Mia Kavasto

”Ilon kautta. Töitä tehdään täysillä. Kaikki tiet ovat avoinna. Kaikki osaavat.”

Mia Kavasto on Puotilan teatterikoulun rehtori. Koulutukseltaa Mia on teatteri-ilmaisun ohjaaja, draamaopettaja, ammatillinen opettaja, sekä oikeustieteen maisteri. Mia on lisäksi aktiivinen musiikintekijä. Mia suorittaa täydennyskoulutuksena kasvatustieteen maisterin tutkintoa Jyväskylän yliopistossa.

Mia nojaa ohjauksessaan värikkääseen ja rohkeaan persoonaansa, positiiviseen, oppijaa vahvistavaan pedagogiikkaan ja taiteen lajien yhdistämiseen. Ohjaajana Mia on kuunteleva ja rohkaiseva, mutta pitää jämäkästi produktion ohjaksia hallussaan. Mia tuottaa musiikkia ja tuottaa usein musiikit sekä omiin, että muidenkin produktiohin.

Marko Kokko

”Kaikki osaavat näytellä ja laulaa. Kaikki eivät vain tiedä sitä vielä.”

Vahvasti pedagogisesti suuntautunut ohjaaja, jonka vahvuus on henkilöohjaus. Muokkaa tekstiä mielellään ja on erittäin avoin aloittamaan esityksen luomisen tyhjältä pöydältä. Vuosien kokemus devisingista, improvisaatiosta ja esitystaiteista. Jos ryhmä haluaa välillä tehdä jotain vähän erilaista, I’m your man. (Ja toisaalta kaksi viimeisintä kesää olen viettänyt ruukkiympäristössä ohjaten historiallista draamaa ja nauttinut siitä kovasti.)

Katri Mehto

”Leikitään niillä palikoilla, joita on.  Ei ole heikkouksia, on vain tilaa käyttää kaikkea luovasti.”

Olen pitkän matkan teatteri-leatherman, monitoimityökalu, joka kirjoittaa, ohjaa, opettaa ja esiintyykin tarvittaessa. Vahvuuteni on harrastajien kanssa työskentely. Tässä työssä olen oppinut miten osaamisen mahdollisia heikkouksia tai resurssien vähäisyyttä voi hyödyntää jos uskaltaa olla tarpeeksi omaperäinen, luova ja vähän hullu. Olen ratkaisukeskeinen.

Olen parhaimmillani voidessani keksiä yhdessä työryhmän kanssa väyliä ulos laatikosta, polkuja ja kokeiluja. Uskon näyttämöön yhteisenä leikkikenttänä, jonka tarkoitus on saada katsoja mukaan henkiseen leikkiin, yllättymään, ajattelemaan, tuntemaan, tutkimaan.

 

Katariina Kannisto

Olen Katariina Kannisto, teatteri-ilmaisun ohjaaja (2016). Teen taidekentällä laajasti erilaisia töitä, kuitenkin pääasiassa ohjaajana ja maskeeraajana.

Ohjaajana minua kiinnostaa kokemuksellisuus, visuaalisuus, näyttelijöiden välinen vahva kontakti, liikkeellisyys sekä uuden tutkiminen. Olen lämmin ja työryhmälähtöisyydestä innostunut ohjaaja. Pidän siitä, että esitykset ovat koko työryhmän näköisiä ja näyttelijät kokevat teoksen omakseen. Esityksen yhtenäisyys ja kokonaiskuva on minulle tärkeää. Haluan että myös valot, puvustus ja lavastus kertovat oman osansa tarinaa, eivätkä toimi vain kulisseina.

Teen mielelläni tavallisuudesta poikkeavaa teatteria, oli kyseessä sitten osallistavuus, immersiivisyys tai esimerkiksi työskentelymuodon kokeilevuus. Olen tehnyt työryhmälähtöisiä projekteja ilman yhtä varsinaista ohjaajaa, sekä esityksiä, joissa eri osa-alueilla on eri ohjaaja. Haluan etsiä myös perinteisempää teatteria tehdessäni mahdollisuuksia luoda esityksestä kokonaisvaltaisen kokemuksen, tästä hyvänä esimerkkinä toimii Sudenmorsian, joka on tekstinä perinteinen, mutta loimme sen uudella tavalla Vanhalinnan ympäristöön.

Taiteilijana olen utelias tutkija, inspiroidun erityisesti kuvista, ihmisistä ja musiikista. Visuaalisuus on minulle usein vahva lähtökohta ohjauksiini. Kerään runsaasti kuvamateriaalia, jonka kautta voin ilmaista teokseen toivomaani tunnelmaa muulle työryhmälle ja mahdollisille muille tahoille.

Toimin tällä hetkellä säännöllisestä sekä Turun alueella sekä pääkaupunkiseudulla. Olen kuitenkin myös valmis työskentelemään muualla kiinnostavien projektien parissa.

Henna Nurmela

 

”Lose your mind and come to your senses.”

 

Olen 33v teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja asun Kihniössä.

Ohjaan ja opetan sekä aikuisten että lasten harrastajateatteriryhmiä mm. Kihniössä, Virroissa ja Kurussa.

Lisäksi opetan tanssia, esiintymistä ja kirjoittamista.

 

Jani Hämäläinen

Teatteri on vastaus kysymykseen ”miksi”
Teatterin opiskelu on itsensä opiskelua.

Näyttelijän tulee uskoa kaikkea mitä tekee ja sanoo, kokoajan. Jos ei pysty, hänen tulee näytellä että pystyy.

 

Hei! Olen 2016 Kokkolasta valmistunut TIO. Aikaisempaa koulutusta minulla on näyttelijäntyöstä sekä SuomenTeatteriopistosta että Lahden Kansanopistosta. Opiskelujeni ulkopuolella olen harrastanut teatteria jo reilut 18-vuotta, josta improvisaatiota n.9 vuotta.

Olen kiinnostunut fyysisestä ja sanattomasta ilmaisusta. Olenkin toinen pantomiimi-improvisaatioduo Plip ’n Bob perustaja sekä esiintyjä. Toinen mistä olen kiinnostunut on teatteriväkivalta ja olen opettanut molempia SHT:n kautta erinäisille harrastajaryhmille.

 

 

 

Kirsi Sulonen

”Earth without art is just ”Eh””

Olen keskisuomalaistunut teatteriohjaaja, kouluttaja ja näyttelijä. Pääasiassa teen ohjauksia harrastajateattereihin ympäri Keski-Suomen maakuntaa, mutta toimin myös näyttelijänä ja vuorovaikutus- ja työyhteisökouluttajana Teatterikone OSK:ssa.
Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja olen valmistunut Turun Taideakatemiasta v. 2006. Lisäksi olen hankkinut tarinateatteriohjaajakoulutuksen Tarinainstituutissa Helsingissä.

Olen ohjannut reilu 30 näytelmää, näytellyt useissa, käsikirjoittanut, dramatisoinut ja sovittanut useita näytelmiä.
Harrastajateatteriohjauksissa panostan taiteellisesti korkeatasoiseen laatuun, henkilöohjaukseen, ryhmäprosessiin sekä näyttämöilmaisun opettamiseen. Ajattelen, että harrastuksessa on pystyttävä kehittymään, ja siinä ammattiohjaaja voi olla apuna tarjoamalla haasteita ja opettamalla lisää näyttelijäntyöstä ja näyttämöilmaisusta.

Olen ohjannut eniten tekstilähtöisesti, mutta toiminut myös pitkäaikaistyöttömien teatterityöpajan ohjaajana muutamaan otteeseen ja valmistanut muissakin yhteyksissä esityksiä devising-prosessina. Fyysinen teatteri ja soveltava draama ovat myös erityisosaamistani.

Esittelyvideoni ja portfolion löydät nettisivuiltani www.kirsisulonen.fi

 

Katimari Niskala

”LET’S DO THIS!”

Katimari Niskala (Espoo, 1993) on suomalainen näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Hän on erikoistunut liikkeeseen, fyysiseen teatteriin sekä visuaaliseen taiteeseen. Katimari on valmistunut näyttelijäksi ja teatterialan ammattilaiseksi Jacques Lecoqin teatterikoulusta Pariisista, sekä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi ja pedagogiksi Turun Taideakatemialta. Hän on työskennellyt kansainvälisissä produktiossa Turussa, Helsingissä, Pariisissa, Ostroszowicessa, New Yorkissa, Vermontissa ja Lontoossa. Katimari työskentelee monipuolisesti teatterin parissa näyttelijänä, ohjaajana, visuaalisena taiteilijana, skenografina, opettajana sekä tuottajana.

Katimarin taiteelle ominaista on liike, väkevä näyttelijäntyö, eri taidemuotojen sekoittuminen, rytmin vaihtelut, musiikki ja vahva visuaalisuus. Hän saa inspiraationsa musiikista, materiaaleista ja ilmiöistä sekä yhdenvertaisuudesta ja ympäristönsuojelusta: arvoista jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Ohjaajana Katimarille on tärkeää rakentaa positiivinen ilmapiiri jossa nautinto ja ilo ovat suurena osana työskentelyä. Hän tarjoaa opetusta tilan hahmottamisesta, teknisestä esiintyjyydestä ja ensemble – työskentelystä sekä painottaa kokeellista ja tutkivaa otetta teatterin tekemiseen.

Juuso-Matias Maijanen

”Teatteria tekevät ihmiset ihmisille, joten ollaan siis ihmisiksi.”

Olen teatteripedagogi (scenkonstpedagog, AMK), fyysinen näyttelijä (teatteri-ilmaisunohjaaja, AMK) ja toimin teatteriopettajana, liikeohjaajana sekä harvemmin esiintyjänä.

Erikoisalani on fyysinen näyttelijäntyö, jossa erityisesti naamioteatteri ja miimi sekä viime vuosina näyttämötaistelu ja näyttämöläheisyys omina erikoisaloinaan.

Haluaisin tavallaan varmistaa, että Suomessa jokaisella näyttelijällä olisi tarvittavat työkalut oman parhaan työnsä tekemiseen.

 

Kirsi Lindholm

”Tosissaan, mutta ei tosikkona”

Olen 38-vuotias laulava freelance näyttelijä ja teatteriohjaaja. Ohjannut olen vuodesta 2015 lähtien työkseni teattereissa täällä Forssan seudulla ja freelancenäyttelijänä olen toiminut vuodesta 2010.

Ohjaamisen olen oppinut ns. kantapään kautta. Toki olen vuosien varrella kouluttautunut erilaisilla kursseilla (tälläkin hetkellä mm. Taideyliopiston Visuaalinen ajattelu ohjaajantyössä – opettajana Anne Rautiainen).
Kymmenisen vuotta sitten olin apulaisohjaajana Forssan Teatterissa parissa prokkiksessa ja silloin havaittiin, että minulla on luontaisesti erinomainen kyky nähdä kokonaisuuksia, luoda jännitteitä ja ohjata isompiakin joukkoja – henkilöohjauksesta puhumattakaan.
Sittemmin olen ohjannut niin komediaa, farssia, draamaa, kauhu-jännäriä kuin koko perheen näytelmiäkin.

Tällä hetkellä minulla on työnalla kolme ohjausta. Toukokuussa 2020 on tulossa kaksi ohjaustani ensi-iltaan teatteritaiteen perusopetuksen kahdelta ikäryhmältä:
Kaunotar ja Hirviö (Sirkku Peltola), Wahren-Opiston Karuselli ryhmä
Lumikuningatar (Hans Christian Andersen), Wahren-Opiston Taikamaailma ryhmä
21.6.2020 ensi-iltansa saa myös Rauhaniemen kesäteatterissa Kahen Akan Loukussa (Heikki Luoma).

Olen avoin erilaisille teksteille sekä myös ei-tekstilähtöiselle teatterille, mutta toki minulla on ässiä hihassa ja paljon ehdotuksiakin.
Tulen mielelläni keskustelemaan kanssanne aiheesta lisää!

 

Niina Aho

 

 

Olen monipuolinen esittävän taiteen ohjaaja ja opettaja Oulusta, ja etsin aina uusia kiinnostavia projekteja teatterin ja taiteen aloilta. Toimin myös perustamani teatteri Saagan taiteellisena johtajana. Erityisesti minua kiehtoo kertomattomat tarinat, ilmaisun eri muodot ja taiteen tavoitettavuus.

Koulutukseltani olen teatteri- ilmaisun ohjaaja, AMK. Kokemusta minulta löytyy laajasti myös soveltavasta draamasta opetus- ja kasvatusaloilta sekä sosiaali- ja hyvinvointityöstä. Ohjaan myös erilaisia työpajoja ja kursseja.

Ida Teeri

 

”Teatterintekijän tärkein työkalu on mielikuvitus ja tärkein ominaisuus innostuminen.”

 

Olen fyysinen ja monipuolinen teatteri- ja tanssialan ammattilainen. Ohjaustyössä minulle on tärkeää luoda työryhmän kesken luottamus ja toisia kannustava ilmapiiri, jotta teatterin hienous: läsnäolo ja heittäytyminen pääsevät tapahtumaan. Minulle on tärkeää, että kaikki työryhmän jäsenet tuntevat olevansa oleellinen osa työskentelyä, ja että kaikille löytyy mielekäs tehtävä produktiossa.

Fyysinen taustani näkyy ohjauksessani ja esimerkiksi lämmittelyharjoituksissa. Olen parhaimmillani, kun ohjaan nuorten-, nuorten aikuisten- ja aikuisryhmiä.

Tarja-Liisa Qvintus

 

”Minua ei hämmästytä enää juuri mikään, niin monenlaisten ihmisten kanssa olen saanut tehdä töitä. Jokaisen ilmaisu on omanlaistaan ja arvokasta. Rakkaudesta teatteriin.”

 

Nimeni on Tarja-Liisa Qvintus ja olen Teatterikorkeakoulusta valmistunut Teatterityön pedagogi. Olen tähän ikään (58 v.) ohjannut vajaat 100 erilaista esitystä monenlaisten eri ryhmien kanssa. Työskentelen sekä ammattilaisten että harrastajien kanssa. Tällä hetkellä työn alla on Dario Fo, suuri rakkauteni ja idolini. Toinen idolini on mm. Juha Hurme. Ja monet muut.
On tärkeää seurata mitä yhteiskunnassa ja maailmalla tapahtuu. Tärkeää on kohdata ihminen sellaisena, kuin hän on ja tuoda hänen omaa ilmaisuaan esiin. Työskentelen ohjaajana ja kouluttajana monissa eri ryhmissä, kuten harrastaja- ja ammattiteattereissa, lasten ja nuorten kanssa, oppilaitoksissa jne. Olen työskennellyt maahanmuuttajien, vammaisten ja vankien kanssa. Kaikki tämä on rikkautta.

Olen utelias ja avoin uudelle, suojelen luontoa ja välitän ihmisistä ja kunnioitan kaikkien tekemistä. Työryhmissäni on lempeä ote tehdä ja olla.

 

Voin työskennellä sekä koko Suomessa että ulkomailla. mm. Venäjä.

Jouni Leikkonen

 

”Harjoittelu on ehkä kaikkein parasta teatterityössä!”

 

Olen koulutukseltani Teatteritaiteen maisteri (näyttelijäntyö) ja olen suorittanut taiteilijan pedagogiset opinnot. Viimeiset 25 vuotta olen työskennellyt teatterin opettajana ja ohjaajajana erilaisissa oppilaitoksissa ja yhteisöissä. Vuoden 2016 loppuun asti toimin Lahden ammattikorkeakoulun mu-siikkiteatterikoulutuksessa näyttelijäntyön lehtorina ja siitä viimeiset 3 vuotta olin myös koulutuksen vastuuopettajana. Työsuhteeni päättyi, koska koulutus lakkautettiin OKM:n päätöksellä.

Viimeisin ohjaustyöni on 1.2. ensi-illassa ollut Nurmijärven Tanssiopiston ja Musiikkiopiston kanssa tekemäni Seitsemään veljekseen perustuva tanssiteos 7 x Me  -Heijastumia Seitsemästä veljeksestä. Olen produktion ohjaaja ja käsikirjoittaja.

Tällä hetkellä suunnittelen Länsi-Suomen opistoon syksyllä 2020 alkavaa yksivuotista musiikkiteatterikoulutusta.

Sami Sivonen

Tehdään teatteria yhdessä!
Mie oon Sami, teatterin tekijä, joka häärää siellä sun täällä. Asun perheeni kanssa Luumäellä Etelä-Karjalassa.
Olen 15 vuoden ajan tehnyt teatteria työkseni niin harrastaja- kuin myös ammattiteattereissa eri puolella Etelä-Suomea.
Pääasiassa ohjaan, mutta välillä myös esiinnyn, muun muassa murhamysteereissä.
Osaamista löytyy lähes kaikilta teatterin osa-alueilta. Audiovisuaalinen toteutus, kuten kuvaus ja leikkaus onnistuvat myös.
Olen perinteisen teatterin sekä komedian ystävä, mutta kokemusta löytyy myös musiikkiteatterista.

Kalle Tahkolahti

”Pää ja sydän paikoillaan, tosissaan muttei vakavasti.”

 

Olen järvenpääläinen esittävän taiteen ammattilainen, koulutukseltani teatteri-ilmaisun ohjaaja AMK. Opintojeni 2010-2014 jälkeen olen työskennellyt enimmäkseen Uudenmaan alueella teatterialan freelancerina, etupäässä ohjaajana ja näyttelijänä ammatti- ja harrastajateattereissa. Pitkäaikainen harrastuneisuuteni ja kouluttuneisuuteni teatterialan erilaisissa työtehtävissä on luonut minulle monipuolisen ja ennakkoluulottoman kokemuspohjan. Olen mm. näytellyt päärooleja eräiden maamme huippuohjaajien esityksissä, pitänyt teatteriopetusta vammais- ja nuorisoryhmille sekä ohjannut menestyksekkäästi niin kansainvälisiä klassikkoja kuin kotimaista nykydraamaa kellaritiloista kaupunginteattereihin.

Olen ohjannut yli 20 täyspitkää esitystä erilaisissa yhteyksissä Keski-Uudenmaan alueella. Työyhmät ovat vaihdelleet teatterikerhon jatkoryhmän 16-19-vuotiaista nuorista pitkän linjan ammattilaisiin. Ohjaamieni teosten taiteellista tasoa on poikkeuksetta kiitetty alueen lehdistön, yleisön ja bloggarien keskuudessa. Tyypillisesti olen myös suunnitellut ohjausteni markkinointimateriaalin graafisen ilmeen sekä toteuttanut lukuisia mainostrailereita.

Työssäni teatteritaiteen ammattilaisena haluan olla mukana luomassa esityksiä ja teoksia, jotka tarjoavat katsojille elämyksellisyyden kautta näkökulmia, henkilökohtaista ajateltavaa ja oivalluksia yhteisestä maailmastamme. Olen kiinnostunut käyttämään teatterin perinteisiä menetelmiä uusien ja kiinnostavien ilmaisukeinojen löytämiseen, etusijalla katsojan kokemus.

Pasi Saarinen

”Haaveillaan isosti, toteutetaan realistisesti.”

 

Olen Pasi Saarinen, teatterimaailman valmentaja-ohjastaja.

Valmistuttuani 2005 teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta, kiersin ensimmäiset viisi vuotta ohjaamassa eri puolella Suomea. Myöhemmin olen kehittänyt harrastajateatteritoimintaa ja lasten ja nuorten kulttuuria erilaisissa yhteisöissä, esimerkiksi Keski-Suomen läänintaiteilijana vuosina 2011-2014. Tällä hetkellä työskentelen Suomen Nuorisoseuroilla toimialajohtajana vastaten järjestön noin kahdensadan teatterin palveluista ja edunvalvonnasta  sekä tuhansia lapsia ja nuoria vuosittain tavoittavasta Nuori Kulttuuri -toiminnasta.

Minua kiinnostaa teatteri, jossa käsitellään suuria aiheita ja vielä suurempia tunteita. Tärkeimpinä ohjauksinani pidän Teatteri Lumperolle dramatisoimaani ja ohjaamani Juhani Peltosen Elmoa ja teatteriyhdistys Kulissille ohjaamiani Teuvo – Leevi and the Leavings -musikaalia sekä Häräntappoasetta.

Vapaa-aikani menee perheen parissa, ja jos ei siellä niin urheilun, luonnossa liikkumisen ja raviurheilun parissa.

Suhtaudunkin teatterin tekemiseen kuin hyvä valmentaja-ohjastaja ravihevoseen. Kimpassa teatterin omistavat ihmiset antavat kalliin aarteensa minun valmennettavaksi ja ohjastettavaksi, joten sitä pitää kunnioittaa ja kuunnella. Jos minulle suodaan kunnia toimia tietyn ajan teatterin valmentaja-ohjastaja, minun tehtäväni on liikuttaa ja huoltaa teatteri parhaaseen mahdolliseen iskuun, kun lähdön aika koittaa. Tämä tarkoittaa joskus tarkkaa vääntämistä, ja usein hyväntuulista kokeilua, heittäytymistä ja naurua.

Timo Tirri

Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen laitokselta valmistunut Teatteri- Ilmaisunohjaaja. Tutkintoon kulminoituu nuorena aloitettu koulutusputki, josta lisätietoa liitteenä olevasta ansioluettelosta.

Koulutukseni myötä yhdistelen ohjaajantyössäni perinteisen teatterin kuin soveltavankin teatterin työ- ja esitystapoja.
Ohjaajanura alkoi Raumalla 1982. Ammattilaisena ohjannut vuodesta 1985.
CV:stä näkyy kirjallisesti aiempaa toimintaani.

Niko Flang

 

”Älä ota sitä vakavasti.”

 

Keski-pohjanmaan ammattikorkeakoulusta valmistunut teatteri-ilmaisun ohjaaja, joka on tehnyt teatteria myös Lontoossa ja vetänyt mm. Lontoon suomalaista teatteria. Improvisaatio ja komediat ovat lähellä sydäntä. Käsikirjoittajana viime aikoina, työstää tällä hetkellä ensimmäistä lasten animaatiosarjaa YLElle. Teknisesti pätevä (valot, äänet, tietokoneet) ja ymmärtää ratkaisujen hinnan ja laadun väliset suhteet hyvin. Viimeisin ohjaus teatteriin Lontoossa, tekstinä itse kirjoittama Kalevalan naishahmoista inspiraationsa saanut Women of Kalevala.

Jemina Sillanpää

 

”Teatteri, elämäni!”

 

Olen freelancer-ohjaaja, näyttelijä, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Olen valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmasta 2010 sekä suorittanut samassa laitoksessa opettajan pedagogiset opinnot.  Musiikkia olen esittänyt vuodesta 1992 sekä myöhemmin kirjoittanut lauluja. Olen ohjannut aktiivisesti n. 10 vuotta ja olen tuottanut sekä käsikirjoittanut osan ohjaustöistäni.  Kaksi edellistä ohjaustyötäni olivat Karnevaali 2020 Lahden kaupunginteatterin päänäyttämöllä sekä Karavaani 2017 Kansallisteatterin päänäyttämöllä.
Olen hyvin innokas kohtaamaan uusia haasteita ja utelias oppimaan uusia asioita. Käyn paljon erilaisilla kursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Työskentelen mielelläni ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden kanssa ja yhdistän työssäni eri taiteenaloja.  Olen toiminut pitkään myös erityisryhmien kanssa. Nautin kokonaisvaltaisista projekteista, joissa saamme ylittää itsemme ja tuomme yhteen ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten koskaan kohtaisi. Nautin tehdä teatteria, joka on vahvasti ajassa ja paikassa kiinni ja jonka tekeminen on inspiroivaa jokaiselle työryhmän jäsenelle.

Kerron mielelläni lisää, soittakaa tai laittakaa viestiä!

Arto Mantela

 

”Tärkeintä on nauru ja ilo”

 

Olen 50 vuotias teatterin moniosaaja, olen ollut niin näyttämöllä kuin ohjaustehtävissä, unohtamatta valo- ja äänisuunnittelua sekä markkinointia.
Kiinnostukseni teatteriin alkoi kun minut saatiin ylipuhuttua harrastajateatterin lavalle, jossa viihdyinkin pitkään. 1990-luvun lopussa lähdin opiskelemaan draamapedagogiikkaa Jyväskylän yliopistoon ja kävin monia koulutuksia TEAK:in avoimessa.
Ohjaajana olen innostava ja ehkä jollain tavalla myös kouluttava. Pyrin myös saamaan jokaisesta parhaat puolet esille ja onnistumaan yhteisessä produktiossa. Yhteisällisyys ja ryhmähenki ovat tärkeitä ja niiden eteen myös teen ohjaamisen ohella töitä. Teatterin tekeminen pitää olla oikeassa suhteessa haastava ja palkitsevaa sekä jokaiselle myönteinen ja voimannuttava kokemus.

Olen ohjannut hyvin erilaisia ryhmiä, aikuisia ja lapsia. Olen myös ohjannut hyvin erilaisia näytelmiä musikaalista draamaan ja kirkkonäytelmistä satunäytelmiin.

 

Eija-Irmeli Lahti

Mikkä ei ol mahrotont!
Olen toiminut teatterin ammattilaisena yli neljäkymmentä vuotta. Tieni on kulkenut Tukholmasta Savonlinnaan, Kotkaan, Poriin ja Seinäjoelle. Jäin Seinäjoen kaupunginteatterista eläkkeelle v. 2017. Olen jatkanut töitä free lancerina. Nyt olen muuttanut Turun seudulle , Kaarinaan.  Ohjaajana olen saanut  tehdä töitä  laaja-alaisesti mitä tulee ryhmien kokoon tai tekstien sisältöön.  Oheisesta CV:stä ilmenee töitteni kirjo. Olen pohjimmiltani näyttelijä ja ohjaan näyttelijälähtöisesti. Näyttämöilmaisun perusta on mielestäni fyysinen ilmaisu. Ohjaajana toteutan ”takaisinsyöttöä”  ryhmän  ja itseni välillä. Työnjohtajana olen tietysti vastuussa lopputuloksesta.

Maria Oiva

Toivon vastakohta ei ole toivottomuus vaan toimettomuus.
Maria Oiva (s.1977) työskentelee laaja-alaisesti esittävän taiteen kentällä teatteriohjaajana, esitystaitelijana sekä asiantuntijana. Hän on vuodesta 2015 kehittänyt digitaalisen näyttämön konseptia. Hänellä on takanaan myös koreografiaopintoja sekä vuosien kokemus erilaisista esitystiloista sekä monitaiteellisten ja moninaisten työryhmien ja projektien johtamisesta.
Oivan teatteripolku alkoi Samppalinnan kesäteatterista musikaalien parissa ja kesäteatteri onkin lähellä hänen sydäntään, kuten myös huumori.
Oiva työskentelee sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Ilja Mäkelä

 

Teatteri on ennen kaikkea yhteistyön sekä yhteisen innostuksen ja kunnianhimon taidonnäyte.

 
 

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja ja -opettaja sekä käsikirjoittaja ja näyttelijä. Opetan teatteria päätoimisesti Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulussa. Teatteriohjaajana olen työskennellyt sekä ammattiteatterissa että koulutuksellisilla painotuksilla kunnianhimoisissa harrastajateatterituotannoissa. Hyödynnän ohjauksissani usein eri esittävien taiteiden elementtejä kuten sirkusta, tanssia, nukketeatteria ja musiikkia. Viime vuosina olen erikoistunut myös lapsille ja nuorille suunnattuun teatteriin kirjoittamalla uutta, teatteria ja sirkusakrobatiaa yhdistävää lastenteatteria sekä nuorten innoittamista aiheista ammennettua nuortenteatteria. Ohjaajana pyrin olemaan helpostilähestyttävä, innostava ja kannustava, mutta myös kunnianhimoiseen työskentelyyn tähtäävä. Valtaosan teatteriohjauksistani olen tehnyt suurten, 8-20 hengen esiintyjätyöryhmien parissa.  Teatteriopettajana olen erikoistunut myös fyysisen teatterin menetelmien (miimi, klovneria, naamioteatteri) opettamiseen ja hyödynnän niitä mielelläni myös ohjauksissani.

Antti Wuokko

Hei! Olen koulutukseltani teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) sekä valokuvaaja. Harrastajateatteriesityksiä olen ohjannut 10 vuoden ajan, ja joukossa on kesäteatteria, lastenteatteria ja kauhuakin. Lisäksi olen toiminut improvisaatioteatterin parissa esiintyjänä sekä kouluttajana vuosien ajan. Liitteenä olevasta CV:stä löytyy tarkempi luettelo.

Ohjaajana pyrin siihen, ettei kenenkään aikaa haaskata. Valmistautuminen on kaiken a ja o. Myös esitys katsojakokemuksena kiinnostaa minua, vaikkei se, mistä yleisö oletetusti tykkää olekaan ohjauksen lähtökohta. Haluan tehdä ymmärrettäviä esityksiä, ja jos ei ymmärrettäviä niin ainakin viihdyttäviä.

Vahvuusalueitani ovat komediallinen rytmi, visuaalisuus ja musiikin hyödyntäminen esityksissä.