Katariina Kannisto

Olen Katariina Kannisto, teatteri-ilmaisun ohjaaja (2016). Teen taidekentällä laajasti erilaisia töitä, kuitenkin pääasiassa ohjaajana ja maskeeraajana.

Ohjaajana minua kiinnostaa kokemuksellisuus, visuaalisuus, näyttelijöiden välinen vahva kontakti, liikkeellisyys sekä uuden tutkiminen. Olen lämmin ja työryhmälähtöisyydestä innostunut ohjaaja. Pidän siitä, että esitykset ovat koko työryhmän näköisiä ja näyttelijät kokevat teoksen omakseen. Esityksen yhtenäisyys ja kokonaiskuva on minulle tärkeää. Haluan että myös valot, puvustus ja lavastus kertovat oman osansa tarinaa, eivätkä toimi vain kulisseina.

Teen mielelläni tavallisuudesta poikkeavaa teatteria, oli kyseessä sitten osallistavuus, immersiivisyys tai esimerkiksi työskentelymuodon kokeilevuus. Olen tehnyt työryhmälähtöisiä projekteja ilman yhtä varsinaista ohjaajaa, sekä esityksiä, joissa eri osa-alueilla on eri ohjaaja. Haluan etsiä myös perinteisempää teatteria tehdessäni mahdollisuuksia luoda esityksestä kokonaisvaltaisen kokemuksen, tästä hyvänä esimerkkinä toimii Sudenmorsian, joka on tekstinä perinteinen, mutta loimme sen uudella tavalla Vanhalinnan ympäristöön.

Taiteilijana olen utelias tutkija, inspiroidun erityisesti kuvista, ihmisistä ja musiikista. Visuaalisuus on minulle usein vahva lähtökohta ohjauksiini. Kerään runsaasti kuvamateriaalia, jonka kautta voin ilmaista teokseen toivomaani tunnelmaa muulle työryhmälle ja mahdollisille muille tahoille.

Toimin tällä hetkellä säännöllisestä sekä Turun alueella sekä pääkaupunkiseudulla. Olen kuitenkin myös valmis työskentelemään muualla kiinnostavien projektien parissa.

Henna Nurmela

 

”Lose your mind and come to your senses.”

 

Olen 33v teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja asun Kihniössä.

Ohjaan ja opetan sekä aikuisten että lasten harrastajateatteriryhmiä mm. Kihniössä, Virroissa ja Kurussa.

Lisäksi opetan tanssia, esiintymistä ja kirjoittamista.

 

Jani Hämäläinen

Teatteri on vastaus kysymykseen ”miksi”
Teatterin opiskelu on itsensä opiskelua.

Näyttelijän tulee uskoa kaikkea mitä tekee ja sanoo, kokoajan. Jos ei pysty, hänen tulee näytellä että pystyy.

 

Hei! Olen 2016 Kokkolasta valmistunut TIO. Aikaisempaa koulutusta minulla on näyttelijäntyöstä sekä SuomenTeatteriopistosta että Lahden Kansanopistosta. Opiskelujeni ulkopuolella olen harrastanut teatteria jo reilut 18-vuotta, josta improvisaatiota n.9 vuotta.

Olen kiinnostunut fyysisestä ja sanattomasta ilmaisusta. Olenkin toinen pantomiimi-improvisaatioduo Plip ’n Bob perustaja sekä esiintyjä. Toinen mistä olen kiinnostunut on teatteriväkivalta ja olen opettanut molempia SHT:n kautta erinäisille harrastajaryhmille.

 

 

 

Kaarlo Kankaanpää

 

Olen esitysten ohjaamiseen, käsikirjoittamiseen ja tarvittaessa myös tuottamiseen erikoistunut teatterialalle pitkän tauon jälkeen palannut tekijä ja näkijä.

Katimari Niskala

”LET’S DO THIS!”

Katimari Niskala (Espoo, 1993) on suomalainen näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Hän on erikoistunut liikkeeseen, fyysiseen teatteriin sekä visuaaliseen taiteeseen. Katimari on valmistunut näyttelijäksi ja teatterialan ammattilaiseksi Jacques Lecoqin teatterikoulusta Pariisista, sekä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi ja pedagogiksi Turun Taideakatemialta. Hän on työskennellyt kansainvälisissä produktiossa Turussa, Helsingissä, Pariisissa, Ostroszowicessa, New Yorkissa, Vermontissa ja Lontoossa. Katimari työskentelee monipuolisesti teatterin parissa näyttelijänä, ohjaajana, visuaalisena taiteilijana, skenografina, opettajana sekä tuottajana.

Katimarin taiteelle ominaista on liike, väkevä näyttelijäntyö, eri taidemuotojen sekoittuminen, rytmin vaihtelut, musiikki ja vahva visuaalisuus. Hän saa inspiraationsa musiikista, materiaaleista ja ilmiöistä sekä yhdenvertaisuudesta ja ympäristönsuojelusta: arvoista jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Ohjaajana Katimarille on tärkeää rakentaa positiivinen ilmapiiri jossa nautinto ja ilo ovat suurena osana työskentelyä. Hän tarjoaa opetusta tilan hahmottamisesta, teknisestä esiintyjyydestä ja ensemble – työskentelystä sekä painottaa kokeellista ja tutkivaa otetta teatterin tekemiseen.

Juuso-Matias Maijanen

”Teatteria tekevät ihmiset ihmisille, joten ollaan siis ihmisiksi.”

Olen teatteripedagogi (scenkonstpedagog, AMK), fyysinen näyttelijä (teatteri-ilmaisunohjaaja, AMK) ja toimin teatteriopettajana, liikeohjaajana sekä harvemmin esiintyjänä.

Erikoisalani on fyysinen näyttelijäntyö, jossa erityisesti naamioteatteri ja miimi sekä viime vuosina näyttämötaistelu ja näyttämöläheisyys omina erikoisaloinaan.

Haluaisin tavallaan varmistaa, että Suomessa jokaisella näyttelijällä olisi tarvittavat työkalut oman parhaan työnsä tekemiseen.

 

Ida Teeri

 

”Teatterintekijän tärkein työkalu on mielikuvitus ja tärkein ominaisuus innostuminen.”

 

Olen fyysinen ja monipuolinen teatteri- ja tanssialan ammattilainen. Ohjaustyössä minulle on tärkeää luoda työryhmän kesken luottamus ja toisia kannustava ilmapiiri, jotta teatterin hienous: läsnäolo ja heittäytyminen pääsevät tapahtumaan. Minulle on tärkeää, että kaikki työryhmän jäsenet tuntevat olevansa oleellinen osa työskentelyä, ja että kaikille löytyy mielekäs tehtävä produktiossa.

Fyysinen taustani näkyy ohjauksessani ja esimerkiksi lämmittelyharjoituksissa. Olen parhaimmillani, kun ohjaan nuorten-, nuorten aikuisten- ja aikuisryhmiä.

Sirke Lääkkölä

 

”Rakkaudesta lajiin! Teatteri yhdistää tekstin, kuvan, liikkeen, äänen, elävän ihmisen. Hieno mahdollisuus.”

 

Olen freelancer ammattinäyttelijä sekä näyttelijäntyön ja teatteri-ilmaisun opettaja (pedagoginen pätevyys) ja oman teatteriryhmäni johtaja, ohjaaja ja näyttelijä. Sovitan tekstejä näyttämölle esim. romaaneista, runoista ja saduista. Olen ohjannut harrastajia ja ammattilaisia, nuoria ja aikuisia. Koulutukseni on klassinen venäläinen draamanäyttelijä. Teen jonkin verran televisio- ja elokuvatöitä. Laulan ja esiinnyn musiikkiteatteriesityksissä itse, ja hallitsen musiikkiteatterin ohjaamisen sekä tanssin. Opetan improvisaatiota osana näyttelijäntyötä.

 

Sanni Antinniemi

 

”Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.”

 

Moikka.
Olen Sanni ja tuun etelä-savosta. Nuoresta iästä huolimatta kokemusta teatterista on tullut jo paljon ja voinkin suoraan sanoa, että teatteri on mulle intohimo. Nuoruudeninto ja tekemisen riemu on itselle tärkeimmät motivaattorit. Ohjaajana toisten onnistumisten näkeminen on kaikista palkitsevinta. Teatteria pitää tehdä isolla sydämellä eikä pakkopullana. Kaikille se ei sovi, mutta niille kelle se sopii on mahdollista päästä pitkälle, jos vaan löytyy tahtoa ja uskallusta. Ohjaajana olen vaativa, mutta kannustava. Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.

 

Taru Eskonen-Myllylä

Moi!

Olen 32-vuotias teatteria työkseen tekevä daami Jyväskylän alueelta. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) sekä kulttuurituottaja (AMK). Työkseni teen produktioita harrastajateattereissa niin ohjaajana, tuottajana kuin draamakasvattajanakin.

Teatterissa edellä mainittujen lisäksi olen harrastanut näyttelemistä vuodesta 2002 eli yli puolet elämästäni. Vahva näyttelijätausta on antanut minulle eväitä useista eri tyylilajeista ja on näyttänyt minulle monia eri tapoja tehdä teatteria. Vaikka puheteatteri on kotikenttääni, klassisesti vielä eniten draaman ja komedian keinoin, minua kiehtoo ohjaajana kokeilla uusia aluevaltauksia ja etsiä tekstejä, jotka haastavat minut niin henkilökohtaisella kuin ammatillisellakin tasolla uuden äärelle.

Ohjaamisessa parasta on tiimityön juhla eli se, miten koko työryhmä saadaan puhaltamaan yhteen hiileen ja tekemään työstettävästä produktiosta se paras mahdollinen versio. On hienoa nähdä, kuinka harjoitusprosessin aikana työryhmä todistaa ohjaajan alkuperäiset visiot vääriksi ja luo niistä yhdessä kanssani noin miljoona kertaa paremmat. Näin teemme näytelmästä työryhmän näköisen – ja se on parasta se. 🙂

Niko Flang

 

”Älä ota sitä vakavasti.”

 

Keski-pohjanmaan ammattikorkeakoulusta valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaaja, joka on tehnyt teatteria myös Lontoossa ja vetänyt mm. Lontoon suomalaista teatteria. Improvisaatio ja komediat ovat lähellä sydäntä. Käsikirjoittajana viime aikoina, työstää tällä hetkellä ensimmäistä lasten animaatiosarjaa YLElle. Teknisesti pätevä (valot, äänet, tietokoneet) ja ymmärtää ratkaisujen hinnan ja laadun väliset suhteet hyvin. Viimeisin ohjaus teatteriin Lontoossa, tekstinä itse kirjoittama Kalevalan naishahmoista inspiraationsa saanut Women of Kalevala.

Jemina Sillanpää

 

”Teatteri, elämäni!”

 

Olen freelancer-ohjaaja, näyttelijä, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Olen valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmasta 2010 sekä suorittanut samassa laitoksessa opettajan pedagogiset opinnot.  Musiikkia olen esittänyt vuodesta 1992 sekä myöhemmin kirjoittanut lauluja. Olen ohjannut aktiivisesti n. 10 vuotta ja olen tuottanut sekä käsikirjoittanut osan ohjaustöistäni.  Kaksi edellistä ohjaustyötäni olivat Karnevaali 2020 Lahden kaupunginteatterin päänäyttämöllä sekä Karavaani 2017 Kansallisteatterin päänäyttämöllä.
Olen hyvin innokas kohtaamaan uusia haasteita ja utelias oppimaan uusia asioita. Käyn paljon erilaisilla kursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Työskentelen mielelläni ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden kanssa ja yhdistän työssäni eri taiteenaloja.  Olen toiminut pitkään myös erityisryhmien kanssa. Nautin kokonaisvaltaisista projekteista, joissa saamme ylittää itsemme ja tuomme yhteen ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten koskaan kohtaisi. Nautin tehdä teatteria, joka on vahvasti ajassa ja paikassa kiinni ja jonka tekeminen on inspiroivaa jokaiselle työryhmän jäsenelle.

Kerron mielelläni lisää, soittakaa tai laittakaa viestiä!

Heikki Hagman

 

”Pidetään pää kylmänä ja sydän lämpöisenä.”

 

Olen puoliammattimainen näyttelijä ja pedagogi. Uskon että selkeät tavoitteet yhdistettynä spontaaniin tilannetajuun luovat hienoja tuloksia.

Pidän ennen kaikkea esiintymistaitojen hiomisesta, mutta käsikirjoittaminen, dramatisointi, ohjaaminen jne. kiinnostaa myös.

Antti Taipale

Yhteisössä on voimaa.

 

Olen 38-vuotias teatterialan moniottelija. Taustaltani olen esiintyjä ja kiertänyt Suomea ristiin rastiin ja nyt viimeisinä vuosina keskittynyt enemmän teoriaan ja teatterin tutkimukseen. Olen parhaillaan väitöskirjatutkijana Helsingin yliopistossa ja keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kehollinen empatia teatterin keskiössä.
Ohjatessani työskentelen kehollisesti, kehollani aistien. Eläydyn ja annan näyttelijöiden ilmaisun siirtyä omaan kehooni, jotta voin heitä ymmärtää paremmin ja auttaa heitä vielä parempiin suorituksiin.

Tärkeimmät arvoni ovat aistikkuus, muutoksen hyödyntäminen sekä jatkuva kehitys. Ohjauksessani arvot ilmenevät aistirikkaina tulkintoina, väreinä, ääninä, liikkeinä sekä voimakkaina tunteina. Olen avoin ja auki muutokselle ja toivon työryhmältä harjoitusprosessin aikana uskallusta luottaa lopputulokseen, sillä muutoksen antaman luovan voiman avulla produktiosta voi syntyä jotain taianomaista, joka lumoaa katsojan. Jatkuva kehitys on väistämätöntä teatteriproduktiossa, jossa jokainen osa-alue kehittyy harjoitusten myötä, yhdessä tehden, yhteisön voimalla.

Intuitiivinen työskentelyote, rento ja hyvä tunnelma sekä määrätietoinen eteneminen ovat työskentelyni keskiössä. Varsinkin harrastajateattereiden osalta harrastus täytyy olla mukavaa ja sellaista, joka antaa enemmän pitkän työpäivän jälkeen, kuin se veisi.

Olen valmis uusiin haasteisiin, uusiin tulkintoihin ja tapamaan uusia intohimoisia teatterinharrastajia.