen uskon kieltäymystensä kautta. Tämä 1730-luvulla vaikuttanut separatistinen liike hyökkäsi ennen kaikkea kirkkoa ja papistoa vastaan. Kälviän kirkkoherraa suututtaa tämä villiusko, niin että hän kutsuu maallisen vallan apuun kapinallisten kukistamiseksi: syytteenä jumalanpalvelusten laiminlyönti ja puoskarointi. Kun papit eivät suostu kastamaan Jaakon ja Margaretan lasta näiden toivomalla tavalla, niin lapsi jää kastamatta. Pappi tulee taloon lautamiesten ja sotilaiden kanssa ja vie lapsen väkipakolla kirkkoon kastettavaksi. Tämä tapahtuma on viimeinen pisara. Sisarukset päättävät lähteä etsimään uutta Jerusalemia.

Hovioikeuden tuomio: maastakarkoitus, sinetöi päätöksen ja kyläläisten saattamina sisarukset kannattajinaan astuvat laivaan, ”ulos Baabelista”.

38. PAJULA, Matti: Välittäjä

Tekstivälitys: Matti Pajula

Roolit: 15m, 5n, 1t, 1p, lisäksi kyläläisiä

Näytelmä kertoo Rantsilan kappalaisesta, Kristfrid Gananderista, ”1700-luvun Lönnrotista”. Ganander on työlleen omistautunut pappi, joka elää lähellä seurakuntalaisiaan. Hänellä on ymmärrystä arvostaa rahvaan kulttuuria ja taitoa mm. kotieläinten sairauksien hoitamiseen. Häneltä riittää silmää myös naiskauneudelle ja kun 12 lasta (joista 8 on kuollut) hänelle synnyttänyt vaimo kuolee, uusi vaimo on jo valmiiksi katsottuna. Uuttera Ganander valmistelee Pothanin tuella suomalaista sanakirjaa ja kerää siinä samalla talteen kansan käyttämiä sananlaskuja, sutkauksia ja loitsuja. Tässä tehtävässään hän joutuu ristiriitojen kentälle: tietäjä-shamaani Kopokaron loitsuja hän pappina vastustaa, mutta kansanperinteen kerääjänä niitä innolla taltioi. Uuden kirkon rakennusprojekti ja uuden vaimon kiivas luonne tuovat välillä uhkaavia pilviä Rantsilan pappilan rauhaan, mutta lämminsydäminen Ganander saa sovun palautumaan. Näytelmän väkeväksi sanomaksi nousee Gananderin vilpitön toivomus: ”Tehkäämme se mikä tehtävä on ja alistakaamme vähät tietomme ja työmme rakkauden ja huolenpidon palvelukseen, pienimmänkin lähimmäisen hyväksi, niin teemme Jumalan tahdon.

39. PAJULA, Matti: Kalajoen käräjät

Tekstivälitys: Matti Pajula

Kalajoen käräjät kertoo 1830-luvulla körttiläisiä vastaan Kalajoella käydyistä oikeudenkäynneistä. Henkilöinä mm. Paavo Ruotsalainen, N.G. Malmberg ja muut ajan keskeiset herännäispapit ja nivalalainen körttirahvas. Tilaustyö nivalalaisille.

40. RAHJA, Aino: Jouluevankeliumi

Lyhyt joulunäytelmä lapsille

Tekstivälitys: Kirsti Koivula

n. 20 esiintyjää

Ensimmäisen joulun tapahtumat Luukkaan evenkeliumin mukaan runomuotoon puetun kehyskertomuksen ja laulujen rikastuttamana.

41. RAITTILA, Anna-Maija: Viisi leipää ja kaksi kalaa

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (26s)

Tekstivälitys: Lasten keskus Oy

Runsaasti rooleja

Dramaattinen kirkkonäytelmä, jonka teemana on nimensä mukaisesti maailman nälänhätä ja mitä sen hyväksi on tehtävissä. Näytelmä on lähtenyt liikkeelle erään helsinkiläisen hyvinvointilähiön nuorten puheenvuoroista. Mukana on myös keski-ikäisten asenteita ja UT:n sanoman kautta avautuvat mahdollisuudet.

Opetuslapset – nykyajassa – arvostelevat kehitysapua kovin sanoin. Jokaisella on omat mielipiteensä asiasta. Evankeliumikuoro, kieltäjäkuoro ja taustaäänet vuorottelevat roolihenkilöiden kanssa. Opetuslapset puolustelevat omia tarpeitaan. Tasaus tuntuu liian kovalta vaatimukselta. Sitten pieni poika tulee kirkkoon antaa kaiken, mitä hänellä on: viis jätskiä ja kaks purkkaa! Vähitellen kaikki huomaavat, että heillä on jotain annettavaa ja alttarille alkaa kerääntyä yhtä ja toista syötävää. Samalla heille valkenee, että maailma on yhteinen ja että kaikki hyvä on lahjaa Jumalalta ja he ymmärtävät uudella tavalla rukouksen: Anna meille tänä päivänä MEIDÄN (ei minun) jokapäiväinen leipämme.

42. REIJOMAA, Lasse: Vihan maljat – ja rakkauden

Tekstivälitys: Lapuan hiippakunnan tuomiokapituli -91 (16s)

Roolit: 2m, 1n, 7 mustapukuista, 7 valkopukuista, lukija, muusikkoja

Kirkkonäytelmä, jonka keskeinen teema on jokaisessa ihmisessä ja parisuhteessa tapahtuva pimeyden ja valkeiden voimien taistelu. Keskushenkilöinä on nuori pariskunta, joka saapuu arkaillen puolipimeään kirkkoon. Suntio jättää hienotunteisesti nuoret tutkailemaan kirkkotilaa urkumusiikin soidessa taustalla. Nuoret lausuvat ääneen rakkauden olemuksesta kertovia jakeita Raamatusta samalla kun mustat hahmot hiipivät kohti alttaria ja jostain kuuluu Ilmestyskirjan ennustuksia tulevista tuhoista. Uskon, toivon ja rakkauden liekit syttyvät samaan aikaan sakeaan pimeyteen. Kaksintaistelu pimeyden ja valon välillä välillä nousee jännitteeseen, kun valkopukuisiksi paljastuvan valon kantajat lähtevät kohtaamaan pimeyden voimia. Pimeyden voimat ovat pääsemässä voitolle, mutta silloin nuoripari syöksyy taistelevien ryhmien väliin. Osa mustista suostuu sen jälkeen vaihtamaan mustan kaapunsa valkoiseen ja kaikki ottavat palavat rakkauden tuikut käsiinsä.

Suntio saapuu ja näkemättä kaapukansaa neuvoo vihkimiseen valmistautuvaa nuorta paria häätilaisuuden etikettiin. Hänelle jätetään myös Jumalan rakkauden symboleina olevien kaste- ja ehtoollismaljojen viesti: ”…kupeet ovat aina sydänlämpimiä ihmislasten rakkaudesta. Ja Jumalan.”

43. RENTOLA, Rauha, Saara ja Maija: Joulutähden jumalatar

Tekstivälitys: SUNKLO -78 (17s)

Musiikin sovitus: Pekka Asikainen

Roolit: 9m, 7n, lisäksi toriväkeä ym. kaupunkilaisia

1800-luvun lopulta kertova joulukuvaelma Helsingistä. Kertomus perustuu toimittaja Victor Petterssonin muistelmiin helsinkiläisestä nuorten merimiesten tähtipoikakuvaelmasta, jonka roolihenkilöstössä oli mukana myös nuori valkopukuinen tyttö, Joulutähden jumalatar.

Näytelmä alkaa torilta, jossa rahattomat – huomattuaan miten näpsäkästi kaartilaiset keräävät rahaa nälkäkurkiesityksellään – päättävät panna pystyyn oman tähtipoikaesityksen ja jumalattareksi pyytää kauniin lauluäänen omistavaa Häggin Hildaa. Hildan perheen asiat ovat huonosti: isä on kuollut ja äiti vakavasti sairaana. Hilda kuitenkin suostuu mukaan ja illan viimeisenä esityspaikkana on ravintola Lyhty, jonne on saapunut Hildan kadonneeksi luultu kasvattiveli, meriä seilannut Wiljam. Wiljam ottaa ohjat käsiinsä ja onnellinen loppu odottaa myös rakkausasioissa: Hilda ja Wiljam lupautuvat toisilleen.

44. SALKO, Jouni: Kuuluu laulu, enkelten

Kirsti Koivula: Yhdessä joulujuhlaan (6s)

Tekstivälitys: Kirsti Koivula

Roolit: 6 enkeliä ja n. 6 nykyajan henkilöä, paimenia

Joulunajan tapahtumiin liittyvä komedia enkeleistä, jotka aikakoneen avulla lähtevät maailmaan kertomaan Vapahtajan syntymästä ja samalla yrittävät etsiä Marian ja Joosefin maan päältä. Ajoitus kuitenkin epäonnistuu ja enkelit törmäävät 2000-luvun kireisiin ihmisiin, jotka eivät ole ollenkaan kiinnostuneita ilosanomasta. Lopulta kuitenkin hyvät yritykset palkitaan ja näkyviin tulleet paimenet varmistavat: Betlehemin talli on lähellä.

Tämä kaunis ja hauskuudestaan huolimatta vakavaa sanomaa sisältävä näytelmä sopii erityisen hyvin jouluevankeliumin alkuun.

45. SALO, Hannu: Minä se olen

Kirkkonäytelmä Jeesuksen elämästä

Tekstivälitys: SUNKLO -95 (32s)

Henkilöitä runsaasti (n. 30), osa rooleista voidaan yhdistää.

Pääsiäisvaellus, johon on valittu tiivistäen keskeiset asiat Jeesuksen elämästä ja opetuksista. Näytelmän kehyskertojana on opas (oppaat), joka johdattelee katsojat aikakauteen ja kuhunkin kohtaukseen. Näyttämöohjeissa kehotetaan käyttämään apukeinoina diakuvia. Näytelmä lähtee liikkeelle Vanhan testamentin Messias-ennustuksista. Oppaan mukana siirrytään huoneesta toiseen, missä Jeesuksen opetuslapset ja muut aikalaiset kertovat Jeesuksen ihmeteoista ja opetuksista sekä pääsiäisajan tapahtumista. Jeesus ei ole itse henkilönä läsnä. Näytelmä päättyy opetuslasten muisteluun siitä kuinka Jeesus ilmestyi heille Tiberiaan järvellä. Sen jälkeen he riisuvat kaapunsa ja jättävät roolinsa yleisön edessä siirtäen tällä teollaan Jeesuksen kehotukset ja opit koskemaan yhtä lailla nykyajan ihmisiä.

46. SAVOLAINEN, Sinikka: Jouluvieras

Lyhyt joulunäytelmä lapsille

Tekstivälitys: Kirsti Koivula

6 esiintyjää ja kuoro

Enkeli tulee lapsen luo käymään ja lupaa tulla uudestaan. Enkelin sijaan tuleekin muita, mutta lapsi ottaa kaikki yhtä tervetulleina vastaan (köyhä mies, pakolainen ja kissa).

47. SEHLIN, Gundhild: Marian pieni aasi

Lastennäytelmä

Dramatisointi: Tytti Issakainen ja Kari Hakala -91

Laulut: Tytti Issakainen

Musiikki: Jouko Kantola (myös oikeudet)

Tekstivälitys: Tytti Issakainen

Roolit: kertoja, Maria ja Joosef, lisäksi 6m, naisia kaivolla, aaseja, lampaita, vuohia ja karitsoja

Tämä lapsille suunnattu musiikkikuvaelma kertoo laiskasta ja likaisesta, kaikkien hylkimästä pikku Aasista, joka menee aivan sekaisin onnesta, kun Maria kerran poistaa kivensirun sen kavioista. Vielä enemmän se ällistyy, kun se huomaa päässeensä kaipaamansa Marian omaksi aasiksi! Maria harjaa sen likaisen takkuturkin kiiltäväksi ja se pääsee kaivolle vettä hakemaan Marian kanssa.

Sitten tulee käsky, että kaikkien on lähdettävä verollepanoon keisarin määräyksestä. Niin Maria ja Joosefkin lähtevät matkaan aasi mukanaan. Matkalla puhkeaa myrsky ja pariskunta löytää suojapaikakseen rosvojen pesän. Ryöstöä suunnittelevat rosvot heltyvät Marian esitellessä heille syntymättömän lapsensa paitaa ja päättävät ruveta kunnon kansalaisiksi. Lopulta pikku Aasi saa kokea suuren ilon: kaivattu lapsi syntyy Betlehemissä eläinten seimeen.

48. SETTERLIND, Bo: Credo

suom. Marjatta Haapanen

Aino Kaarina Mäkisalo: Nuoren seurakunnan näytelmiä -82 (12s)

Tekstivälitys: Lasten Keskus Oy

Liturginen kirkkonäytelmä, jonka teemana on maailman hätä ja vastuu siitä. Nälänhätä, sodat, uskon pimeys tuhoavat maailmaa, mutta emme halua nähdä kärsivää lähimmäistämme. Näytelmässä on väkevää tekstiä, mm. käskyt nurin päin käännettyinä ja otteita Raamatusta nykyajan selityksin lisättynä. Mukana on virsiä, joihin seurakunta voi osallistua. Näytelmä päättyy toivon näköalaan ja rukoukseen: Kuolema on voitettu. Jeesus Kristus, tee meidät näkeviksi jälleen! Pehmitä sinä meidän kova sydämemme.

49. SUSILUOTO, Laura: Jouluyön ihme

Tekstivälitys: SUNKLO (9s)

Roolit: 4m, 4n, 1t, lisäksi pappeja, kirjanoppineita ja matkustavaisia

Jouluyön ihme on pieni legendanäytelmä majataloa pitävästä pariskunnasta, jonka tytär Mirjam sairastaa ihotautia. Naapurit epäilevät tyttöä spitaaliseksi ja tekevät hänestä ilmiannon papeille. Sillä välin majatalon tallista saa yösijan viimeisillään raskaana oleva nuori Maria puolisonsa kanssa, kun muualla ei ole tilaa. Lapsi syntyy talliin. Pappi saapuu tarkistuskäynnille, mutta Mirjam, joka tällä välin on saanut pitää sylissään vastasyntynyttä lasta, onkin tullut terveeksi. Armo ja anteeksiantamus murtavat muurit ihmisten väliltä.

50. TAANILA, Katri: Kaatopaikan mies

Tekstivälitys: Herättäjä-yhdistys (7s)

Kaatopaikan mies on kauttaaltaan ristin teologiaa. Se vie katsojan kristinuskon syvien kysymysten äärelle. Sen pohjasävynä on elämän ruma arki. Kaatopaikan mies on elämästä syrjäytynyt, arvonsa menettänyt – kuten kaikki kaatopaikalle joutunut tavara. ”Me, täällä asuvaiset, kuulumme ihmisten ongelmajätteisiin”, toteaa mies. Kerran kaatopaikalle tulee nainen, tähkänpoimijatar, joka pyytää rukoilemaan viljapellon puolesta. Miksi? Kuka hän on? Mies löytää Ristiinnaulitun. ”Minunkin Herrani on ruumis oli kaatopaikan ruumis”, kuiskaa Tähkänpoimijatar. ”Ihmiset eivät tiedä, mitä ovat tehneet. He ovat tuhlanneet luonnon ja ristiinnaulinneet Luojansa. Hän on täällä. Hän on kaatopaikan mies.”

51. TAANILA, Katri: Älä kulje ohi

Tekstivälitys: Herättäjä-yhdistys (7s)

Roolit: 4 henkilöä, Ääni, ohikulkijoita, yksinlaulaja, lauluryhmä

Kirkkonäytelmä Suolahden seurakunnan 50-vuotisjuhliin v. -95.

”Uni on Jumalan tieto ihmisessä.”

Taakankantajat katsovat kadehtien ohikulkevia ihmisiä. Keitä ovat nuo taakattomat? Ääni kertoo, että he ovat kuolleita. He eivät ole nähneet lähimmäisen avuntarpeita. He ovat Kristuksen taakka ja rukous: Anna heille anteeksi, he eivät tiedä, mitä tekevät.

– Mutta miten voi tulla lähimmäiseksi?, kysyy Arvohenkilö. ”Kantakaa toistenne kuormia, niin täytätte Kristuksen lain!” Vähitellen Taakaton oivaltaa, että tämän käskyn noudattaminen täyttää tyhjiön elämässä ja hän astuu Taakankantajien luo valmiina auttamaan.

Näytelmä päättyy virteen 164, jonka jälkeen luetaan vielä psalmista 103, jakeet 10–14.

52. TAANILA, Katri: Lähtevien lintujen laulu

Majanrakentaja, Vaeltaja, Maria ja Lintu

Tekstivälitys: Herättäjä-yhdistys (9s)

Näytelmän aluksi luetaan Raamatusta kohta, jossa Herra käskee Aabrahamia lähtemään siihen maahan, jonka Hän osoittaa. (I Mooses 12: 1, 5)

Runollinen teksti pakottaa pysähtymään sanojen äärelle etsimään niiden syvyyttä. Majanrakentaja tarkkailee maisemaa myöhäisen illan hetkenä. Hän näkee yksinäisen Vaeltajan lähestyvän ja toivottaa hänet tervetulleeksi majattomaan maahan. Hän tunnustaa Vaeltajalle etsivänsä eilistä ketoaan, mutta Vaeltaja kehottaa häntä kulkemaan eteenpäin aamun avaamalla tiellä, sillä eiliseen ei ole paluuta.

Toinen laulu kertoo, miten mahdotonta on vangita muuttolintua – se on kuin itsensä vangitsisi, itsensä surmaisi. Kolmannessa laulussa Majanrakentaja suostuu linnun lähtöön, mutta eron tuskassaan ei halua ruokkia eikä siunata sitä. Marialta hän saa kuitenkin voimaa siunaukseen ja rukoukseen: ”Tapahtukoon sinun tahtosi”! Ja niin lintu lähtee siunattuna. Näytelmä päättyy Majanrakentajan aamuhetkeen: hänen on laulettava rististä, jotta ihmisillä olisi toivoa ja jotta he näkisivät Jumalan kasvot ja rakkauden salaisuuden.

53. UUSI-HAKIMO, Lauri: Joosef Egyptissä

Tekstivälitys: SUNKLO -92 (39s)

Roolit: 14m, 4n, lisäksi työväkeä ja kauppiaita

Elämänmakuinen näytelmä Joosefin kohtalosta Raamattua uskollisesti mukaillen.

Näytelmän esinäytös on sijoitettu kaivolle, jossa Raakel esittelee itsensä ja Jaakobin, joka suostui palvelemaan hänen isäänsä neljätoista vuotta saadakseen hänet vaimokseen. Samalle kaivolle saapuu myös Leea, joka kertoo oman tarinansa. Naisten kertomukset antavat syvyyttä Joosefin ja hänen veljiensä tarinaan. Samalla he luontevasti esittelevät sekä omat että orjattarien lapset.

Näytelmä siirtyy sitten Joosefin vaiheisiin, lähtöön veljien luo ruokaa viemään, veljien kateuden ja juonittelut ja elämän Egyptissä aina suureen sovintohetkeen asti.

54. UUSI-HAKIMO, Lauri: Kolkuttaja

Tekstivälitys: SUNKLO -92 (22s)

Roolit: mies, suntio, srk-neuvoston pj, miehen pahempi minä ja Jumalan ääni

Kirkkonäytelmä, jonka tapahtumapaikkana on kirkko. Näytelmä lähtee liikkeelle niin luontevasti, että se yllättää. Kirkkoon saapuu konkurssin ja avioeron kokenut, kirkosta eronnut mies. Hän tulee etsimään elämäänsä jotakin, mitä ei itsekään osaa sanoiksi pukea. Kirkossa mies kohtaa – harmistuneen suntion lisäksi – sekä pahemman minänsä, joka houkuttelee entisiin kuvioihin että Jumalam, joka kutsuu työhönsä.

Miestä yritetään saada kirkosta ulos suntion ja paikalle haetun rovastin sekä seurakuntaneuvoston puheenjohtajan voimin. Lopulta tilanne ratkeaa, kun rovasti ymmärtää antaa miehelle Raamatun. Näytelmään on luontevasti liitetty myös virrenveisuuta, johon yleisö voi osallistua. Oivaltava, konstailematon, ihmistä rakkaudella ja huumorilla käsittelevä teksti.

55. UUSI-HAKIMO, Lauri: Maria

Pienoisnäytelmä hämäläisten käännyttämisestä 1200-luvulla

Tekstivälitys: SUNKLO -91 (16s)

Roolit: 2n, 4m, lisäksi sotilaita ja kylänväkeä

Ensilukemalla näytelmä tuntuu jopa kristinuskon vastaiselta, sillä se kuvaa kovaotteista pakkokäännyttämistä. Puujumalaa palvova perhe elää rauhallista elämäänsä, kunnes kuuluu huhu, että ”ristinmiehet” ovat tulossa käännyttämään kansaa. Se merkitsee samalla ryöstetyksi tulemista, sillä kuninkaan miehet ottavat verona kyläläisten omaisuutta uuden kirkon rakentamiskuluihin. Vastapalveluna on kaste ja kuninkaan suojelus. Ihmiset kokevat uuden opin tuojat vihollisinaan ja nousevat taistelemaan heitä vastaan – myös näytelmän nimihenkilö, Maria, joka saa kuitenkin yhdestä ristinmiehestä liittolaisen ja lupauksen myös avioliitosta. Muut ajetaankin pakosalle, mutta Olavi jää kyläläiseksi. Hän lupaa korjata rikotun puujumalan. Siitä huolimatta Marian isä ennustaa, että käännytystyö taitaa sittenkin onnistua – molemminpuolisen kunnioituksen avulla.

56. UUSI-HAKIMO, Lauri: Pääsiäinen Jerusalemissa

Tekstivälitys: SUNKLO -94 (33s)

Roolit: 4n, 10m, lisäksi muuta kaupungin väkeä

Tämä pääsiäisajan tapahtumista kertova näytelmä ei noudata evankeliumitekstejä, vaan näkökulmiksi on valittu toisaalta Kaifas ylipappeineen ja toisaalta Jeesuksen opetuslapset Pietari, Jaakob ja Johannes. Jeesus itse on mukana näytelmässä, vaikkakin aika pienessä roolissa. Näytelmä yllättää siinä, että keskeisin rooli on annettu naiselle, Annalle, joka edustaa Jeesuksen oppeja ja joka näkee Jeesuksen merkityksen tuonpuoleiseen asti. Lopussa Pietari kutsuukin häntä lähettilääksi enkelten maasta. Annan rohkaisemina opetuslapset sitten lähtevät jatkamaan Jeesuksen antamaa tehtävää koko maailman evankelioimiseksi.

57. UUSI-HAKIMO, Lauri: Sanansaattaja

Tekstivälitys: SUNKLO -98 (24s)

Roolit: 6m, 3n, lisäksi seuraväkeä

Tapahtuu Forssassa 1900-luvun alussa, kirjoitettu Forssan evank.yhdistyksen 90-vuotisjuhliin.

Paikalliseen historiaan pureutuva kuvaus Forssan rukoushuoneen rakentamisesta ja sen herättämästä kuohunnasta, jonka vastavoimina ovat yhteiskunnan ja maallisen vallankäytön ehdot sekä maallikkoja edustavan Mauno Linden jyrkkä vakaumus, että jokainen kristitty on kutsuttu viemään Kristuksen ilosanomaa armosta ja pelastuksesta.

Näytelmä paikallistuu Forssaan ja vuosisatamme alkuun, mutta teemaltaan se on aina yhtä yleinen ja ajankohtainen. Millä oikeudella maallikko saa puhua jumalansanaa ja kenellä on valta se määrittää? Näytelmän maallikot arvostelevat kirkonpalvelijoita sananselittäjiksi. Kirkossa on väkeä vain kourallinen, kun taas kiertävät maallikkosaarnaajat saavat seuratupien seinät pullistelemaan väen paljoutta ravitsemalla janoisia sieluja voimallisella jumalansanalla.

58. VÄISÄNEN – ISSAKAINEN: Suuri oikeudenkäynti

Matti Väisäsen saarnasta dramatisoinut ja laulut sanoittanut Tytti Issakainen

Pääsiäisnäytelmä

Teksti ja oikeudet: Matti Väisänen

Paljon henkilöitä

Musiikkinäytelmä oikeussalista, jossa jälkipolvet ovat vaatimassa Jeesuksen aikalaisia vastaamaan hänestä antamastaan kuvasta. Paikalla ovat Tuomari, Puolustaja ja Vastustaja sekä A- ja B-kuorot. Oikeussaliin tuodaan kuultavaksi yksi toisensa jälkeen Jeesuksen kohtaamia ihmisiä: fariseukset, Kaifas, maaherra Pilatus, sadanpäämies, ryöväri, Juudas Iskariot ja Saatana ovat Vastustajan kutsumia henkilöitä. Puolustaja puolestaan on kutsunut Johannes Kastajan, Maria Magdaleenan, Pietarin, Tuomaan ja Johanneksen. Viimeisenä saapuu Saulus eli Paavali. Fariseukset nousevat vastarintaan lauluillaan yhdessä B-kuoron kanssa, mutta viimeiseksi jäävät soimaan Sauluksen ja kumppaneiden autuaaksijulistus koko maailmalle, joka ainoalle, joka uskoo.

Näytelmä vaatii musiikillisesti paljon, sillä lähes jokaisella roolihenkilöllä on lauluissa soolo-osuuslaulu.