Mia Kavasto

”Ilon kautta. Töitä tehdään täysillä. Kaikki tiet ovat avoinna. Kaikki osaavat.”

Mia Kavasto on Puotilan teatterikoulun rehtori. Koulutukseltaa Mia on teatteri-ilmaisun ohjaaja, draamaopettaja, ammatillinen opettaja, sekä oikeustieteen maisteri. Mia on lisäksi aktiivinen musiikintekijä. Mia suorittaa täydennyskoulutuksena kasvatustieteen maisterin tutkintoa Jyväskylän yliopistossa.

Mia nojaa ohjauksessaan värikkääseen ja rohkeaan persoonaansa, positiiviseen, oppijaa vahvistavaan pedagogiikkaan ja taiteen lajien yhdistämiseen. Ohjaajana Mia on kuunteleva ja rohkaiseva, mutta pitää jämäkästi produktion ohjaksia hallussaan. Mia tuottaa musiikkia ja tuottaa usein musiikit sekä omiin, että muidenkin produktiohin.

Katri Mehto

”Leikitään niillä palikoilla, joita on.  Ei ole heikkouksia, on vain tilaa käyttää kaikkea luovasti.”

Olen pitkän matkan teatteri-leatherman, monitoimityökalu, joka kirjoittaa, ohjaa, opettaa ja esiintyykin tarvittaessa. Vahvuuteni on harrastajien kanssa työskentely. Tässä työssä olen oppinut miten osaamisen mahdollisia heikkouksia tai resurssien vähäisyyttä voi hyödyntää jos uskaltaa olla tarpeeksi omaperäinen, luova ja vähän hullu. Olen ratkaisukeskeinen.

Olen parhaimmillani voidessani keksiä yhdessä työryhmän kanssa väyliä ulos laatikosta, polkuja ja kokeiluja. Uskon näyttämöön yhteisenä leikkikenttänä, jonka tarkoitus on saada katsoja mukaan henkiseen leikkiin, yllättymään, ajattelemaan, tuntemaan, tutkimaan.

 

Tapani Kalliomäki

Kehittyminen loppuu tyytyväisyyteen. Teatteri on joukkuepeliä. Ohjaajan tehtävä on luoda olosuhteet, joissa näyttelijä uskaltaa turvallisesti antaa itsestään parhaansa. Uskon positiivisen kannustuksen luovaan voimaan. Pelko ei kuulu taiteeseen.

Olen valmistunut TEAKista teatteritaiteen maisteriksi -97. Olen työskennellyt näyttelijänä mm. KOM-teatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Teatteri Jurkassa, TTT:ssa, Teatteri Pienessä Suomessa. Nykyisin on Lahden kaupunginteatterin näyttelijä, jonne olen myös ohjannut produktioita. Olen sovittanut ja ohjannut näytelmiä sekä toiminut näyttelijäntyön opettajana ja kouluttajana aktiivisesti. Harrastajateatterin olen ohjannut mm. Orimattilan teatterille, Lauantainäyttämölle ja Ramppi-teatterille. Vuonna 2019 ohjasin Orimattilaan sovittamani Minna Canthin Työmiehen Vaimon ja Lauantainäyttämölle sovittamani Reviisorin. Molemmilla esityksillä teimme kyseisten teatterien kaikkien aikojen katsojaennätykset ja sain ohjauksistani vuoden kulttuuriteko palkintoehdokkuuden (Aukusti-palkinto).  Ohjatessani produktioita minulla on ollut tapana produktion valmistamisen rinnalla myös vahvasti kouluttaa näyttelijöitä.

 

Riina Salmi

Laadukasta taidetta uteliaalla ja kekseliäällä otteella.

Riina Salmi on teatteritaiteen maisteri, joka on toiminut monipuolisesti ohjaajana, käsikirjoittajana ja koreografina.
Hän on työskennellyt niin musiikkiteatterin, musikaalin kuin perinteisen puheteatterin ja kesäteatterinkin ohjaajana.  Kymmenien vuosien tanssitaustansa ansiosta hän käyttää runsaasti liikettä ja tanssillisuutta teoksissaan.
Salmen ohjauksille ominaista on rohkea taiteen eri lajien yhdisteleminen, liikkeellisyys ja yhdessä löytämisen ja ratkomisen riemu. Hän ei pelkää käyttää teoksissaan myöskään kokeilevempia työkaluja, kuten pelisuunnittelua ja yleisön osallistavia menetelmiä.

 

Kaarlo Kankaanpää

 

Olen esitysten ohjaamiseen, käsikirjoittamiseen ja tarvittaessa myös tuottamiseen erikoistunut teatterialalle pitkän tauon jälkeen palannut tekijä ja näkijä.

Annu Sankilampi

”Aina on aikaa siivota vessa.”

Olen teatteritaiteilija. Käsittelen esityksissäni aiheita, jotka ansaitsevat tulla kuuluviin. Esityksieni aiheita ovat olleet mm. someraivo, parisuhteen haasteet, alkoholistin läheiset, kehitysvammaisen lapsen äitiys, koulukiusaaminen ja narsistinen esimies.

Kasvoin teatterin parissa isäni työn kautta. Ihmisten luovuus, ilmaisuvoima ja halu ymmärtää maailmaa tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen ja pienestä asti halusin näyttelijäksi. Ovet näyttelijäntyön opintoihin pysyivät kuitenkin suljettuna ja jouduin etsimään vaihtoehtoisia reittejä teatterin pariin, jotka kuljettivat minua monilla eri paikkakunnilla. Teatteri-ilmaisun ohjaajan opinnoissa ymmärsin, että teatteri on paljon enemmän kuin mitä olin lapsena siitä ajatellut. Perinteisen teatterin lisäksi sitä voidaan soveltaa esimerkiksi työyhteisö koulutuksissa, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä ihmisten arjessa.

Taiteilijana olen idearikas, rohkea ja intohimoinen. Vuonna 2003 perustimme teatterin, Teatterikoneen, jossa pystyn toteuttamaan itseäni monipuolisesti. Toimin teatterin taiteellisena johtajana, käsikirjoittajana, ohjaajana, näyttelijänä ja kouluttajana. Lisäksi ohjaan mielelläni harrastateattereissa. On mahtavaa saada ryhmä innostumaan esittämästään näytelmästä, yhdessä tekemisestä ja tarjoamaan yleisölle elämyksen!

Hanna Ryti

 

Olen ohjaaja, näytelmäkirjailija ja kirjailija, olen toiminut myös paljon esitysdramaturgina. Olen ohjannut sekä tekstilähtöisesti että idean/aiheen/ryhmän toiveiden pohjalta. Olen tehnyt myös monta täysin sanatonta esitystä.

Olen ohjannut niin harrastajia kuin ammattilaisia sekä vapaalla kentällä, että vos-teattereissa. Olen kaikkiruokainen, innostun helposti ja teen mielelläni monenlaisia esityksiä. Ohjaajana olen tarkka, ohjaan näyttämökuvia ja rytmiä, mutta toki myös henkilöitä.

En oikeastaan usko, että on olemassa yhtä hyvää tapaa olla ohjaaja, hyvä ohjaajuus riippuu aina ryhmän tarpeista ja työn alla olevasta teoksesta.

Henrik Majava

”Teatteri kuuluu kaikille!”

 

Olen 40-vuotias teatteriohjaaja. Opiskelin Lontoossa, jota ennen olen opiskellut myös valo- ja äänisuunnittelua.

Teatterikorkeakoulussa. Laaja-alainen osaamiseni teatterialalla on varmasti eduksi: luen partituuria sujuvasti, soitan pianoa taitavasti (pystyn siis tarvittaessa sijaistamaan vaikka kapua!), hallitsen valon ja äänen perusteet sekä lavastan.

Liisa Pylkkänen

”Mieluummin överit kuin vajarit.
– Uskalla, heittäydy; more is more!”

Olen teatteri-ilmaisun ohjaaja, FM, sekä viittä vaille valmis Taidehallinnon Maisteri (MuM – Arts Management, Sibelius-Akatemia).

Minulla on takanani jo aika monta kilometriä teatteriuraa niin ohjaajana, esiintyjänä, opettajana, tuottajana kuin soveltavan draaman tekijänäkin. Olen ohjannut ja opettanut harrastajia ja ammattilaisia, lapsia sekä aikuisia. Olen ohjannut klassikoita, lastennäytelmiä, goottikauhua, improryhmiä ja devising – esityksiä. Jokaisesta tyylilajista olen löytänyt jotain kiehtovaa ja osannut etsiä oman tapani lähestyä sitä.

Ohjaajana pyrin saamaan esiintyjistä parhaat puolet esiin, haluan innostaa työryhmää haastamaan itsensä sekä itseni – ja pyrkimään parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Positiivisella otteella, ilon kautta. Ryhmähenki ja keskeinen luottamus ovat ensisijaisen tärkeitä. Esitykset rakennetaan aina yhdessä ja jokaisen panos on yhtä tärkeä. Haluan kuunnella työryhmää, tutustua siihen ja nähdä kaikki sen jäsenet yksilöinä.

Asun Helsingissä perheeni kanssa ja työskentelen Teatteriosuuskunta ILMI Ö:ssä (alla linkki teatterin kotisivuille), sekä ohjaan tällä hetkellä Suomenlinnan lastenkierrosta. Kalenterini on täynnä tämän kevään (2020), mutta syksystä eteenpäin olen valmis uusiin haasteisiin! Pienet keikat kiinnostavat jo kesälläkin, mutta suuremmat elokuusta 2020 alkaen.
Olen kiinnostunut myös tuotannollisista töistä.

Lisätetoja Cv:stäni, olkaa yhteydessä!

Terkuin, Liisa

Toni Kettukangas

”Teatterin tekeminen on yhteistyötä”

 

Olen raahelainen kolmen lapsen isä. Toimin Raahen teatterissa johtajana. Käyn Raahesta käsin töissä myös Oulussa ja olen valmis vierailemaan kauempanakin. Minua voi kysyä ohjaamaan ja opettamaan.

Olen toiminut ohjaajana, dramaturgina, käsikirjoittajana ja näyttelijänä sekä vapaan kentän ammattiryhmissä kuin harrastajateattereissa. Olen opettanut Raahe opistossa nuorten teatteriryhmiä.
Valmistuin teatteri-ilmaisun ohjaajaksi vuonna 2010. Ylemmän AMK-tutkinnon suoritin Turun AMK:ssa soveltavan taiteen koulutusohjelmassa.

Juulia Tapola

”Ryhmässä ollaan enemmän kuin osiensa summa, ja kaikki ylittävät itsensä kun tehdään töitä kannustavassa ilmapiirissä.”

 

Juulia Tapola on monipuolinen musiikkiteatteriohjaaja. Hän on ohjannut freelancer urallaan jo yli 40 ooppera- ja musikaaliteosta eripuolille Suomea. Tapolan vankka pedagoginen lähestymistapa ja kannustava ohjaustyyli on tehnyt hänestä kysytyn ohjaajan eri musiikkioppilaitoksiin ja korkeakouluihin (mm.  Helsingin Konservatorio, Taideyliopisto, Pohjois-Kymin musiikkiopisto, Laajasalon Opisto yms.) Lasten-ja nuorten kanssa Tapola on ohjannut paljon, mm. Suomen Kansallisoopperan koululaisoopperat (Hölmöläisiä 2013-14  ja Jannen Salaisuus 2015-16, jotka kiersivät Tapolan ohjauksessa ympäri Suomen kouluja.
Pienemmissä produktioissa Tapola kantaa usein myös visualisen sunnitteluvastuun, jos toteutus tapahtuu esim. oppilaitosyhteistyönä.

Tapolan dramaturgisen osaamisen ansioista hän on ollut ohjaajana monissa haastavissa kantaesitysproduktioissa. Hän on ohjannut myös kymmeniä erilaisia konsertteja ja kohtauskokonaisuuksia yhtenäisiksi esityksiksi mm. Hämeenlinnan torin Sibelius Fantasiat 2014-16, ja erilaiset oopperaensemble -kurssit Helsingin Konservatoriolla ja Ammattikorkeakoulu Metropolialla.
Tapola on perustamansa KLAPS klassista lapsille ry:n taiteellinen johtaja ja vastaa myös tuotannollisesti tämän lastenoopperayhdistyksen produktioista.

Tapolan vahvuuksia ovat pitkä kokemus oopperaohjaajana, pedagoginen ote koko ohjausprosessin aikana, dramaturginen luovuus ja joustavuus, monipuolinen osaaminen teatterin eri osa-alueista, sekä laulunopettajan pätevyys.

Katri Häti

”Älä tyydy pieniin aiheisiin… Tartu sinä moukariin ja tao omaa aikaasi kuin kuumaa rautaa. Älä pelkää suuria aiheita, sillä ihminen kasvaa työnsä mukana. Ole rohkea. Sinulla täytyy olla uskallusta myös epäonnistua. Ennen kaikkea, älä masennu, älä katkeroidu, älä koskaan vihaa ihmistä.”
-Mika Waltari

 

Toimin teatterialan freelancerina ja teen noin viisi teatterituotantoa vuodessa. Olen käsikirjoittanut ja dramatisoinut lastenteatteri, kesäteatteri ja draama esityksiä noin viidentoista vuoden ajan. Työskentelen niin ammattilais- kuin harrastajateatteri tuotannoissa. Pystyn tekemään tilaustöitä, ohjaamaan toivottuja tekstejä ja tarjoamaan esityksiä työryhmän kokoonpanon mukaan. Olen kouluttanut niin näyttelijäntyötä että ohjaajantyötä ja opetan tällä hetkellä Tampereen Työväenopistossa näyttelijäntyötä aikuis- ja lapsiryhmälle. Toimin neljättä vuotta tamperelaisen Tukkateatterin puheenjohtajana. Ohjaajana olen mukautuvanen, joustava ja yhteistyökykyinen sekä ennen kaikkea innostava ohjaaja.

(Työtarjouksista voin vastaanottaa yli 300 km etäisyydeltä mikäli oleskelu paikkakunnalla saadaan järjestettyä)

Kari Kinnaslampi

”Rakastan teatteria. Teatteri on elämäni!”

Olen 55-vuotias teatterialan rautainen ammattilainen. Olen tehnyt kaikkea teatterin alalla jo 35 vuoden aikana. Vaikka olen pohjakoulutukseltani näyttelijä, niin ohjaajana olen itseni lähes kokonaan elättänyt. Ohjaajana olen vaativa, mutta inhimillinen. Teatterin tekeminen on yhteistyötä, se on tiimilaji. Otan ideoita ja ajatuksia vastaan mielelläni. Ohjaajana kuitenkin valitsen ja päätän miten loppupeleissä mennää ja otan siitä vastuun. Koska olen itse näyttelijä, tiedän miltä näyttelijästä tuntuu ja siksi osaan ottaa huomioon näyttelijän kyvyt ja tunteet. Olen näyttelijää tukeva ja kannustava ohjaaja. En anna näyttelijän mennä epävarmana ja pelokkaana näyttämölle. Ohjaan niin, että kaikki on varmaa. On turvallista ja kivaa olla näyttämöllä. Kokea se upea elämys kun näyttelijän ja yleisön välille muodostuu se ihmeellinen yhteys ja homma toimii. Ohjatessani näyttelijät saavat samalla näyttelijäntyön opetusta, koska olen myös teatteripedagoginen. Ohjaamiseni on pedagogista.
Olen valmis lähtemään pidemmänkin matkan päähän ohjaamaan ja kouluttamaan.

Sirke Lääkkölä

 

”Rakkaudesta lajiin! Teatteri yhdistää tekstin, kuvan, liikkeen, äänen, elävän ihmisen. Hieno mahdollisuus.”

 

Olen freelancer ammattinäyttelijä sekä näyttelijäntyön ja teatteri-ilmaisun opettaja (pedagoginen pätevyys) ja oman teatteriryhmäni johtaja, ohjaaja ja näyttelijä. Sovitan tekstejä näyttämölle esim. romaaneista, runoista ja saduista. Olen ohjannut harrastajia ja ammattilaisia, nuoria ja aikuisia. Koulutukseni on klassinen venäläinen draamanäyttelijä. Teen jonkin verran televisio- ja elokuvatöitä. Laulan ja esiinnyn musiikkiteatteriesityksissä itse, ja hallitsen musiikkiteatterin ohjaamisen sekä tanssin. Opetan improvisaatiota osana näyttelijäntyötä.

 

Pasi Saarinen

”Haaveillaan isosti, toteutetaan realistisesti.”

 

Olen Pasi Saarinen, teatterimaailman valmentaja-ohjastaja.

Valmistuttuani 2005 teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta, kiersin ensimmäiset viisi vuotta ohjaamassa eri puolella Suomea. Myöhemmin olen kehittänyt harrastajateatteritoimintaa ja lasten ja nuorten kulttuuria erilaisissa yhteisöissä, esimerkiksi Keski-Suomen läänintaiteilijana vuosina 2011-2014. Tällä hetkellä työskentelen Suomen Nuorisoseuroilla toimialajohtajana vastaten järjestön noin kahdensadan teatterin palveluista ja edunvalvonnasta  sekä tuhansia lapsia ja nuoria vuosittain tavoittavasta Nuori Kulttuuri -toiminnasta.

Minua kiinnostaa teatteri, jossa käsitellään suuria aiheita ja vielä suurempia tunteita. Tärkeimpinä ohjauksinani pidän Teatteri Lumperolle dramatisoimaani ja ohjaamani Juhani Peltosen Elmoa ja teatteriyhdistys Kulissille ohjaamiani Teuvo – Leevi and the Leavings -musikaalia sekä Häräntappoasetta.

Vapaa-aikani menee perheen parissa, ja jos ei siellä niin urheilun, luonnossa liikkumisen ja raviurheilun parissa.

Suhtaudunkin teatterin tekemiseen kuin hyvä valmentaja-ohjastaja ravihevoseen. Kimpassa teatterin omistavat ihmiset antavat kalliin aarteensa minun valmennettavaksi ja ohjastettavaksi, joten sitä pitää kunnioittaa ja kuunnella. Jos minulle suodaan kunnia toimia tietyn ajan teatterin valmentaja-ohjastaja, minun tehtäväni on liikuttaa ja huoltaa teatteri parhaaseen mahdolliseen iskuun, kun lähdön aika koittaa. Tämä tarkoittaa joskus tarkkaa vääntämistä, ja usein hyväntuulista kokeilua, heittäytymistä ja naurua.

Maarit Peltomaa

 

”Teatterin tekeminen, yhdessä jakaminen ja kokeminen ja uuden luominen on teatterin ydin.”

 

Olen valmistunut näyttelijäksi Teatterikorkeakoulusta 1989. Sen jälkeen olen työskennellyt useassa ammattiteatterissa, televisiossa, elokuvassa. Olen opettanut Lahden musiikkiteatterilinjalla  (2004-2007) sekä Tampereen Yhteiskoulun erityistaidon lukiossa (2014-2016). Olen opiskellut soveltavaa teatteria sekä kasvatustieteitä ja pedagogiikkaa (HAMK)ja saanut pätevyyden myös ammatillisen oppilaitoksen opettajaksi. Olen käsikirjoittanut, sovittanut ja ohjannut useita teoksia näyttämölle oppilaitoksissa. Viimeisin ohjaustyöni on Nurmeksen Bomban kesäteatteri (2018). Kesällä 2020 ohjaan Kangasalan kesäteatteriin Heikki Lundin näytelmän ”Aktiivimalli”.
Ohjaustöissäni osallistun aina tekstin sovittamiseen ja markkinointiin.

Janne Jämsä

”Tee työtä jota rakastat, niin sinun ei tarvitse koskaan tehdä töitä.”

 

Olen Janne Jämsä, 30-vuotias tuottaja, teatteriohjaaja ja yrittäjä Tampereelta.

Omaan monivuotisen ja -puolisen kokemuksen esittävän taiteen kentällä työskentelemisestä. Vuosien saatossa olen työskennellyt mm. Kansallisteatterissa, Kulttuuritehdas Korjaamolla, Kulttuurikeskus Poleenissa, Uudessa Iloisessa Teatterissa, Linnateatterissa sekä tällä hetkellä Suomen Kiertueteatterissa, jossa toimin teatterinjohtajana. Työtehtäväni ovat vaihdelleet lipunmyynnistä taideaineiden opettajan sijaisuuteen, tuotanto- ja ohjausassistentista kokonaisiin tuotantoihin sekä omiin ohjaustöihiin.

Ohjaajana olen toiminut yli kymmenen vuoden ajan, ja olen ohjannut niin harrastajia, alan opiskelijoita kuin ammattilaisiakin. Olen ohjannut mitä erinäisimpiä teoksia aina vauvateatteriesityksistä isompiin musikaalituotantoihin. Olen eritoten kiinnostunut suomalaisista teksteistä sekä lastenteatterin tekemisestä. Mieleenpainuvimpia töitä viime vuosilta ovat Pyynikin kesäteatteriin ohjaamani Tatun ja Patun Suomi (2019), Kaarina-Teatterissa nähty Niskavuoren nuori emäntä (2018) sekä Linnateatteriin ohjaamani Tell me on a Sunday (2016). Lista kaikista ohjauksistani löytyy CV:stäni sekä verkkosivuiltani osoitteesta http://www.jannejamsa.fi/cv/. Verkkosivuiltani löytyy myös arvosteluja tekemistäni töistä (http://www.jannejamsa.fi/arvostelut/).

Olen avoin, utelias ja huumorintajuinen tiimipelaaja, jonka suusta et kuule sanottavan ”en pysty”. Teen aina työni täysillä enkä pelkää heittäytyä uudenkaan projektin vietäväksi. Uskallan tarttua uusiin haasteisiin ja työskennellä uusissa toimintaympäristöissä, joissa voin kehittää itseäni niin teatterialan ammattilaisena sekä teatteri- ja kulttuurialaa kokonaisvaltaisesti.

Teatteri, kulttuuri ja viihde ovat minulle työ, elämä ja intohimo.

Heikki Hagman

 

”Pidetään pää kylmänä ja sydän lämpöisenä.”

 

Olen puoliammattimainen näyttelijä ja pedagogi. Uskon että selkeät tavoitteet yhdistettynä spontaaniin tilannetajuun luovat hienoja tuloksia.

Pidän ennen kaikkea esiintymistaitojen hiomisesta, mutta käsikirjoittaminen, dramatisointi, ohjaaminen jne. kiinnostaa myös.

Carita Drew

”Life is short, and art long” -Hippocrates

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja, joka on viimeiset 15 vuotta ohjannut sekä harrastajateatteria että ammattiteatteria. Olen saanut teatteriohjaajan maisterikoulutuksen Lontoosta East 15 Acting Schoolista. Asuin 10 vuotta ulkomailla ja ohjannut paljon Englannissa. Nykyään asun Suomessa ja täällä ohjaan eri puolilla Suomea niin harrastaja- että ammattiteatterin kentällä. Taustalla on musikaalin, kesäteatterin, kokeellisen teatterin, tanssiteatterin, nykyteatterin, sekä tekstilähtöisen näytelmän ohjausta. Esitykset ovat saaneet mahtavia lehdistöarvosteluja, mutta eniten sydäntä lämmittävää on ollut valtaisa yleisön palaute.
Olen lämminhenkinen ohjaaja ja minulle on tärkeää työryhmän hyvinvointi ja pidän huolen, että työolosuhteet ovat reilut ja asianomaiset kaikille. Minulla on myös näyttelijäntyönopettajan koulutus, joten harjoitusten alussa yleensä kartoitan näyttelijöiden kyvyt ja toiveet ja laadin sen pohjalta harjoitussuunnitelman. Tuon harjoituksiin mukaan paljon erilaisia metodeja ja tekniikoita näyttelijöille, jotta jokainen näyttelijä voi löytää oman lähestymistavan rooliinsa. Esim. Stanislavski, Viewpoints, Meisner, Scott Seditan komediahahmot, yms. Harjoituksissa tapahtuu paljon yhteistyötä ja annan näyttelijöiden vaikuttaa kohtausten suunnitteluun ja oman hahmonsa rakentamiseen.

Ohjaustyöni perustuu vahvasti näyttelijäntyöhön, mutta visuaalisuudella ja äänimaailmalla on tärkeä osuus esityksissä. Tarkoitus on aina luoda vaikuttava maailma tekstistä ja mennä pintaa syvemmälle. Haluaisin korostaa, että olen erittäin tarkka siitä, että esityksestä tulee hyvä ja että se antaa katsojalle kokemuksen. Vaikka ei voi tehdä vaikutusta joka katsojaan, niin on silti tärkeää että esitys on hiottu tiukaksi kokonaisuudeksi, näyttelijöiden roolihahmot ovat moninaisia ja valmiita, ja että esitys on tarpeeksi yllätyksellinen.
Porfoliona toimii nettisivuni: www.caritadrew.com

Tytti Jäppinen

”Etiäpäin!”, sano mummo hangessa.

Toimin teatterialan freelancerina, pääasiallisina töinäni ohjaus ja opettaminen. Työotteeni perusteella ovat ohjattavinani olleet näyttelijät kuvailleet minua sanaparilla ”vaativa mutta lempeä”. Teatteritieteen opintoni ovat luoneet minulle vankan pohjan analysoida ohjattavaa tekstiä sekä hahmottaa esityskokonaisuuden eri osa-alueita. Draamakoulutuksen puolelta puolestaan tulee kykyni luoda vahva yhdessä tekemisen meininki työryhmän sisälle, ja kannustaa näyttelijät  ilon kautta löytämään itsestään aivan uusia ulottuvuuksia.  Pidän yksityiskohtien hiomisesta ja erityisen hyvää palautetta olenkin saanut henkilöohjaamisen, sujuvien kohtausvaihtojen ja esitysten musiikkivalintojen saralta.

Esitysten ohjaamisen lisäksi opetan paljon improvisaatiota, ja kirjoitan jonkin verran näytelmätekstejä niin omaan käyttöön kuin tilauksesta. Sekä CV:ni että nettisivuni kertovat töistäni tarkemmin.

Katja Väänänen

Harrastajateatteri on laadukasta ja kunnianhimoista teatteria!
Olen työskennellyt teatterikentällä laaja-alaisesti 13 vuotta. Olen ohjannut useita kymmeniä esityksiä, opettanut draamaa ja sanataidetta ja kouluttanut ihmisiä puheen, esiintymisen ja vuorovaikutustaitojen saralla. Ohjaukseni ovat stanislavskilais-brechtiläistä tyylisuuntaa, mutta roolin rakentaminen fysiikan kautta kiinnostaa minua myös.

Sampo Kerola

 

Ars longa, vita brevis.

 

Sampo Kerola on tanssi-  ja teatteritaiteen ammattilainen. Hän on pohjakoulutukseltaan ympäristöinsinööri, sittemmin tanssinopettajaksi, koreografiksi ja taitelija-kehittäjäksi kouluttautunut taiteen maisteri.

 

Taiteellisen uransa Kerola on luonut tanssi-  ja puheteattereissa ympäri Suomea ohjaajana, tanssijana ja koreografina. Hän on opettanut monipuolisesti niin amatöörejä kuin ammattilaisia nykytanssin ja näyttelijäntyön tekniikoissa yli kymmenen vuoden ajan. Kerola työskentelee myös suunnittelijana työelämän kehittämishankkeissa luoden uusia taidelähtöisiä menetelmiä työntekijöiden ja organisaatioiden tarpeisiin.

 

Tero Heinämäki

 

Turvallinen työilmapiiri luo puitteet vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn.

 

Olen 53-vuotias Helsingissä asuva teatteriohjaaja, joka on valmistunut ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1997. Kiinnityksellä olen ollut Kouvolan Teatterissa (2000-02) ja Seinäjoen kaupunginteatterissa (2006-10). Joensuun kaupunginteatteria johdin vuodet 2010-13. Tämän jälkeen olen mukana perustamassa Seinäjoelle kulttuuriyhdistys KoHoa, joka on tehnyt musiikkipitoisia esityksiä paikallisista aiheista sekä aikuisille, että lapsille. Yli 25 vuoden kokemuksella olen freelancerina kiertänyt ympäri Suomea. Teatteri on henkinen kotini vaikka oma perhe on myös tärkeä.
 
Harrastajia olen ohjannut kun sopivia välejä on tullut. Kokemukseni harrastajien kanssa ovat olleet innostavia! Teuvalla olen ohjannut samoja harrastajia kolmeen kertaan, Seinäjoella muutamaa ryhmää, ja Kimingissä Uittokallion kesäteatteriin paikallisaiheisen Amerikkaan muutosta kertovan Summassa vaan Amerikkaan kesällä 2022. Harrastajien kanssa tehdessä korustuu harrastamisen into, joka tarttuu myös ohjaajaan! Toki myös toisinpäin, eli ohjaajan into ja kiinnostus harrastajia kohtaan tarttuu heihin.
 
Rakastan lastenteatteria ja musiikkiteatteria. Monenlaista olen urani aikana ohjannut. Harrastajille kesäisiä farsseja, mutta myös musiikkipitoiset Pikku Pietarin pihan ja tuo edellämainittu Kimingin produktio.
 
Pyrin olemaan ohjaajana positiivinen innoittaja ja antaa avaimia jokaiselle oman ilmaisun löytämiseen. Kokonaisuuksien rakentamisesta minulla on pitkä kokemus. Osaan tehdä taiteellisesti kiinnostavaa teatteria, joka myös viihdyttää. Vaikka en ole sanan varsinaisessa merkityksessä kouluttaja niin omaan vahvan kokemuksen yhteisen tyylilajin ja yhtenäisyyden rakentamisesta esitykseen. Olen luotettava ja aikatauluissa pysyvä. Mitä sovitaan siitä pidetään kiinni. Tietysti myös ryhmän sitoutuminen on tärkeää enkä halua korostaa työnjohdollista asemaa ”käskyttäjänä”, vaikka sekin onnistuu. Jämäkkä olen, mutta positiivisen kautta.  Leikkisyyttä voisin tässä korostaa ja heittäytymistä. Lähtökohta on, että luon turvallisen työilmapiirin kaikille, siten pyrin olemaan avoin ja kuunnella myös työryhmää.
 
Ohjaamisen lisäksi olen tehnyt tuottamista, näyttämösovituksia, lavastussuunnitelmia, mutta myös rakentanut lavasteita, säveltänyt ja soittanut musiikin esityksiin.
 
Elämän kokemusta omaan myös sen verran, että ymmärrän ihmisten erilaiset lähtökohdat harrastamiseen. Joensuun kaupunginteatterin johtaminen vei minut burnoutiin, jonka jälkeen otin nuoruuden harrastuksen musiikin omaan työkalupussiin. Olen viime vuosina kouluttautunut musiikin tekemisessä ja toimin mm. kulttuurista vanhustyötä tekevän Duo Ohoivan riveissä. Uuden opiskelu on tärkeää kaiken ikään, ja teatterissa jos missä se luonnistuu! Maailmassa, jossa koneet meinaavat ottaa meistä vallan on tärkeää, että kokoonnumme yhteen, pohdimme maailmaa ja yritämme tehdä siitä jollain tapaa ymmärrettävää esityksen muodossa. Yhdessä omassa yhteisössämme.
 

Marjaana Kuusniemi-Korhonen

 

Olen valmistunut näyttelijäksi v. 1997 Nätyltä ja teatteriopettajaksi v.2015 Teakista. Olen opettanut teatteria ja näyttelijäntyötä tuntiopettajana ja vastaavana opettajana eri opistoissa ja yhdistyksissä. Olen ohjannut koko illan näytelmiä sekä demoja. Olen myös käsikirjoittanut näytelmiä sekä ohjannut useita esityksiä devising-menetelmällä.