Tiinaliisa Multamäki

Tunne ajatuksesi.

Näen tarinoita kaikkialla: ruokalistoissa, ruuhkassa, epäonnistuneessa kakussa ja hikisessä sukassa. Haluan työlläni tarjota kokemuksia, elämyksiä ja uusia näkökulmia. Teen esityksiä erityisesti improvisaatioiden ja luovan muistelutyön pohjalta, itse käsikirjoittaen. Ohjaajana haluan auttaa ryhmää tuomaan esille oman tarinansa, jokaisella on omat vahvuutensa. Rakastan runoutta ja olen taitava auttamaan ihmisiä omassa sanallisessa ilmaisussaan. Näyttämöllä mielestäni tärkeintä on ajatus. Se ei voi olla koskaan liian kirkas. Olen työskennellyt erityisesti ikäihmisten kanssa sekä suuren ikähaitarin ryhmien kanssa. Asun Lapissa, mutta olen valmis matkustamaan kauaskin.

 

 

Riina Salmi

Laadukasta taidetta uteliaalla ja kekseliäällä otteella.

Riina Salmi on teatteritaiteen maisteri, joka on toiminut monipuolisesti ohjaajana, käsikirjoittajana ja koreografina.
Hän on työskennellyt niin musiikkiteatterin, musikaalin kuin perinteisen puheteatterin ja kesäteatterinkin ohjaajana.  Kymmenien vuosien tanssitaustansa ansiosta hän käyttää runsaasti liikettä ja tanssillisuutta teoksissaan.
Salmen ohjauksille ominaista on rohkea taiteen eri lajien yhdisteleminen, liikkeellisyys ja yhdessä löytämisen ja ratkomisen riemu. Hän ei pelkää käyttää teoksissaan myöskään kokeilevempia työkaluja, kuten pelisuunnittelua ja yleisön osallistavia menetelmiä.

 

Kaarlo Kankaanpää

 

Olen esitysten ohjaamiseen, käsikirjoittamiseen ja tarvittaessa myös tuottamiseen erikoistunut teatterialalle pitkän tauon jälkeen palannut tekijä ja näkijä.

Henrik Majava

”Teatteri kuuluu kaikille!”

 

Olen 40-vuotias teatteriohjaaja. Opiskelin Lontoossa, jota ennen olen opiskellut myös valo- ja äänisuunnittelua.

Teatterikorkeakoulussa. Laaja-alainen osaamiseni teatterialalla on varmasti eduksi: luen partituuria sujuvasti, soitan pianoa taitavasti (pystyn siis tarvittaessa sijaistamaan vaikka kapua!), hallitsen valon ja äänen perusteet sekä lavastan.

Katimari Niskala

”LET’S DO THIS!”

Katimari Niskala (Espoo, 1993) on suomalainen näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Hän on erikoistunut liikkeeseen, fyysiseen teatteriin sekä visuaaliseen taiteeseen. Katimari on valmistunut näyttelijäksi ja teatterialan ammattilaiseksi Jacques Lecoqin teatterikoulusta Pariisista, sekä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi ja pedagogiksi Turun Taideakatemialta. Hän on työskennellyt kansainvälisissä produktiossa Turussa, Helsingissä, Pariisissa, Ostroszowicessa, New Yorkissa, Vermontissa ja Lontoossa. Katimari työskentelee monipuolisesti teatterin parissa näyttelijänä, ohjaajana, visuaalisena taiteilijana, skenografina, opettajana sekä tuottajana.

Katimarin taiteelle ominaista on liike, väkevä näyttelijäntyö, eri taidemuotojen sekoittuminen, rytmin vaihtelut, musiikki ja vahva visuaalisuus. Hän saa inspiraationsa musiikista, materiaaleista ja ilmiöistä sekä yhdenvertaisuudesta ja ympäristönsuojelusta: arvoista jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Ohjaajana Katimarille on tärkeää rakentaa positiivinen ilmapiiri jossa nautinto ja ilo ovat suurena osana työskentelyä. Hän tarjoaa opetusta tilan hahmottamisesta, teknisestä esiintyjyydestä ja ensemble – työskentelystä sekä painottaa kokeellista ja tutkivaa otetta teatterin tekemiseen.

Liisa Pylkkänen

”Mieluummin överit kuin vajarit.
– Uskalla, heittäydy; more is more!”

Olen teatteri-ilmaisun ohjaaja, FM, sekä viittä vaille valmis Taidehallinnon Maisteri (MuM – Arts Management, Sibelius-Akatemia).

Minulla on takanani jo aika monta kilometriä teatteriuraa niin ohjaajana, esiintyjänä, opettajana, tuottajana kuin soveltavan draaman tekijänäkin. Olen ohjannut ja opettanut harrastajia ja ammattilaisia, lapsia sekä aikuisia. Olen ohjannut klassikoita, lastennäytelmiä, goottikauhua, improryhmiä ja devising – esityksiä. Jokaisesta tyylilajista olen löytänyt jotain kiehtovaa ja osannut etsiä oman tapani lähestyä sitä.

Ohjaajana pyrin saamaan esiintyjistä parhaat puolet esiin, haluan innostaa työryhmää haastamaan itsensä sekä itseni – ja pyrkimään parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Positiivisella otteella, ilon kautta. Ryhmähenki ja keskeinen luottamus ovat ensisijaisen tärkeitä. Esitykset rakennetaan aina yhdessä ja jokaisen panos on yhtä tärkeä. Haluan kuunnella työryhmää, tutustua siihen ja nähdä kaikki sen jäsenet yksilöinä.

Asun Helsingissä perheeni kanssa ja työskentelen Teatteriosuuskunta ILMI Ö:ssä (alla linkki teatterin kotisivuille), sekä ohjaan tällä hetkellä Suomenlinnan lastenkierrosta. Kalenterini on täynnä tämän kevään (2020), mutta syksystä eteenpäin olen valmis uusiin haasteisiin! Pienet keikat kiinnostavat jo kesälläkin, mutta suuremmat elokuusta 2020 alkaen.
Olen kiinnostunut myös tuotannollisista töistä.

Lisätetoja Cv:stäni, olkaa yhteydessä!

Terkuin, Liisa

Juulia Tapola

”Ryhmässä ollaan enemmän kuin osiensa summa, ja kaikki ylittävät itsensä kun tehdään töitä kannustavassa ilmapiirissä.”

 

Juulia Tapola on monipuolinen musiikkiteatteriohjaaja. Hän on ohjannut freelancer urallaan jo yli 40 ooppera- ja musikaaliteosta eripuolille Suomea. Tapolan vankka pedagoginen lähestymistapa ja kannustava ohjaustyyli on tehnyt hänestä kysytyn ohjaajan eri musiikkioppilaitoksiin ja korkeakouluihin (mm.  Helsingin Konservatorio, Taideyliopisto, Pohjois-Kymin musiikkiopisto, Laajasalon Opisto yms.) Lasten-ja nuorten kanssa Tapola on ohjannut paljon, mm. Suomen Kansallisoopperan koululaisoopperat (Hölmöläisiä 2013-14  ja Jannen Salaisuus 2015-16, jotka kiersivät Tapolan ohjauksessa ympäri Suomen kouluja.
Pienemmissä produktioissa Tapola kantaa usein myös visualisen sunnitteluvastuun, jos toteutus tapahtuu esim. oppilaitosyhteistyönä.

Tapolan dramaturgisen osaamisen ansioista hän on ollut ohjaajana monissa haastavissa kantaesitysproduktioissa. Hän on ohjannut myös kymmeniä erilaisia konsertteja ja kohtauskokonaisuuksia yhtenäisiksi esityksiksi mm. Hämeenlinnan torin Sibelius Fantasiat 2014-16, ja erilaiset oopperaensemble -kurssit Helsingin Konservatoriolla ja Ammattikorkeakoulu Metropolialla.
Tapola on perustamansa KLAPS klassista lapsille ry:n taiteellinen johtaja ja vastaa myös tuotannollisesti tämän lastenoopperayhdistyksen produktioista.

Tapolan vahvuuksia ovat pitkä kokemus oopperaohjaajana, pedagoginen ote koko ohjausprosessin aikana, dramaturginen luovuus ja joustavuus, monipuolinen osaaminen teatterin eri osa-alueista, sekä laulunopettajan pätevyys.

Tarja-Liisa Qvintus

 

”Minua ei hämmästytä enää juuri mikään, niin monenlaisten ihmisten kanssa olen saanut tehdä töitä. Jokaisen ilmaisu on omanlaistaan ja arvokasta. Rakkaudesta teatteriin.”

 

Nimeni on Tarja-Liisa Qvintus ja olen Teatterikorkeakoulusta valmistunut Teatterityön pedagogi. Olen tähän ikään (58 v.) ohjannut vajaat 100 erilaista esitystä monenlaisten eri ryhmien kanssa. Työskentelen sekä ammattilaisten että harrastajien kanssa. Tällä hetkellä työn alla on Dario Fo, suuri rakkauteni ja idolini. Toinen idolini on mm. Juha Hurme. Ja monet muut.
On tärkeää seurata mitä yhteiskunnassa ja maailmalla tapahtuu. Tärkeää on kohdata ihminen sellaisena, kuin hän on ja tuoda hänen omaa ilmaisuaan esiin. Työskentelen ohjaajana ja kouluttajana monissa eri ryhmissä, kuten harrastaja- ja ammattiteattereissa, lasten ja nuorten kanssa, oppilaitoksissa jne. Olen työskennellyt maahanmuuttajien, vammaisten ja vankien kanssa. Kaikki tämä on rikkautta.

Olen utelias ja avoin uudelle, suojelen luontoa ja välitän ihmisistä ja kunnioitan kaikkien tekemistä. Työryhmissäni on lempeä ote tehdä ja olla.

 

Voin työskennellä sekä koko Suomessa että ulkomailla. mm. Venäjä.

Kari Kinnaslampi

”Rakastan teatteria. Teatteri on elämäni!”

Olen 55-vuotias teatterialan rautainen ammattilainen. Olen tehnyt kaikkea teatterin alalla jo 35 vuoden aikana. Vaikka olen pohjakoulutukseltani näyttelijä, niin ohjaajana olen itseni lähes kokonaan elättänyt. Ohjaajana olen vaativa, mutta inhimillinen. Teatterin tekeminen on yhteistyötä, se on tiimilaji. Otan ideoita ja ajatuksia vastaan mielelläni. Ohjaajana kuitenkin valitsen ja päätän miten loppupeleissä mennää ja otan siitä vastuun. Koska olen itse näyttelijä, tiedän miltä näyttelijästä tuntuu ja siksi osaan ottaa huomioon näyttelijän kyvyt ja tunteet. Olen näyttelijää tukeva ja kannustava ohjaaja. En anna näyttelijän mennä epävarmana ja pelokkaana näyttämölle. Ohjaan niin, että kaikki on varmaa. On turvallista ja kivaa olla näyttämöllä. Kokea se upea elämys kun näyttelijän ja yleisön välille muodostuu se ihmeellinen yhteys ja homma toimii. Ohjatessani näyttelijät saavat samalla näyttelijäntyön opetusta, koska olen myös teatteripedagoginen. Ohjaamiseni on pedagogista.
Olen valmis lähtemään pidemmänkin matkan päähän ohjaamaan ja kouluttamaan.

Pasi Saarinen

”Haaveillaan isosti, toteutetaan realistisesti.”

 

Olen Pasi Saarinen, teatterimaailman valmentaja-ohjastaja.

Valmistuttuani 2005 teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta, kiersin ensimmäiset viisi vuotta ohjaamassa eri puolella Suomea. Myöhemmin olen kehittänyt harrastajateatteritoimintaa ja lasten ja nuorten kulttuuria erilaisissa yhteisöissä, esimerkiksi Keski-Suomen läänintaiteilijana vuosina 2011-2014. Tällä hetkellä työskentelen Suomen Nuorisoseuroilla toimialajohtajana vastaten järjestön noin kahdensadan teatterin palveluista ja edunvalvonnasta  sekä tuhansia lapsia ja nuoria vuosittain tavoittavasta Nuori Kulttuuri -toiminnasta.

Minua kiinnostaa teatteri, jossa käsitellään suuria aiheita ja vielä suurempia tunteita. Tärkeimpinä ohjauksinani pidän Teatteri Lumperolle dramatisoimaani ja ohjaamani Juhani Peltosen Elmoa ja teatteriyhdistys Kulissille ohjaamiani Teuvo – Leevi and the Leavings -musikaalia sekä Häräntappoasetta.

Vapaa-aikani menee perheen parissa, ja jos ei siellä niin urheilun, luonnossa liikkumisen ja raviurheilun parissa.

Suhtaudunkin teatterin tekemiseen kuin hyvä valmentaja-ohjastaja ravihevoseen. Kimpassa teatterin omistavat ihmiset antavat kalliin aarteensa minun valmennettavaksi ja ohjastettavaksi, joten sitä pitää kunnioittaa ja kuunnella. Jos minulle suodaan kunnia toimia tietyn ajan teatterin valmentaja-ohjastaja, minun tehtäväni on liikuttaa ja huoltaa teatteri parhaaseen mahdolliseen iskuun, kun lähdön aika koittaa. Tämä tarkoittaa joskus tarkkaa vääntämistä, ja usein hyväntuulista kokeilua, heittäytymistä ja naurua.

Mikko Rantanen

”Teatteri antaa peilin, mahdollisuuden kohtaamisiin ja alustan eri vivahteiden tutkimiseen. Taiteen tehtävä on lisätä todellisuuden, niin menneen, nykyisen, kuin tulevankin hahmottamista. Näyttämötaide parhaimmillaan ojentaa työkaluja elämyksen, ilon ja surun kokemiseen. Teatteri on mielikuvituksen kehto. Ja mikä parasta – väliajalla saa kaffetta ja pullaa.

Hyvä teatteri nipistelee lempeästi ihmisen sisintä.”

Teatteriohjaaja Mikko Rantanen tarjoaa näyttämötaiteen ohjauspalvelua Turussa, Varsinais-Suomessa ja tarvittaessa muuallakin Suomessa. Asiakasryhminä ovat teatterit, monitaiteelliset ryhmät, yksityiset henkilöt, yhteisöt, yhdistykset ja yritykset sekä esiintyvien taidealojen ammattilaiset ja harrastajat.

Taru Eskonen-Myllylä

Moi!

Olen 32-vuotias teatteria työkseen tekevä daami Jyväskylän alueelta. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) sekä kulttuurituottaja (AMK). Työkseni teen produktioita harrastajateattereissa niin ohjaajana, tuottajana kuin draamakasvattajanakin.

Teatterissa edellä mainittujen lisäksi olen harrastanut näyttelemistä vuodesta 2002 eli yli puolet elämästäni. Vahva näyttelijätausta on antanut minulle eväitä useista eri tyylilajeista ja on näyttänyt minulle monia eri tapoja tehdä teatteria. Vaikka puheteatteri on kotikenttääni, klassisesti vielä eniten draaman ja komedian keinoin, minua kiehtoo ohjaajana kokeilla uusia aluevaltauksia ja etsiä tekstejä, jotka haastavat minut niin henkilökohtaisella kuin ammatillisellakin tasolla uuden äärelle.

Ohjaamisessa parasta on tiimityön juhla eli se, miten koko työryhmä saadaan puhaltamaan yhteen hiileen ja tekemään työstettävästä produktiosta se paras mahdollinen versio. On hienoa nähdä, kuinka harjoitusprosessin aikana työryhmä todistaa ohjaajan alkuperäiset visiot vääriksi ja luo niistä yhdessä kanssani noin miljoona kertaa paremmat. Näin teemme näytelmästä työryhmän näköisen – ja se on parasta se. 🙂

Minna-Kaisa Rantala

 

”Tehdään yhdessä hyvällä mielellä”

 

Asun Teuvan Äystönkylässä maajussin vaimona. Minulla on kaksi hurmaavaa ja tanssivaa tytärtä
(-01 ja -03 syntyneet)

Olen tehnyt ohjaustyötä eri muodoissa koko elämäni vuodesta 1986 alkaen.
Ammatiltani olen tuntiopettaja. Täällä kotiseudulla ylläpidän yhdistyksiä
(Kulttuuriyhdistys KATTO! ry sekä Paja-teatterijaosto, Tanssiyhdistys Zahra ja Teuvan Seudun Reumayhdistys)

Olemme tehneet kaikenlaista yhteistyötä yhdistysmaailmassa josta ovat saaneet alkunsa mm.
Teuva Revyy- yhteistyöryhmä sekä Suupohjan teatteriharrastajat.

Kaikki nämä mainitsemani löytyvät omina facebooksivuinaan, ja antavat kuvaa toiminnastani.

Harrastajateatterivetäjäksi kouluttauduin Etelä-Pohjanmaan liiton, Eija-Irmeli Lahden ohjaamassa koulutuksessa vuosina 2006-2007. Päättötyöni oli tanssillinen näytelmäkäsikirjoitus/ohjaus/tuotanto ”Omarin kuu” jossa yhdistettiin näyttelijöitten ja tanssijoitten voimat.

Ohjaan tällä hetkellä (ennen koronaa, ja toivon mukaan taas sen jälkeen) teatteriesityksiä lapsille, nuorille ja aikuisille sekä Teuva Revyy kokonaisuutta.

Janne Jämsä

”Tee työtä jota rakastat, niin sinun ei tarvitse koskaan tehdä töitä.”

 

Olen Janne Jämsä, 30-vuotias tuottaja, teatteriohjaaja ja yrittäjä Tampereelta.

Omaan monivuotisen ja -puolisen kokemuksen esittävän taiteen kentällä työskentelemisestä. Vuosien saatossa olen työskennellyt mm. Kansallisteatterissa, Kulttuuritehdas Korjaamolla, Kulttuurikeskus Poleenissa, Uudessa Iloisessa Teatterissa, Linnateatterissa sekä tällä hetkellä Suomen Kiertueteatterissa, jossa toimin teatterinjohtajana. Työtehtäväni ovat vaihdelleet lipunmyynnistä taideaineiden opettajan sijaisuuteen, tuotanto- ja ohjausassistentista kokonaisiin tuotantoihin sekä omiin ohjaustöihiin.

Ohjaajana olen toiminut yli kymmenen vuoden ajan, ja olen ohjannut niin harrastajia, alan opiskelijoita kuin ammattilaisiakin. Olen ohjannut mitä erinäisimpiä teoksia aina vauvateatteriesityksistä isompiin musikaalituotantoihin. Olen eritoten kiinnostunut suomalaisista teksteistä sekä lastenteatterin tekemisestä. Mieleenpainuvimpia töitä viime vuosilta ovat Pyynikin kesäteatteriin ohjaamani Tatun ja Patun Suomi (2019), Kaarina-Teatterissa nähty Niskavuoren nuori emäntä (2018) sekä Linnateatteriin ohjaamani Tell me on a Sunday (2016). Lista kaikista ohjauksistani löytyy CV:stäni sekä verkkosivuiltani osoitteesta http://www.jannejamsa.fi/cv/. Verkkosivuiltani löytyy myös arvosteluja tekemistäni töistä (http://www.jannejamsa.fi/arvostelut/).

Olen avoin, utelias ja huumorintajuinen tiimipelaaja, jonka suusta et kuule sanottavan ”en pysty”. Teen aina työni täysillä enkä pelkää heittäytyä uudenkaan projektin vietäväksi. Uskallan tarttua uusiin haasteisiin ja työskennellä uusissa toimintaympäristöissä, joissa voin kehittää itseäni niin teatterialan ammattilaisena sekä teatteri- ja kulttuurialaa kokonaisvaltaisesti.

Teatteri, kulttuuri ja viihde ovat minulle työ, elämä ja intohimo.

Jemina Sillanpää

 

”Teatteri, elämäni!”

 

Olen freelancer-ohjaaja, näyttelijä, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Olen valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmasta 2010 sekä suorittanut samassa laitoksessa opettajan pedagogiset opinnot.  Musiikkia olen esittänyt vuodesta 1992 sekä myöhemmin kirjoittanut lauluja. Olen ohjannut aktiivisesti n. 10 vuotta ja olen tuottanut sekä käsikirjoittanut osan ohjaustöistäni.  Kaksi edellistä ohjaustyötäni olivat Karnevaali 2020 Lahden kaupunginteatterin päänäyttämöllä sekä Karavaani 2017 Kansallisteatterin päänäyttämöllä.
Olen hyvin innokas kohtaamaan uusia haasteita ja utelias oppimaan uusia asioita. Käyn paljon erilaisilla kursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Työskentelen mielelläni ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden kanssa ja yhdistän työssäni eri taiteenaloja.  Olen toiminut pitkään myös erityisryhmien kanssa. Nautin kokonaisvaltaisista projekteista, joissa saamme ylittää itsemme ja tuomme yhteen ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten koskaan kohtaisi. Nautin tehdä teatteria, joka on vahvasti ajassa ja paikassa kiinni ja jonka tekeminen on inspiroivaa jokaiselle työryhmän jäsenelle.

Kerron mielelläni lisää, soittakaa tai laittakaa viestiä!

Carita Drew

”Life is short, and art long” -Hippocrates

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja, joka on viimeiset 15 vuotta ohjannut sekä harrastajateatteria että ammattiteatteria. Olen saanut teatteriohjaajan maisterikoulutuksen Lontoosta East 15 Acting Schoolista. Asuin 10 vuotta ulkomailla ja ohjannut paljon Englannissa. Nykyään asun Suomessa ja täällä ohjaan eri puolilla Suomea niin harrastaja- että ammattiteatterin kentällä. Taustalla on musikaalin, kesäteatterin, kokeellisen teatterin, tanssiteatterin, nykyteatterin, sekä tekstilähtöisen näytelmän ohjausta. Esitykset ovat saaneet mahtavia lehdistöarvosteluja, mutta eniten sydäntä lämmittävää on ollut valtaisa yleisön palaute.
Olen lämminhenkinen ohjaaja ja minulle on tärkeää työryhmän hyvinvointi ja pidän huolen, että työolosuhteet ovat reilut ja asianomaiset kaikille. Minulla on myös näyttelijäntyönopettajan koulutus, joten harjoitusten alussa yleensä kartoitan näyttelijöiden kyvyt ja toiveet ja laadin sen pohjalta harjoitussuunnitelman. Tuon harjoituksiin mukaan paljon erilaisia metodeja ja tekniikoita näyttelijöille, jotta jokainen näyttelijä voi löytää oman lähestymistavan rooliinsa. Esim. Stanislavski, Viewpoints, Meisner, Scott Seditan komediahahmot, yms. Harjoituksissa tapahtuu paljon yhteistyötä ja annan näyttelijöiden vaikuttaa kohtausten suunnitteluun ja oman hahmonsa rakentamiseen.

Ohjaustyöni perustuu vahvasti näyttelijäntyöhön, mutta visuaalisuudella ja äänimaailmalla on tärkeä osuus esityksissä. Tarkoitus on aina luoda vaikuttava maailma tekstistä ja mennä pintaa syvemmälle. Haluaisin korostaa, että olen erittäin tarkka siitä, että esityksestä tulee hyvä ja että se antaa katsojalle kokemuksen. Vaikka ei voi tehdä vaikutusta joka katsojaan, niin on silti tärkeää että esitys on hiottu tiukaksi kokonaisuudeksi, näyttelijöiden roolihahmot ovat moninaisia ja valmiita, ja että esitys on tarpeeksi yllätyksellinen.
Porfoliona toimii nettisivuni: www.caritadrew.com

Arto Mantela

 

”Tärkeintä on nauru ja ilo”

 

Olen 50 vuotias teatterin moniosaaja, olen ollut niin näyttämöllä kuin ohjaustehtävissä, unohtamatta valo- ja äänisuunnittelua sekä markkinointia.
Kiinnostukseni teatteriin alkoi kun minut saatiin ylipuhuttua harrastajateatterin lavalle, jossa viihdyinkin pitkään. 1990-luvun lopussa lähdin opiskelemaan draamapedagogiikkaa Jyväskylän yliopistoon ja kävin monia koulutuksia TEAK:in avoimessa.
Ohjaajana olen innostava ja ehkä jollain tavalla myös kouluttava. Pyrin myös saamaan jokaisesta parhaat puolet esille ja onnistumaan yhteisessä produktiossa. Yhteisällisyys ja ryhmähenki ovat tärkeitä ja niiden eteen myös teen ohjaamisen ohella töitä. Teatterin tekeminen pitää olla oikeassa suhteessa haastava ja palkitsevaa sekä jokaiselle myönteinen ja voimannuttava kokemus.

Olen ohjannut hyvin erilaisia ryhmiä, aikuisia ja lapsia. Olen myös ohjannut hyvin erilaisia näytelmiä musikaalista draamaan ja kirkkonäytelmistä satunäytelmiin.

 

Eija-Liisa Pokki

Hei!

Olen 49v ohjaaja ja asustelen nykyään Ylivieskassa.  Käytettävissä työhön olen oikeastaan ympäri Suomea kunhan yöpaikka löytyy ja pieni koirani pääsee mukaan. Työkseni olen ohjannut jo vuodesta 2001. Olen toiminut 2001 vuodesta myös kansalaisopistoilla ilmaisu-teatteriaineiden tuntiopettajana niin Kouvolassa, Tampereella kuin Ylivieskassa. Itseltä luonnistuu myös lavastussuunnitelmat kuin puvustuskin. Harrastajateatterissa lähellä sydäntäni on erityisryhmät kuten kehitysvammaiset joita olen ohjaillut kohta jo 10 vuoden ajan.

Olen ohjaajana aikatauluista kiinni pitävä, kaikki työryhmän jäsenet huomioiva, keskusteleva ja avoin. Tärkeintä on luoda hyvä ilmapiiri porukalle, kasvaa ihmisenä ja harrastajana sekä tietysti tuottaa viihdettä katsojille. Työryhmän hyvinvointi välittyy kyllä katsomoon saakka.

Lisätietoja löytyy tuolta sekavasta CV: stäni joten kannattaa tutustua siihen.

Sampo Kerola

 

Ars longa, vita brevis.

 

Sampo Kerola on tanssi-  ja teatteritaiteen ammattilainen. Hän on pohjakoulutukseltaan ympäristöinsinööri, sittemmin tanssinopettajaksi, koreografiksi ja taitelija-kehittäjäksi kouluttautunut taiteen maisteri.

 

Taiteellisen uransa Kerola on luonut tanssi-  ja puheteattereissa ympäri Suomea ohjaajana, tanssijana ja koreografina. Hän on opettanut monipuolisesti niin amatöörejä kuin ammattilaisia nykytanssin ja näyttelijäntyön tekniikoissa yli kymmenen vuoden ajan. Kerola työskentelee myös suunnittelijana työelämän kehittämishankkeissa luoden uusia taidelähtöisiä menetelmiä työntekijöiden ja organisaatioiden tarpeisiin.

 

Laura Kaljunen

 

Se, joka astuu lavalle, on näyttelijä. Se, joka laulaa, on laulaja.

 

Olen joensuulainen freelancer teatterintekijä ja laulaja/taidepedagogi Laura Kaljunen. Olen ohjannut harrastajateatteria Lieksassa Loukun kesäteatterissa ja Lieksan teatterissa sekä Ilomantsissa Teatteri Möhkössä. Olen käsikirjoittanut, ohjannut, tuottanut ja esittänyt omia esityksiä. Viimeisin oma tuotantoni, Huijarityttö, käsitteli äidin ja tyttären suhdetta toisiinsa ja alkoholiin. Minua kiinnostaa hauskan ja traagisen yhdistäminen. Teatterissa kiehtovat kaikki ihmeelliset ja erilaiset ihmiset sekä yhteinen prosessi. Tasa-arvo, toimiva ryhmä ja työhyvinvointi ovat minulle tärkeitä asioita myös.

¨

 

Tero Heinämäki

 

Turvallinen työilmapiiri luo puitteet vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn.

 

Olen 53-vuotias Helsingissä asuva teatteriohjaaja, joka on valmistunut ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1997. Kiinnityksellä olen ollut Kouvolan Teatterissa (2000-02) ja Seinäjoen kaupunginteatterissa (2006-10). Joensuun kaupunginteatteria johdin vuodet 2010-13. Tämän jälkeen olen mukana perustamassa Seinäjoelle kulttuuriyhdistys KoHoa, joka on tehnyt musiikkipitoisia esityksiä paikallisista aiheista sekä aikuisille, että lapsille. Yli 25 vuoden kokemuksella olen freelancerina kiertänyt ympäri Suomea. Teatteri on henkinen kotini vaikka oma perhe on myös tärkeä.
 
Harrastajia olen ohjannut kun sopivia välejä on tullut. Kokemukseni harrastajien kanssa ovat olleet innostavia! Teuvalla olen ohjannut samoja harrastajia kolmeen kertaan, Seinäjoella muutamaa ryhmää, ja Kimingissä Uittokallion kesäteatteriin paikallisaiheisen Amerikkaan muutosta kertovan Summassa vaan Amerikkaan kesällä 2022. Harrastajien kanssa tehdessä korustuu harrastamisen into, joka tarttuu myös ohjaajaan! Toki myös toisinpäin, eli ohjaajan into ja kiinnostus harrastajia kohtaan tarttuu heihin.
 
Rakastan lastenteatteria ja musiikkiteatteria. Monenlaista olen urani aikana ohjannut. Harrastajille kesäisiä farsseja, mutta myös musiikkipitoiset Pikku Pietarin pihan ja tuo edellämainittu Kimingin produktio.
 
Pyrin olemaan ohjaajana positiivinen innoittaja ja antaa avaimia jokaiselle oman ilmaisun löytämiseen. Kokonaisuuksien rakentamisesta minulla on pitkä kokemus. Osaan tehdä taiteellisesti kiinnostavaa teatteria, joka myös viihdyttää. Vaikka en ole sanan varsinaisessa merkityksessä kouluttaja niin omaan vahvan kokemuksen yhteisen tyylilajin ja yhtenäisyyden rakentamisesta esitykseen. Olen luotettava ja aikatauluissa pysyvä. Mitä sovitaan siitä pidetään kiinni. Tietysti myös ryhmän sitoutuminen on tärkeää enkä halua korostaa työnjohdollista asemaa ”käskyttäjänä”, vaikka sekin onnistuu. Jämäkkä olen, mutta positiivisen kautta.  Leikkisyyttä voisin tässä korostaa ja heittäytymistä. Lähtökohta on, että luon turvallisen työilmapiirin kaikille, siten pyrin olemaan avoin ja kuunnella myös työryhmää.
 
Ohjaamisen lisäksi olen tehnyt tuottamista, näyttämösovituksia, lavastussuunnitelmia, mutta myös rakentanut lavasteita, säveltänyt ja soittanut musiikin esityksiin.
 
Elämän kokemusta omaan myös sen verran, että ymmärrän ihmisten erilaiset lähtökohdat harrastamiseen. Joensuun kaupunginteatterin johtaminen vei minut burnoutiin, jonka jälkeen otin nuoruuden harrastuksen musiikin omaan työkalupussiin. Olen viime vuosina kouluttautunut musiikin tekemisessä ja toimin mm. kulttuurista vanhustyötä tekevän Duo Ohoivan riveissä. Uuden opiskelu on tärkeää kaiken ikään, ja teatterissa jos missä se luonnistuu! Maailmassa, jossa koneet meinaavat ottaa meistä vallan on tärkeää, että kokoonnumme yhteen, pohdimme maailmaa ja yritämme tehdä siitä jollain tapaa ymmärrettävää esityksen muodossa. Yhdessä omassa yhteisössämme.