Marko Kokko

”Kaikki osaavat näytellä ja laulaa. Kaikki eivät vain tiedä sitä vielä.”

Vahvasti pedagogisesti suuntautunut ohjaaja, jonka vahvuus on henkilöohjaus. Muokkaa tekstiä mielellään ja on erittäin avoin aloittamaan esityksen luomisen tyhjältä pöydältä. Vuosien kokemus devisingista, improvisaatiosta ja esitystaiteista. Jos ryhmä haluaa välillä tehdä jotain vähän erilaista, I’m your man. (Ja toisaalta kaksi viimeisintä kesää olen viettänyt ruukkiympäristössä ohjaten historiallista draamaa ja nauttinut siitä kovasti.)

Katri Mehto

”Leikitään niillä palikoilla, joita on.  Ei ole heikkouksia, on vain tilaa käyttää kaikkea luovasti.”

Olen pitkän matkan teatteri-leatherman, monitoimityökalu, joka kirjoittaa, ohjaa, opettaa ja esiintyykin tarvittaessa. Vahvuuteni on harrastajien kanssa työskentely. Tässä työssä olen oppinut miten osaamisen mahdollisia heikkouksia tai resurssien vähäisyyttä voi hyödyntää jos uskaltaa olla tarpeeksi omaperäinen, luova ja vähän hullu. Olen ratkaisukeskeinen.

Olen parhaimmillani voidessani keksiä yhdessä työryhmän kanssa väyliä ulos laatikosta, polkuja ja kokeiluja. Uskon näyttämöön yhteisenä leikkikenttänä, jonka tarkoitus on saada katsoja mukaan henkiseen leikkiin, yllättymään, ajattelemaan, tuntemaan, tutkimaan.

 

Henna Nurmela

 

”Lose your mind and come to your senses.”

 

Olen 33v teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja asun Kihniössä.

Ohjaan ja opetan sekä aikuisten että lasten harrastajateatteriryhmiä mm. Kihniössä, Virroissa ja Kurussa.

Lisäksi opetan tanssia, esiintymistä ja kirjoittamista.

 

Riina Salmi

Laadukasta taidetta uteliaalla ja kekseliäällä otteella.

Riina Salmi on teatteritaiteen maisteri, joka on toiminut monipuolisesti ohjaajana, käsikirjoittajana ja koreografina.
Hän on työskennellyt niin musiikkiteatterin, musikaalin kuin perinteisen puheteatterin ja kesäteatterinkin ohjaajana.  Kymmenien vuosien tanssitaustansa ansiosta hän käyttää runsaasti liikettä ja tanssillisuutta teoksissaan.
Salmen ohjauksille ominaista on rohkea taiteen eri lajien yhdisteleminen, liikkeellisyys ja yhdessä löytämisen ja ratkomisen riemu. Hän ei pelkää käyttää teoksissaan myöskään kokeilevempia työkaluja, kuten pelisuunnittelua ja yleisön osallistavia menetelmiä.

 

Annu Sankilampi

”Aina on aikaa siivota vessa.”

Olen teatteritaiteilija. Käsittelen esityksissäni aiheita, jotka ansaitsevat tulla kuuluviin. Esityksieni aiheita ovat olleet mm. someraivo, parisuhteen haasteet, alkoholistin läheiset, kehitysvammaisen lapsen äitiys, koulukiusaaminen ja narsistinen esimies.

Kasvoin teatterin parissa isäni työn kautta. Ihmisten luovuus, ilmaisuvoima ja halu ymmärtää maailmaa tekivät minuun lähtemättömän vaikutuksen ja pienestä asti halusin näyttelijäksi. Ovet näyttelijäntyön opintoihin pysyivät kuitenkin suljettuna ja jouduin etsimään vaihtoehtoisia reittejä teatterin pariin, jotka kuljettivat minua monilla eri paikkakunnilla. Teatteri-ilmaisun ohjaajan opinnoissa ymmärsin, että teatteri on paljon enemmän kuin mitä olin lapsena siitä ajatellut. Perinteisen teatterin lisäksi sitä voidaan soveltaa esimerkiksi työyhteisö koulutuksissa, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä ihmisten arjessa.

Taiteilijana olen idearikas, rohkea ja intohimoinen. Vuonna 2003 perustimme teatterin, Teatterikoneen, jossa pystyn toteuttamaan itseäni monipuolisesti. Toimin teatterin taiteellisena johtajana, käsikirjoittajana, ohjaajana, näyttelijänä ja kouluttajana. Lisäksi ohjaan mielelläni harrastateattereissa. On mahtavaa saada ryhmä innostumaan esittämästään näytelmästä, yhdessä tekemisestä ja tarjoamaan yleisölle elämyksen!

Kirsi Sulonen

”Earth without art is just ”Eh””

Olen keskisuomalaistunut teatteriohjaaja, kouluttaja ja näyttelijä. Pääasiassa teen ohjauksia harrastajateattereihin ympäri Keski-Suomen maakuntaa, mutta toimin myös näyttelijänä ja vuorovaikutus- ja työyhteisökouluttajana Teatterikone OSK:ssa.
Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja olen valmistunut Turun Taideakatemiasta v. 2006. Lisäksi olen hankkinut tarinateatteriohjaajakoulutuksen Tarinainstituutissa Helsingissä.

Olen ohjannut reilu 30 näytelmää, näytellyt useissa, käsikirjoittanut, dramatisoinut ja sovittanut useita näytelmiä.
Harrastajateatteriohjauksissa panostan taiteellisesti korkeatasoiseen laatuun, henkilöohjaukseen, ryhmäprosessiin sekä näyttämöilmaisun opettamiseen. Ajattelen, että harrastuksessa on pystyttävä kehittymään, ja siinä ammattiohjaaja voi olla apuna tarjoamalla haasteita ja opettamalla lisää näyttelijäntyöstä ja näyttämöilmaisusta.

Olen ohjannut eniten tekstilähtöisesti, mutta toiminut myös pitkäaikaistyöttömien teatterityöpajan ohjaajana muutamaan otteeseen ja valmistanut muissakin yhteyksissä esityksiä devising-prosessina. Fyysinen teatteri ja soveltava draama ovat myös erityisosaamistani.

Esittelyvideoni ja portfolion löydät nettisivuiltani www.kirsisulonen.fi

 

Hanna Ryti

 

Olen ohjaaja, näytelmäkirjailija ja kirjailija, olen toiminut myös paljon esitysdramaturgina. Olen ohjannut sekä tekstilähtöisesti että idean/aiheen/ryhmän toiveiden pohjalta. Olen tehnyt myös monta täysin sanatonta esitystä.

Olen ohjannut niin harrastajia kuin ammattilaisia sekä vapaalla kentällä, että vos-teattereissa. Olen kaikkiruokainen, innostun helposti ja teen mielelläni monenlaisia esityksiä. Ohjaajana olen tarkka, ohjaan näyttämökuvia ja rytmiä, mutta toki myös henkilöitä.

En oikeastaan usko, että on olemassa yhtä hyvää tapaa olla ohjaaja, hyvä ohjaajuus riippuu aina ryhmän tarpeista ja työn alla olevasta teoksesta.

Liisa Pylkkänen

”Mieluummin överit kuin vajarit.
– Uskalla, heittäydy; more is more!”

Olen teatteri-ilmaisun ohjaaja, FM, sekä viittä vaille valmis Taidehallinnon Maisteri (MuM – Arts Management, Sibelius-Akatemia).

Minulla on takanani jo aika monta kilometriä teatteriuraa niin ohjaajana, esiintyjänä, opettajana, tuottajana kuin soveltavan draaman tekijänäkin. Olen ohjannut ja opettanut harrastajia ja ammattilaisia, lapsia sekä aikuisia. Olen ohjannut klassikoita, lastennäytelmiä, goottikauhua, improryhmiä ja devising – esityksiä. Jokaisesta tyylilajista olen löytänyt jotain kiehtovaa ja osannut etsiä oman tapani lähestyä sitä.

Ohjaajana pyrin saamaan esiintyjistä parhaat puolet esiin, haluan innostaa työryhmää haastamaan itsensä sekä itseni – ja pyrkimään parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Positiivisella otteella, ilon kautta. Ryhmähenki ja keskeinen luottamus ovat ensisijaisen tärkeitä. Esitykset rakennetaan aina yhdessä ja jokaisen panos on yhtä tärkeä. Haluan kuunnella työryhmää, tutustua siihen ja nähdä kaikki sen jäsenet yksilöinä.

Asun Helsingissä perheeni kanssa ja työskentelen Teatteriosuuskunta ILMI Ö:ssä (alla linkki teatterin kotisivuille), sekä ohjaan tällä hetkellä Suomenlinnan lastenkierrosta. Kalenterini on täynnä tämän kevään (2020), mutta syksystä eteenpäin olen valmis uusiin haasteisiin! Pienet keikat kiinnostavat jo kesälläkin, mutta suuremmat elokuusta 2020 alkaen.
Olen kiinnostunut myös tuotannollisista töistä.

Lisätetoja Cv:stäni, olkaa yhteydessä!

Terkuin, Liisa

Toni Kettukangas

”Teatterin tekeminen on yhteistyötä”

 

Olen raahelainen kolmen lapsen isä. Toimin Raahen teatterissa johtajana. Käyn Raahesta käsin töissä myös Oulussa ja olen valmis vierailemaan kauempanakin. Minua voi kysyä ohjaamaan ja opettamaan.

Olen toiminut ohjaajana, dramaturgina, käsikirjoittajana ja näyttelijänä sekä vapaan kentän ammattiryhmissä kuin harrastajateattereissa. Olen opettanut Raahe opistossa nuorten teatteriryhmiä.
Valmistuin teatteri-ilmaisun ohjaajaksi vuonna 2010. Ylemmän AMK-tutkinnon suoritin Turun AMK:ssa soveltavan taiteen koulutusohjelmassa.

Niina Aho

 

 

Olen monipuolinen esittävän taiteen ohjaaja ja opettaja Oulusta, ja etsin aina uusia kiinnostavia projekteja teatterin ja taiteen aloilta. Toimin myös perustamani teatteri Saagan taiteellisena johtajana. Erityisesti minua kiehtoo kertomattomat tarinat, ilmaisun eri muodot ja taiteen tavoitettavuus.

Koulutukseltani olen teatteri- ilmaisun ohjaaja, AMK. Kokemusta minulta löytyy laajasti myös soveltavasta draamasta opetus- ja kasvatusaloilta sekä sosiaali- ja hyvinvointityöstä. Ohjaan myös erilaisia työpajoja ja kursseja.

Ida Teeri

 

”Teatterintekijän tärkein työkalu on mielikuvitus ja tärkein ominaisuus innostuminen.”

 

Olen fyysinen ja monipuolinen teatteri- ja tanssialan ammattilainen. Ohjaustyössä minulle on tärkeää luoda työryhmän kesken luottamus ja toisia kannustava ilmapiiri, jotta teatterin hienous: läsnäolo ja heittäytyminen pääsevät tapahtumaan. Minulle on tärkeää, että kaikki työryhmän jäsenet tuntevat olevansa oleellinen osa työskentelyä, ja että kaikille löytyy mielekäs tehtävä produktiossa.

Fyysinen taustani näkyy ohjauksessani ja esimerkiksi lämmittelyharjoituksissa. Olen parhaimmillani, kun ohjaan nuorten-, nuorten aikuisten- ja aikuisryhmiä.

Pasi Saarinen

”Haaveillaan isosti, toteutetaan realistisesti.”

 

Olen Pasi Saarinen, teatterimaailman valmentaja-ohjastaja.

Valmistuttuani 2005 teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Helsingin ammattikorkeakoulu Stadiasta, kiersin ensimmäiset viisi vuotta ohjaamassa eri puolella Suomea. Myöhemmin olen kehittänyt harrastajateatteritoimintaa ja lasten ja nuorten kulttuuria erilaisissa yhteisöissä, esimerkiksi Keski-Suomen läänintaiteilijana vuosina 2011-2014. Tällä hetkellä työskentelen Suomen Nuorisoseuroilla toimialajohtajana vastaten järjestön noin kahdensadan teatterin palveluista ja edunvalvonnasta  sekä tuhansia lapsia ja nuoria vuosittain tavoittavasta Nuori Kulttuuri -toiminnasta.

Minua kiinnostaa teatteri, jossa käsitellään suuria aiheita ja vielä suurempia tunteita. Tärkeimpinä ohjauksinani pidän Teatteri Lumperolle dramatisoimaani ja ohjaamani Juhani Peltosen Elmoa ja teatteriyhdistys Kulissille ohjaamiani Teuvo – Leevi and the Leavings -musikaalia sekä Häräntappoasetta.

Vapaa-aikani menee perheen parissa, ja jos ei siellä niin urheilun, luonnossa liikkumisen ja raviurheilun parissa.

Suhtaudunkin teatterin tekemiseen kuin hyvä valmentaja-ohjastaja ravihevoseen. Kimpassa teatterin omistavat ihmiset antavat kalliin aarteensa minun valmennettavaksi ja ohjastettavaksi, joten sitä pitää kunnioittaa ja kuunnella. Jos minulle suodaan kunnia toimia tietyn ajan teatterin valmentaja-ohjastaja, minun tehtäväni on liikuttaa ja huoltaa teatteri parhaaseen mahdolliseen iskuun, kun lähdön aika koittaa. Tämä tarkoittaa joskus tarkkaa vääntämistä, ja usein hyväntuulista kokeilua, heittäytymistä ja naurua.

Mikko Rantanen

”Teatteri antaa peilin, mahdollisuuden kohtaamisiin ja alustan eri vivahteiden tutkimiseen. Taiteen tehtävä on lisätä todellisuuden, niin menneen, nykyisen, kuin tulevankin hahmottamista. Näyttämötaide parhaimmillaan ojentaa työkaluja elämyksen, ilon ja surun kokemiseen. Teatteri on mielikuvituksen kehto. Ja mikä parasta – väliajalla saa kaffetta ja pullaa.

Hyvä teatteri nipistelee lempeästi ihmisen sisintä.”

Teatteriohjaaja Mikko Rantanen tarjoaa näyttämötaiteen ohjauspalvelua Turussa, Varsinais-Suomessa ja tarvittaessa muuallakin Suomessa. Asiakasryhminä ovat teatterit, monitaiteelliset ryhmät, yksityiset henkilöt, yhteisöt, yhdistykset ja yritykset sekä esiintyvien taidealojen ammattilaiset ja harrastajat.

Timo Tirri

Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen laitokselta valmistunut Teatteri- Ilmaisunohjaaja. Tutkintoon kulminoituu nuorena aloitettu koulutusputki, josta lisätietoa liitteenä olevasta ansioluettelosta.

Koulutukseni myötä yhdistelen ohjaajantyössäni perinteisen teatterin kuin soveltavankin teatterin työ- ja esitystapoja.
Ohjaajanura alkoi Raumalla 1982. Ammattilaisena ohjannut vuodesta 1985.
CV:stä näkyy kirjallisesti aiempaa toimintaani.

Jemina Sillanpää

 

”Teatteri, elämäni!”

 

Olen freelancer-ohjaaja, näyttelijä, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Olen valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmasta 2010 sekä suorittanut samassa laitoksessa opettajan pedagogiset opinnot.  Musiikkia olen esittänyt vuodesta 1992 sekä myöhemmin kirjoittanut lauluja. Olen ohjannut aktiivisesti n. 10 vuotta ja olen tuottanut sekä käsikirjoittanut osan ohjaustöistäni.  Kaksi edellistä ohjaustyötäni olivat Karnevaali 2020 Lahden kaupunginteatterin päänäyttämöllä sekä Karavaani 2017 Kansallisteatterin päänäyttämöllä.
Olen hyvin innokas kohtaamaan uusia haasteita ja utelias oppimaan uusia asioita. Käyn paljon erilaisilla kursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Työskentelen mielelläni ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden kanssa ja yhdistän työssäni eri taiteenaloja.  Olen toiminut pitkään myös erityisryhmien kanssa. Nautin kokonaisvaltaisista projekteista, joissa saamme ylittää itsemme ja tuomme yhteen ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten koskaan kohtaisi. Nautin tehdä teatteria, joka on vahvasti ajassa ja paikassa kiinni ja jonka tekeminen on inspiroivaa jokaiselle työryhmän jäsenelle.

Kerron mielelläni lisää, soittakaa tai laittakaa viestiä!

Jari Hiltunen

 

”Olen toisinaan mahdoton ja usein hyvin mahdollinen.”

 

Olen kuusikymppinen ohjaaja Pirkanmaalta. Ohjaajana olen työskennellyt jo 30v ja ohjauksia on tällä hetkellä jo 60, kaikki täysimittaisia harrastajateatteriesityksiä. Puolet ohjauksista on lasten ja nuorten kanssa ja toinen puoli aikuisten ja viime vuosina myös senioreiden kanssa. Täysin ammattimaisesti olen ohjannut v2015 – tuolloin perustin oman yrityksen Mansikkamäen Draamapajan . Lisäksi koulutan erilaisia ryhmiä ja käytän koulutuksissani teatterin menetelmiä. Olen myös muusikko joten musiikkiteatteri taittuu myös. CV;stä voi nähdä mitä olen ohjannut tähän mennessä. Ottakaa yhteyttä      Kerron mielelläni lisää ja olen valmis tekemään mahdottomankin mahdolliseksi   Teidän kanssa

FB sivut Mansikkamäen Draamapaja

Jari Hiltunen   /   Ohjaaja  / Mansikkamäen Draamapaja

Tytti Jäppinen

”Etiäpäin!”, sano mummo hangessa.

Toimin teatterialan freelancerina, pääasiallisina töinäni ohjaus ja opettaminen. Työotteeni perusteella ovat ohjattavinani olleet näyttelijät kuvailleet minua sanaparilla ”vaativa mutta lempeä”. Teatteritieteen opintoni ovat luoneet minulle vankan pohjan analysoida ohjattavaa tekstiä sekä hahmottaa esityskokonaisuuden eri osa-alueita. Draamakoulutuksen puolelta puolestaan tulee kykyni luoda vahva yhdessä tekemisen meininki työryhmän sisälle, ja kannustaa näyttelijät  ilon kautta löytämään itsestään aivan uusia ulottuvuuksia.  Pidän yksityiskohtien hiomisesta ja erityisen hyvää palautetta olenkin saanut henkilöohjaamisen, sujuvien kohtausvaihtojen ja esitysten musiikkivalintojen saralta.

Esitysten ohjaamisen lisäksi opetan paljon improvisaatiota, ja kirjoitan jonkin verran näytelmätekstejä niin omaan käyttöön kuin tilauksesta. Sekä CV:ni että nettisivuni kertovat töistäni tarkemmin.

Ilja Mäkelä

 

Teatteri on ennen kaikkea yhteistyön sekä yhteisen innostuksen ja kunnianhimon taidonnäyte.

 
 

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja ja -opettaja sekä käsikirjoittaja ja näyttelijä. Opetan teatteria päätoimisesti Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulussa. Teatteriohjaajana olen työskennellyt sekä ammattiteatterissa että koulutuksellisilla painotuksilla kunnianhimoisissa harrastajateatterituotannoissa. Hyödynnän ohjauksissani usein eri esittävien taiteiden elementtejä kuten sirkusta, tanssia, nukketeatteria ja musiikkia. Viime vuosina olen erikoistunut myös lapsille ja nuorille suunnattuun teatteriin kirjoittamalla uutta, teatteria ja sirkusakrobatiaa yhdistävää lastenteatteria sekä nuorten innoittamista aiheista ammennettua nuortenteatteria. Ohjaajana pyrin olemaan helpostilähestyttävä, innostava ja kannustava, mutta myös kunnianhimoiseen työskentelyyn tähtäävä. Valtaosan teatteriohjauksistani olen tehnyt suurten, 8-20 hengen esiintyjätyöryhmien parissa.  Teatteriopettajana olen erikoistunut myös fyysisen teatterin menetelmien (miimi, klovneria, naamioteatteri) opettamiseen ja hyödynnän niitä mielelläni myös ohjauksissani.

Sampo Kerola

 

Ars longa, vita brevis.

 

Sampo Kerola on tanssi-  ja teatteritaiteen ammattilainen. Hän on pohjakoulutukseltaan ympäristöinsinööri, sittemmin tanssinopettajaksi, koreografiksi ja taitelija-kehittäjäksi kouluttautunut taiteen maisteri.

 

Taiteellisen uransa Kerola on luonut tanssi-  ja puheteattereissa ympäri Suomea ohjaajana, tanssijana ja koreografina. Hän on opettanut monipuolisesti niin amatöörejä kuin ammattilaisia nykytanssin ja näyttelijäntyön tekniikoissa yli kymmenen vuoden ajan. Kerola työskentelee myös suunnittelijana työelämän kehittämishankkeissa luoden uusia taidelähtöisiä menetelmiä työntekijöiden ja organisaatioiden tarpeisiin.

 

Laura Kaljunen

 

Se, joka astuu lavalle, on näyttelijä. Se, joka laulaa, on laulaja.

 

Olen joensuulainen freelancer teatterintekijä ja laulaja/taidepedagogi Laura Kaljunen. Olen ohjannut harrastajateatteria Lieksassa Loukun kesäteatterissa ja Lieksan teatterissa sekä Ilomantsissa Teatteri Möhkössä. Olen käsikirjoittanut, ohjannut, tuottanut ja esittänyt omia esityksiä. Viimeisin oma tuotantoni, Huijarityttö, käsitteli äidin ja tyttären suhdetta toisiinsa ja alkoholiin. Minua kiinnostaa hauskan ja traagisen yhdistäminen. Teatterissa kiehtovat kaikki ihmeelliset ja erilaiset ihmiset sekä yhteinen prosessi. Tasa-arvo, toimiva ryhmä ja työhyvinvointi ovat minulle tärkeitä asioita myös.

¨

 

Tero Heinämäki

 

Turvallinen työilmapiiri luo puitteet vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn.

 

Olen 53-vuotias Helsingissä asuva teatteriohjaaja, joka on valmistunut ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1997. Kiinnityksellä olen ollut Kouvolan Teatterissa (2000-02) ja Seinäjoen kaupunginteatterissa (2006-10). Joensuun kaupunginteatteria johdin vuodet 2010-13. Tämän jälkeen olen mukana perustamassa Seinäjoelle kulttuuriyhdistys KoHoa, joka on tehnyt musiikkipitoisia esityksiä paikallisista aiheista sekä aikuisille, että lapsille. Yli 25 vuoden kokemuksella olen freelancerina kiertänyt ympäri Suomea. Teatteri on henkinen kotini vaikka oma perhe on myös tärkeä.
 
Harrastajia olen ohjannut kun sopivia välejä on tullut. Kokemukseni harrastajien kanssa ovat olleet innostavia! Teuvalla olen ohjannut samoja harrastajia kolmeen kertaan, Seinäjoella muutamaa ryhmää, ja Kimingissä Uittokallion kesäteatteriin paikallisaiheisen Amerikkaan muutosta kertovan Summassa vaan Amerikkaan kesällä 2022. Harrastajien kanssa tehdessä korustuu harrastamisen into, joka tarttuu myös ohjaajaan! Toki myös toisinpäin, eli ohjaajan into ja kiinnostus harrastajia kohtaan tarttuu heihin.
 
Rakastan lastenteatteria ja musiikkiteatteria. Monenlaista olen urani aikana ohjannut. Harrastajille kesäisiä farsseja, mutta myös musiikkipitoiset Pikku Pietarin pihan ja tuo edellämainittu Kimingin produktio.
 
Pyrin olemaan ohjaajana positiivinen innoittaja ja antaa avaimia jokaiselle oman ilmaisun löytämiseen. Kokonaisuuksien rakentamisesta minulla on pitkä kokemus. Osaan tehdä taiteellisesti kiinnostavaa teatteria, joka myös viihdyttää. Vaikka en ole sanan varsinaisessa merkityksessä kouluttaja niin omaan vahvan kokemuksen yhteisen tyylilajin ja yhtenäisyyden rakentamisesta esitykseen. Olen luotettava ja aikatauluissa pysyvä. Mitä sovitaan siitä pidetään kiinni. Tietysti myös ryhmän sitoutuminen on tärkeää enkä halua korostaa työnjohdollista asemaa ”käskyttäjänä”, vaikka sekin onnistuu. Jämäkkä olen, mutta positiivisen kautta.  Leikkisyyttä voisin tässä korostaa ja heittäytymistä. Lähtökohta on, että luon turvallisen työilmapiirin kaikille, siten pyrin olemaan avoin ja kuunnella myös työryhmää.
 
Ohjaamisen lisäksi olen tehnyt tuottamista, näyttämösovituksia, lavastussuunnitelmia, mutta myös rakentanut lavasteita, säveltänyt ja soittanut musiikin esityksiin.
 
Elämän kokemusta omaan myös sen verran, että ymmärrän ihmisten erilaiset lähtökohdat harrastamiseen. Joensuun kaupunginteatterin johtaminen vei minut burnoutiin, jonka jälkeen otin nuoruuden harrastuksen musiikin omaan työkalupussiin. Olen viime vuosina kouluttautunut musiikin tekemisessä ja toimin mm. kulttuurista vanhustyötä tekevän Duo Ohoivan riveissä. Uuden opiskelu on tärkeää kaiken ikään, ja teatterissa jos missä se luonnistuu! Maailmassa, jossa koneet meinaavat ottaa meistä vallan on tärkeää, että kokoonnumme yhteen, pohdimme maailmaa ja yritämme tehdä siitä jollain tapaa ymmärrettävää esityksen muodossa. Yhdessä omassa yhteisössämme.
 

Jouni Nurminen

Kriisi on mahdollisuus.

 

Olen on 62-vuotias teatteri-ilmaisun ohjaaja. Panostan kannustamiseen ja positiivisuuteen vuorovaikutuksessa, koska myönteisen ja turvallisen ilmapiirin luominen helpottavat uuden oppimista. Rakastan tarinoiden kertomista ja sitä miten kukin tarina saadaan juuri sille sopivalla tavalla dramaturgisesti toteutettua. Ohjaajan työ on siitä hieno ammatti, että pääsee näkemään kun näkymätön, kuvitteellinen muuttuu konkreettiseksi, näkyväksi. Teksti muuttuu toiminnaksi. Olen toiminut 1980-luvulta asti harrastaja- ja ammattikentässä ohjaajana, näyttelijänä ja näytelmäkirjailijana. Olen opettanut ja harjoittanut perinteistä draamaa, improvisaatiota, tarinateatteria ja soveltavia draamamenetelmiä. Oman tekstin tuottaminen ryhmässä ja devising tyylinen lähestymistapa on minulle ominaista. Olen ohjannut 30 kokopitkää näytelmää eri harrastajateattereille ja ohjaamani näytelmä on valittu kaksi kertaa Suomen Harrastajateatteriliiton harrastajateatterikesään. Vuonna 2017 Veitsenterä työryhmä esitti Vuosaaren kesäteatterin kymmenvuotis juhlavuonna käsikirjoittamani ja ohjaamani näytelmän Velka. Toimin vuosina 2021-23 dramaturgina ja ohjaana Pikku Huopalahden Yhteistöteatterissa.