Henrik Majava

”Teatteri kuuluu kaikille!”

 

Olen 40-vuotias teatteriohjaaja. Opiskelin Lontoossa, jota ennen olen opiskellut myös valo- ja äänisuunnittelua.

Teatterikorkeakoulussa. Laaja-alainen osaamiseni teatterialalla on varmasti eduksi: luen partituuria sujuvasti, soitan pianoa taitavasti (pystyn siis tarvittaessa sijaistamaan vaikka kapua!), hallitsen valon ja äänen perusteet sekä lavastan.

Kalle Tahkolahti

”Pää ja sydän paikoillaan, tosissaan muttei vakavasti.”

 

Olen järvenpääläinen esittävän taiteen ammattilainen, koulutukseltani teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK. Opintojeni 2010-2014 jälkeen olen työskennellyt enimmäkseen Uudenmaan alueella teatterialan freelancerina, etupäässä ohjaajana ja näyttelijänä ammatti- ja harrastajateattereissa. Pitkäaikainen harrastuneisuuteni ja kouluttuneisuuteni teatterialan erilaisissa työtehtävissä on luonut minulle monipuolisen ja ennakkoluulottoman kokemuspohjan. Olen mm. näytellyt päärooleja eräiden maamme huippuohjaajien esityksissä, pitänyt teatteriopetusta vammais- ja nuorisoryhmille sekä ohjannut menestyksekkäästi niin kansainvälisiä klassikkoja kuin kotimaista nykydraamaa kellaritiloista kaupunginteattereihin.

Olen ohjannut yli 20 täyspitkää esitystä erilaisissa yhteyksissä Keski-Uudenmaan alueella. Työyhmät ovat vaihdelleet teatterikerhon jatkoryhmän 16-19-vuotiaista nuorista pitkän linjan ammattilaisiin. Ohjaamieni teosten taiteellista tasoa on poikkeuksetta kiitetty alueen lehdistön, yleisön ja bloggarien keskuudessa. Tyypillisesti olen myös suunnitellut ohjausteni markkinointimateriaalin graafisen ilmeen sekä toteuttanut lukuisia mainostrailereita.

Työssäni teatteritaiteen ammattilaisena haluan olla mukana luomassa esityksiä ja teoksia, jotka tarjoavat katsojille elämyksellisyyden kautta näkökulmia, henkilökohtaista ajateltavaa ja oivalluksia yhteisestä maailmastamme. Olen kiinnostunut käyttämään teatterin perinteisiä menetelmiä uusien ja kiinnostavien ilmaisukeinojen löytämiseen, etusijalla katsojan kokemus.

Sanni Antinniemi

 

”Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.”

 

Moikka.
Olen Sanni ja tuun etelä-savosta. Nuoresta iästä huolimatta kokemusta teatterista on tullut jo paljon ja voinkin suoraan sanoa, että teatteri on mulle intohimo. Nuoruudeninto ja tekemisen riemu on itselle tärkeimmät motivaattorit. Ohjaajana toisten onnistumisten näkeminen on kaikista palkitsevinta. Teatteria pitää tehdä isolla sydämellä eikä pakkopullana. Kaikille se ei sovi, mutta niille kelle se sopii on mahdollista päästä pitkälle, jos vaan löytyy tahtoa ja uskallusta. Ohjaajana olen vaativa, mutta kannustava. Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.

 

Maarit Peltomaa

 

”Teatterin tekeminen, yhdessä jakaminen ja kokeminen ja uuden luominen on teatterin ydin.”

 

Olen valmistunut näyttelijäksi Teatterikorkeakoulusta 1989. Sen jälkeen olen työskennellyt useassa ammattiteatterissa, televisiossa, elokuvassa. Olen opettanut Lahden musiikkiteatterilinjalla  (2004-2007) sekä Tampereen Yhteiskoulun erityistaidon lukiossa (2014-2016). Olen opiskellut soveltavaa teatteria sekä kasvatustieteitä ja pedagogiikkaa (HAMK)ja saanut pätevyyden myös ammatillisen oppilaitoksen opettajaksi. Olen käsikirjoittanut, sovittanut ja ohjannut useita teoksia näyttämölle oppilaitoksissa. Viimeisin ohjaustyöni on Nurmeksen Bomban kesäteatteri (2018). Kesällä 2020 ohjaan Kangasalan kesäteatteriin Heikki Lundin näytelmän ”Aktiivimalli”.
Ohjaustöissäni osallistun aina tekstin sovittamiseen ja markkinointiin.

Antti Taipale

Yhteisössä on voimaa.

 

Olen 38-vuotias teatterialan moniottelija. Taustaltani olen esiintyjä ja kiertänyt Suomea ristiin rastiin ja nyt viimeisinä vuosina keskittynyt enemmän teoriaan ja teatterin tutkimukseen. Olen parhaillaan väitöskirjatutkijana Helsingin yliopistossa ja keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kehollinen empatia teatterin keskiössä.
Ohjatessani työskentelen kehollisesti, kehollani aistien. Eläydyn ja annan näyttelijöiden ilmaisun siirtyä omaan kehooni, jotta voin heitä ymmärtää paremmin ja auttaa heitä vielä parempiin suorituksiin.

Tärkeimmät arvoni ovat aistikkuus, muutoksen hyödyntäminen sekä jatkuva kehitys. Ohjauksessani arvot ilmenevät aistirikkaina tulkintoina, väreinä, ääninä, liikkeinä sekä voimakkaina tunteina. Olen avoin ja auki muutokselle ja toivon työryhmältä harjoitusprosessin aikana uskallusta luottaa lopputulokseen, sillä muutoksen antaman luovan voiman avulla produktiosta voi syntyä jotain taianomaista, joka lumoaa katsojan. Jatkuva kehitys on väistämätöntä teatteriproduktiossa, jossa jokainen osa-alue kehittyy harjoitusten myötä, yhdessä tehden, yhteisön voimalla.

Intuitiivinen työskentelyote, rento ja hyvä tunnelma sekä määrätietoinen eteneminen ovat työskentelyni keskiössä. Varsinkin harrastajateattereiden osalta harrastus täytyy olla mukavaa ja sellaista, joka antaa enemmän pitkän työpäivän jälkeen, kuin se veisi.

Olen valmis uusiin haasteisiin, uusiin tulkintoihin ja tapamaan uusia intohimoisia teatterinharrastajia.

 

Tero Heinämäki

 

Turvallinen työilmapiiri luo puitteet vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn.

 

Olen 53-vuotias Helsingissä asuva teatteriohjaaja, joka on valmistunut ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1997. Kiinnityksellä olen ollut Kouvolan Teatterissa (2000-02) ja Seinäjoen kaupunginteatterissa (2006-10). Joensuun kaupunginteatteria johdin vuodet 2010-13. Tämän jälkeen olen mukana perustamassa Seinäjoelle kulttuuriyhdistys KoHoa, joka on tehnyt musiikkipitoisia esityksiä paikallisista aiheista sekä aikuisille, että lapsille. Yli 25 vuoden kokemuksella olen freelancerina kiertänyt ympäri Suomea. Teatteri on henkinen kotini vaikka oma perhe on myös tärkeä.
 
Harrastajia olen ohjannut kun sopivia välejä on tullut. Kokemukseni harrastajien kanssa ovat olleet innostavia! Teuvalla olen ohjannut samoja harrastajia kolmeen kertaan, Seinäjoella muutamaa ryhmää, ja Kimingissä Uittokallion kesäteatteriin paikallisaiheisen Amerikkaan muutosta kertovan Summassa vaan Amerikkaan kesällä 2022. Harrastajien kanssa tehdessä korustuu harrastamisen into, joka tarttuu myös ohjaajaan! Toki myös toisinpäin, eli ohjaajan into ja kiinnostus harrastajia kohtaan tarttuu heihin.
 
Rakastan lastenteatteria ja musiikkiteatteria. Monenlaista olen urani aikana ohjannut. Harrastajille kesäisiä farsseja, mutta myös musiikkipitoiset Pikku Pietarin pihan ja tuo edellämainittu Kimingin produktio.
 
Pyrin olemaan ohjaajana positiivinen innoittaja ja antaa avaimia jokaiselle oman ilmaisun löytämiseen. Kokonaisuuksien rakentamisesta minulla on pitkä kokemus. Osaan tehdä taiteellisesti kiinnostavaa teatteria, joka myös viihdyttää. Vaikka en ole sanan varsinaisessa merkityksessä kouluttaja niin omaan vahvan kokemuksen yhteisen tyylilajin ja yhtenäisyyden rakentamisesta esitykseen. Olen luotettava ja aikatauluissa pysyvä. Mitä sovitaan siitä pidetään kiinni. Tietysti myös ryhmän sitoutuminen on tärkeää enkä halua korostaa työnjohdollista asemaa ”käskyttäjänä”, vaikka sekin onnistuu. Jämäkkä olen, mutta positiivisen kautta.  Leikkisyyttä voisin tässä korostaa ja heittäytymistä. Lähtökohta on, että luon turvallisen työilmapiirin kaikille, siten pyrin olemaan avoin ja kuunnella myös työryhmää.
 
Ohjaamisen lisäksi olen tehnyt tuottamista, näyttämösovituksia, lavastussuunnitelmia, mutta myös rakentanut lavasteita, säveltänyt ja soittanut musiikin esityksiin.
 
Elämän kokemusta omaan myös sen verran, että ymmärrän ihmisten erilaiset lähtökohdat harrastamiseen. Joensuun kaupunginteatterin johtaminen vei minut burnoutiin, jonka jälkeen otin nuoruuden harrastuksen musiikin omaan työkalupussiin. Olen viime vuosina kouluttautunut musiikin tekemisessä ja toimin mm. kulttuurista vanhustyötä tekevän Duo Ohoivan riveissä. Uuden opiskelu on tärkeää kaiken ikään, ja teatterissa jos missä se luonnistuu! Maailmassa, jossa koneet meinaavat ottaa meistä vallan on tärkeää, että kokoonnumme yhteen, pohdimme maailmaa ja yritämme tehdä siitä jollain tapaa ymmärrettävää esityksen muodossa. Yhdessä omassa yhteisössämme.
 

Marjaana Kuusniemi-Korhonen

 

Olen valmistunut näyttelijäksi v. 1997 Nätyltä ja teatteriopettajaksi v.2015 Teakista. Olen opettanut teatteria ja näyttelijäntyötä tuntiopettajana ja vastaavana opettajana eri opistoissa ja yhdistyksissä. Olen ohjannut koko illan näytelmiä sekä demoja. Olen myös käsikirjoittanut näytelmiä sekä ohjannut useita esityksiä devising-menetelmällä.