Katri Mehto

”Leikitään niillä palikoilla, joita on.  Ei ole heikkouksia, on vain tilaa käyttää kaikkea luovasti.”

Olen pitkän matkan teatteri-leatherman, monitoimityökalu, joka kirjoittaa, ohjaa, opettaa ja esiintyykin tarvittaessa. Vahvuuteni on harrastajien kanssa työskentely. Tässä työssä olen oppinut miten osaamisen mahdollisia heikkouksia tai resurssien vähäisyyttä voi hyödyntää jos uskaltaa olla tarpeeksi omaperäinen, luova ja vähän hullu. Olen ratkaisukeskeinen.

Olen parhaimmillani voidessani keksiä yhdessä työryhmän kanssa väyliä ulos laatikosta, polkuja ja kokeiluja. Uskon näyttämöön yhteisenä leikkikenttänä, jonka tarkoitus on saada katsoja mukaan henkiseen leikkiin, yllättymään, ajattelemaan, tuntemaan, tutkimaan.

 

Katariina Kannisto

Olen Katariina Kannisto, teatteri-ilmaisun ohjaaja (2016). Teen taidekentällä laajasti erilaisia töitä, kuitenkin pääasiassa ohjaajana ja maskeeraajana.

Ohjaajana minua kiinnostaa kokemuksellisuus, visuaalisuus, näyttelijöiden välinen vahva kontakti, liikkeellisyys sekä uuden tutkiminen. Olen lämmin ja työryhmälähtöisyydestä innostunut ohjaaja. Pidän siitä, että esitykset ovat koko työryhmän näköisiä ja näyttelijät kokevat teoksen omakseen. Esityksen yhtenäisyys ja kokonaiskuva on minulle tärkeää. Haluan että myös valot, puvustus ja lavastus kertovat oman osansa tarinaa, eivätkä toimi vain kulisseina.

Teen mielelläni tavallisuudesta poikkeavaa teatteria, oli kyseessä sitten osallistavuus, immersiivisyys tai esimerkiksi työskentelymuodon kokeilevuus. Olen tehnyt työryhmälähtöisiä projekteja ilman yhtä varsinaista ohjaajaa, sekä esityksiä, joissa eri osa-alueilla on eri ohjaaja. Haluan etsiä myös perinteisempää teatteria tehdessäni mahdollisuuksia luoda esityksestä kokonaisvaltaisen kokemuksen, tästä hyvänä esimerkkinä toimii Sudenmorsian, joka on tekstinä perinteinen, mutta loimme sen uudella tavalla Vanhalinnan ympäristöön.

Taiteilijana olen utelias tutkija, inspiroidun erityisesti kuvista, ihmisistä ja musiikista. Visuaalisuus on minulle usein vahva lähtökohta ohjauksiini. Kerään runsaasti kuvamateriaalia, jonka kautta voin ilmaista teokseen toivomaani tunnelmaa muulle työryhmälle ja mahdollisille muille tahoille.

Toimin tällä hetkellä säännöllisestä sekä Turun alueella sekä pääkaupunkiseudulla. Olen kuitenkin myös valmis työskentelemään muualla kiinnostavien projektien parissa.

Jani Hämäläinen

Teatteri on vastaus kysymykseen ”miksi”
Teatterin opiskelu on itsensä opiskelua.

Näyttelijän tulee uskoa kaikkea mitä tekee ja sanoo, kokoajan. Jos ei pysty, hänen tulee näytellä että pystyy.

 

Hei! Olen 2016 Kokkolasta valmistunut TIO. Aikaisempaa koulutusta minulla on näyttelijäntyöstä sekä SuomenTeatteriopistosta että Lahden Kansanopistosta. Opiskelujeni ulkopuolella olen harrastanut teatteria jo reilut 18-vuotta, josta improvisaatiota n.9 vuotta.

Olen kiinnostunut fyysisestä ja sanattomasta ilmaisusta. Olenkin toinen pantomiimi-improvisaatioduo Plip ’n Bob perustaja sekä esiintyjä. Toinen mistä olen kiinnostunut on teatteriväkivalta ja olen opettanut molempia SHT:n kautta erinäisille harrastajaryhmille.

 

 

 

Tapani Kalliomäki

Kehittyminen loppuu tyytyväisyyteen. Teatteri on joukkuepeliä. Ohjaajan tehtävä on luoda olosuhteet, joissa näyttelijä uskaltaa turvallisesti antaa itsestään parhaansa. Uskon positiivisen kannustuksen luovaan voimaan. Pelko ei kuulu taiteeseen.

Olen valmistunut TEAKista teatteritaiteen maisteriksi -97. Olen työskennellyt näyttelijänä mm. KOM-teatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Teatteri Jurkassa, TTT:ssa, Teatteri Pienessä Suomessa. Nykyisin on Lahden kaupunginteatterin näyttelijä, jonne olen myös ohjannut produktioita. Olen sovittanut ja ohjannut näytelmiä sekä toiminut näyttelijäntyön opettajana ja kouluttajana aktiivisesti. Harrastajateatterin olen ohjannut mm. Orimattilan teatterille, Lauantainäyttämölle ja Ramppi-teatterille. Vuonna 2019 ohjasin Orimattilaan sovittamani Minna Canthin Työmiehen Vaimon ja Lauantainäyttämölle sovittamani Reviisorin. Molemmilla esityksillä teimme kyseisten teatterien kaikkien aikojen katsojaennätykset ja sain ohjauksistani vuoden kulttuuriteko palkintoehdokkuuden (Aukusti-palkinto).  Ohjatessani produktioita minulla on ollut tapana produktion valmistamisen rinnalla myös vahvasti kouluttaa näyttelijöitä.

 

Riina Salmi

Laadukasta taidetta uteliaalla ja kekseliäällä otteella.

Riina Salmi on teatteritaiteen maisteri, joka on toiminut monipuolisesti ohjaajana, käsikirjoittajana ja koreografina.
Hän on työskennellyt niin musiikkiteatterin, musikaalin kuin perinteisen puheteatterin ja kesäteatterinkin ohjaajana.  Kymmenien vuosien tanssitaustansa ansiosta hän käyttää runsaasti liikettä ja tanssillisuutta teoksissaan.
Salmen ohjauksille ominaista on rohkea taiteen eri lajien yhdisteleminen, liikkeellisyys ja yhdessä löytämisen ja ratkomisen riemu. Hän ei pelkää käyttää teoksissaan myöskään kokeilevempia työkaluja, kuten pelisuunnittelua ja yleisön osallistavia menetelmiä.

 

Kaarlo Kankaanpää

 

Olen esitysten ohjaamiseen, käsikirjoittamiseen ja tarvittaessa myös tuottamiseen erikoistunut teatterialalle pitkän tauon jälkeen palannut tekijä ja näkijä.

Kirsi Sulonen

”Earth without art is just ”Eh””

Olen keskisuomalaistunut teatteriohjaaja, kouluttaja ja näyttelijä. Pääasiassa teen ohjauksia harrastajateattereihin ympäri Keski-Suomen maakuntaa, mutta toimin myös näyttelijänä ja vuorovaikutus- ja työyhteisökouluttajana Teatterikone OSK:ssa.
Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja olen valmistunut Turun Taideakatemiasta v. 2006. Lisäksi olen hankkinut tarinateatteriohjaajakoulutuksen Tarinainstituutissa Helsingissä.

Olen ohjannut reilu 30 näytelmää, näytellyt useissa, käsikirjoittanut, dramatisoinut ja sovittanut useita näytelmiä.
Harrastajateatteriohjauksissa panostan taiteellisesti korkeatasoiseen laatuun, henkilöohjaukseen, ryhmäprosessiin sekä näyttämöilmaisun opettamiseen. Ajattelen, että harrastuksessa on pystyttävä kehittymään, ja siinä ammattiohjaaja voi olla apuna tarjoamalla haasteita ja opettamalla lisää näyttelijäntyöstä ja näyttämöilmaisusta.

Olen ohjannut eniten tekstilähtöisesti, mutta toiminut myös pitkäaikaistyöttömien teatterityöpajan ohjaajana muutamaan otteeseen ja valmistanut muissakin yhteyksissä esityksiä devising-prosessina. Fyysinen teatteri ja soveltava draama ovat myös erityisosaamistani.

Esittelyvideoni ja portfolion löydät nettisivuiltani www.kirsisulonen.fi

 

Hanna Ryti

 

Olen ohjaaja, näytelmäkirjailija ja kirjailija, olen toiminut myös paljon esitysdramaturgina. Olen ohjannut sekä tekstilähtöisesti että idean/aiheen/ryhmän toiveiden pohjalta. Olen tehnyt myös monta täysin sanatonta esitystä.

Olen ohjannut niin harrastajia kuin ammattilaisia sekä vapaalla kentällä, että vos-teattereissa. Olen kaikkiruokainen, innostun helposti ja teen mielelläni monenlaisia esityksiä. Ohjaajana olen tarkka, ohjaan näyttämökuvia ja rytmiä, mutta toki myös henkilöitä.

En oikeastaan usko, että on olemassa yhtä hyvää tapaa olla ohjaaja, hyvä ohjaajuus riippuu aina ryhmän tarpeista ja työn alla olevasta teoksesta.

Katimari Niskala

”LET’S DO THIS!”

Katimari Niskala (Espoo, 1993) on suomalainen näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Hän on erikoistunut liikkeeseen, fyysiseen teatteriin sekä visuaaliseen taiteeseen. Katimari on valmistunut näyttelijäksi ja teatterialan ammattilaiseksi Jacques Lecoqin teatterikoulusta Pariisista, sekä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi ja pedagogiksi Turun Taideakatemialta. Hän on työskennellyt kansainvälisissä produktiossa Turussa, Helsingissä, Pariisissa, Ostroszowicessa, New Yorkissa, Vermontissa ja Lontoossa. Katimari työskentelee monipuolisesti teatterin parissa näyttelijänä, ohjaajana, visuaalisena taiteilijana, skenografina, opettajana sekä tuottajana.

Katimarin taiteelle ominaista on liike, väkevä näyttelijäntyö, eri taidemuotojen sekoittuminen, rytmin vaihtelut, musiikki ja vahva visuaalisuus. Hän saa inspiraationsa musiikista, materiaaleista ja ilmiöistä sekä yhdenvertaisuudesta ja ympäristönsuojelusta: arvoista jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Ohjaajana Katimarille on tärkeää rakentaa positiivinen ilmapiiri jossa nautinto ja ilo ovat suurena osana työskentelyä. Hän tarjoaa opetusta tilan hahmottamisesta, teknisestä esiintyjyydestä ja ensemble – työskentelystä sekä painottaa kokeellista ja tutkivaa otetta teatterin tekemiseen.

Juuso-Matias Maijanen

”Teatteria tekevät ihmiset ihmisille, joten ollaan siis ihmisiksi.”

Olen teatteripedagogi (scenkonstpedagog, AMK), fyysinen näyttelijä (teatteri-ilmaisunohjaaja, AMK) ja toimin teatteriopettajana, liikeohjaajana sekä harvemmin esiintyjänä.

Erikoisalani on fyysinen näyttelijäntyö, jossa erityisesti naamioteatteri ja miimi sekä viime vuosina näyttämötaistelu ja näyttämöläheisyys omina erikoisaloinaan.

Haluaisin tavallaan varmistaa, että Suomessa jokaisella näyttelijällä olisi tarvittavat työkalut oman parhaan työnsä tekemiseen.

 

Kirsi Lindholm

”Tosissaan, mutta ei tosikkona”

Olen 38-vuotias laulava freelance näyttelijä ja teatteriohjaaja. Ohjannut olen vuodesta 2015 lähtien työkseni teattereissa täällä Forssan seudulla ja freelancenäyttelijänä olen toiminut vuodesta 2010.

Ohjaamisen olen oppinut ns. kantapään kautta. Toki olen vuosien varrella kouluttautunut erilaisilla kursseilla (tälläkin hetkellä mm. Taideyliopiston Visuaalinen ajattelu ohjaajantyössä – opettajana Anne Rautiainen).
Kymmenisen vuotta sitten olin apulaisohjaajana Forssan Teatterissa parissa prokkiksessa ja silloin havaittiin, että minulla on luontaisesti erinomainen kyky nähdä kokonaisuuksia, luoda jännitteitä ja ohjata isompiakin joukkoja – henkilöohjauksesta puhumattakaan.
Sittemmin olen ohjannut niin komediaa, farssia, draamaa, kauhu-jännäriä kuin koko perheen näytelmiäkin.

Tällä hetkellä minulla on työnalla kolme ohjausta. Toukokuussa 2020 on tulossa kaksi ohjaustani ensi-iltaan teatteritaiteen perusopetuksen kahdelta ikäryhmältä:
Kaunotar ja Hirviö (Sirkku Peltola), Wahren-Opiston Karuselli ryhmä
Lumikuningatar (Hans Christian Andersen), Wahren-Opiston Taikamaailma ryhmä
21.6.2020 ensi-iltansa saa myös Rauhaniemen kesäteatterissa Kahen Akan Loukussa (Heikki Luoma).

Olen avoin erilaisille teksteille sekä myös ei-tekstilähtöiselle teatterille, mutta toki minulla on ässiä hihassa ja paljon ehdotuksiakin.
Tulen mielelläni keskustelemaan kanssanne aiheesta lisää!

 

Niina Aho

 

 

Olen monipuolinen esittävän taiteen ohjaaja ja opettaja Oulusta, ja etsin aina uusia kiinnostavia projekteja teatterin ja taiteen aloilta. Toimin myös perustamani teatteri Saagan taiteellisena johtajana. Erityisesti minua kiehtoo kertomattomat tarinat, ilmaisun eri muodot ja taiteen tavoitettavuus.

Koulutukseltani olen teatteri- ilmaisun ohjaaja, AMK. Kokemusta minulta löytyy laajasti myös soveltavasta draamasta opetus- ja kasvatusaloilta sekä sosiaali- ja hyvinvointityöstä. Ohjaan myös erilaisia työpajoja ja kursseja.

Ida Teeri

 

”Teatterintekijän tärkein työkalu on mielikuvitus ja tärkein ominaisuus innostuminen.”

 

Olen fyysinen ja monipuolinen teatteri- ja tanssialan ammattilainen. Ohjaustyössä minulle on tärkeää luoda työryhmän kesken luottamus ja toisia kannustava ilmapiiri, jotta teatterin hienous: läsnäolo ja heittäytyminen pääsevät tapahtumaan. Minulle on tärkeää, että kaikki työryhmän jäsenet tuntevat olevansa oleellinen osa työskentelyä, ja että kaikille löytyy mielekäs tehtävä produktiossa.

Fyysinen taustani näkyy ohjauksessani ja esimerkiksi lämmittelyharjoituksissa. Olen parhaimmillani, kun ohjaan nuorten-, nuorten aikuisten- ja aikuisryhmiä.

Jouni Leikkonen

 

”Harjoittelu on ehkä kaikkein parasta teatterityössä!”

 

Olen koulutukseltani Teatteritaiteen maisteri (näyttelijäntyö) ja olen suorittanut taiteilijan pedagogiset opinnot. Viimeiset 25 vuotta olen työskennellyt teatterin opettajana ja ohjaajajana erilaisissa oppilaitoksissa ja yhteisöissä. Vuoden 2016 loppuun asti toimin Lahden ammattikorkeakoulun mu-siikkiteatterikoulutuksessa näyttelijäntyön lehtorina ja siitä viimeiset 3 vuotta olin myös koulutuksen vastuuopettajana. Työsuhteeni päättyi, koska koulutus lakkautettiin OKM:n päätöksellä.

Viimeisin ohjaustyöni on 1.2. ensi-illassa ollut Nurmijärven Tanssiopiston ja Musiikkiopiston kanssa tekemäni Seitsemään veljekseen perustuva tanssiteos 7 x Me  -Heijastumia Seitsemästä veljeksestä. Olen produktion ohjaaja ja käsikirjoittaja.

Tällä hetkellä suunnittelen Länsi-Suomen opistoon syksyllä 2020 alkavaa yksivuotista musiikkiteatterikoulutusta.

Katri Häti

”Älä tyydy pieniin aiheisiin… Tartu sinä moukariin ja tao omaa aikaasi kuin kuumaa rautaa. Älä pelkää suuria aiheita, sillä ihminen kasvaa työnsä mukana. Ole rohkea. Sinulla täytyy olla uskallusta myös epäonnistua. Ennen kaikkea, älä masennu, älä katkeroidu, älä koskaan vihaa ihmistä.”
-Mika Waltari

 

Toimin teatterialan freelancerina ja teen noin viisi teatterituotantoa vuodessa. Olen käsikirjoittanut ja dramatisoinut lastenteatteri, kesäteatteri ja draama esityksiä noin viidentoista vuoden ajan. Työskentelen niin ammattilais- kuin harrastajateatteri tuotannoissa. Pystyn tekemään tilaustöitä, ohjaamaan toivottuja tekstejä ja tarjoamaan esityksiä työryhmän kokoonpanon mukaan. Olen kouluttanut niin näyttelijäntyötä että ohjaajantyötä ja opetan tällä hetkellä Tampereen Työväenopistossa näyttelijäntyötä aikuis- ja lapsiryhmälle. Toimin neljättä vuotta tamperelaisen Tukkateatterin puheenjohtajana. Ohjaajana olen mukautuvanen, joustava ja yhteistyökykyinen sekä ennen kaikkea innostava ohjaaja.

(Työtarjouksista voin vastaanottaa yli 300 km etäisyydeltä mikäli oleskelu paikkakunnalla saadaan järjestettyä)

Sanni Antinniemi

 

”Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.”

 

Moikka.
Olen Sanni ja tuun etelä-savosta. Nuoresta iästä huolimatta kokemusta teatterista on tullut jo paljon ja voinkin suoraan sanoa, että teatteri on mulle intohimo. Nuoruudeninto ja tekemisen riemu on itselle tärkeimmät motivaattorit. Ohjaajana toisten onnistumisten näkeminen on kaikista palkitsevinta. Teatteria pitää tehdä isolla sydämellä eikä pakkopullana. Kaikille se ei sovi, mutta niille kelle se sopii on mahdollista päästä pitkälle, jos vaan löytyy tahtoa ja uskallusta. Ohjaajana olen vaativa, mutta kannustava. Vasta kun on tehnyt parhaansa voi sanoa, että on yrittänyt.

 

Päivi Kolmonen

 

”Jokaisella meillä polkumme ja unelmamme.”

 

Nuorena hankittu tanssiteatteritausta poiki näyttelijäksi mitä moninaisimpiin esityksiin ja teatterimuotoihin. Ohjaaminen ja käsikirjoittaminen mielekäs jatko teatteripolullani. Teatteri on täynnä läsnäolemisen voimaa ja siksi maaginen ja hieno taiteenlaji.

Jemina Sillanpää

 

”Teatteri, elämäni!”

 

Olen freelancer-ohjaaja, näyttelijä, muusikko ja pedagogi Jemina Sillanpää. Olen valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmasta 2010 sekä suorittanut samassa laitoksessa opettajan pedagogiset opinnot.  Musiikkia olen esittänyt vuodesta 1992 sekä myöhemmin kirjoittanut lauluja. Olen ohjannut aktiivisesti n. 10 vuotta ja olen tuottanut sekä käsikirjoittanut osan ohjaustöistäni.  Kaksi edellistä ohjaustyötäni olivat Karnevaali 2020 Lahden kaupunginteatterin päänäyttämöllä sekä Karavaani 2017 Kansallisteatterin päänäyttämöllä.
Olen hyvin innokas kohtaamaan uusia haasteita ja utelias oppimaan uusia asioita. Käyn paljon erilaisilla kursseilla Suomessa ja ulkomailla.

Työskentelen mielelläni ammattilaisten, harrastajien ja opiskelijoiden kanssa ja yhdistän työssäni eri taiteenaloja.  Olen toiminut pitkään myös erityisryhmien kanssa. Nautin kokonaisvaltaisista projekteista, joissa saamme ylittää itsemme ja tuomme yhteen ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten koskaan kohtaisi. Nautin tehdä teatteria, joka on vahvasti ajassa ja paikassa kiinni ja jonka tekeminen on inspiroivaa jokaiselle työryhmän jäsenelle.

Kerron mielelläni lisää, soittakaa tai laittakaa viestiä!

Carita Drew

”Life is short, and art long” -Hippocrates

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja, joka on viimeiset 15 vuotta ohjannut sekä harrastajateatteria että ammattiteatteria. Olen saanut teatteriohjaajan maisterikoulutuksen Lontoosta East 15 Acting Schoolista. Asuin 10 vuotta ulkomailla ja ohjannut paljon Englannissa. Nykyään asun Suomessa ja täällä ohjaan eri puolilla Suomea niin harrastaja- että ammattiteatterin kentällä. Taustalla on musikaalin, kesäteatterin, kokeellisen teatterin, tanssiteatterin, nykyteatterin, sekä tekstilähtöisen näytelmän ohjausta. Esitykset ovat saaneet mahtavia lehdistöarvosteluja, mutta eniten sydäntä lämmittävää on ollut valtaisa yleisön palaute.
Olen lämminhenkinen ohjaaja ja minulle on tärkeää työryhmän hyvinvointi ja pidän huolen, että työolosuhteet ovat reilut ja asianomaiset kaikille. Minulla on myös näyttelijäntyönopettajan koulutus, joten harjoitusten alussa yleensä kartoitan näyttelijöiden kyvyt ja toiveet ja laadin sen pohjalta harjoitussuunnitelman. Tuon harjoituksiin mukaan paljon erilaisia metodeja ja tekniikoita näyttelijöille, jotta jokainen näyttelijä voi löytää oman lähestymistavan rooliinsa. Esim. Stanislavski, Viewpoints, Meisner, Scott Seditan komediahahmot, yms. Harjoituksissa tapahtuu paljon yhteistyötä ja annan näyttelijöiden vaikuttaa kohtausten suunnitteluun ja oman hahmonsa rakentamiseen.

Ohjaustyöni perustuu vahvasti näyttelijäntyöhön, mutta visuaalisuudella ja äänimaailmalla on tärkeä osuus esityksissä. Tarkoitus on aina luoda vaikuttava maailma tekstistä ja mennä pintaa syvemmälle. Haluaisin korostaa, että olen erittäin tarkka siitä, että esityksestä tulee hyvä ja että se antaa katsojalle kokemuksen. Vaikka ei voi tehdä vaikutusta joka katsojaan, niin on silti tärkeää että esitys on hiottu tiukaksi kokonaisuudeksi, näyttelijöiden roolihahmot ovat moninaisia ja valmiita, ja että esitys on tarpeeksi yllätyksellinen.
Porfoliona toimii nettisivuni: www.caritadrew.com

Jari Hiltunen

 

”Olen toisinaan mahdoton ja usein hyvin mahdollinen.”

 

Olen kuusikymppinen ohjaaja Pirkanmaalta. Ohjaajana olen työskennellyt jo 30v ja ohjauksia on tällä hetkellä jo 60, kaikki täysimittaisia harrastajateatteriesityksiä. Puolet ohjauksista on lasten ja nuorten kanssa ja toinen puoli aikuisten ja viime vuosina myös senioreiden kanssa. Täysin ammattimaisesti olen ohjannut v2015 – tuolloin perustin oman yrityksen Mansikkamäen Draamapajan . Lisäksi koulutan erilaisia ryhmiä ja käytän koulutuksissani teatterin menetelmiä. Olen myös muusikko joten musiikkiteatteri taittuu myös. CV;stä voi nähdä mitä olen ohjannut tähän mennessä. Ottakaa yhteyttä      Kerron mielelläni lisää ja olen valmis tekemään mahdottomankin mahdolliseksi   Teidän kanssa

FB sivut Mansikkamäen Draamapaja

Jari Hiltunen   /   Ohjaaja  / Mansikkamäen Draamapaja

Maria Oiva

Toivon vastakohta ei ole toivottomuus vaan toimettomuus.
Maria Oiva (s.1977) työskentelee laaja-alaisesti esittävän taiteen kentällä teatteriohjaajana, esitystaitelijana sekä asiantuntijana. Hän on vuodesta 2015 kehittänyt digitaalisen näyttämön konseptia. Hänellä on takanaan myös koreografiaopintoja sekä vuosien kokemus erilaisista esitystiloista sekä monitaiteellisten ja moninaisten työryhmien ja projektien johtamisesta.
Oivan teatteripolku alkoi Samppalinnan kesäteatterista musikaalien parissa ja kesäteatteri onkin lähellä hänen sydäntään, kuten myös huumori.
Oiva työskentelee sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Ilja Mäkelä

 

Teatteri on ennen kaikkea yhteistyön sekä yhteisen innostuksen ja kunnianhimon taidonnäyte.

 
 

Olen helsinkiläinen teatteriohjaaja ja -opettaja sekä käsikirjoittaja ja näyttelijä. Opetan teatteria päätoimisesti Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulussa. Teatteriohjaajana olen työskennellyt sekä ammattiteatterissa että koulutuksellisilla painotuksilla kunnianhimoisissa harrastajateatterituotannoissa. Hyödynnän ohjauksissani usein eri esittävien taiteiden elementtejä kuten sirkusta, tanssia, nukketeatteria ja musiikkia. Viime vuosina olen erikoistunut myös lapsille ja nuorille suunnattuun teatteriin kirjoittamalla uutta, teatteria ja sirkusakrobatiaa yhdistävää lastenteatteria sekä nuorten innoittamista aiheista ammennettua nuortenteatteria. Ohjaajana pyrin olemaan helpostilähestyttävä, innostava ja kannustava, mutta myös kunnianhimoiseen työskentelyyn tähtäävä. Valtaosan teatteriohjauksistani olen tehnyt suurten, 8-20 hengen esiintyjätyöryhmien parissa.  Teatteriopettajana olen erikoistunut myös fyysisen teatterin menetelmien (miimi, klovneria, naamioteatteri) opettamiseen ja hyödynnän niitä mielelläni myös ohjauksissani.

Sampo Kerola

 

Ars longa, vita brevis.

 

Sampo Kerola on tanssi-  ja teatteritaiteen ammattilainen. Hän on pohjakoulutukseltaan ympäristöinsinööri, sittemmin tanssinopettajaksi, koreografiksi ja taitelija-kehittäjäksi kouluttautunut taiteen maisteri.

 

Taiteellisen uransa Kerola on luonut tanssi-  ja puheteattereissa ympäri Suomea ohjaajana, tanssijana ja koreografina. Hän on opettanut monipuolisesti niin amatöörejä kuin ammattilaisia nykytanssin ja näyttelijäntyön tekniikoissa yli kymmenen vuoden ajan. Kerola työskentelee myös suunnittelijana työelämän kehittämishankkeissa luoden uusia taidelähtöisiä menetelmiä työntekijöiden ja organisaatioiden tarpeisiin.

 

Jouni Nurminen

Kriisi on mahdollisuus.

 

Olen on 62-vuotias teatteri-ilmaisun ohjaaja. Panostan kannustamiseen ja positiivisuuteen vuorovaikutuksessa, koska myönteisen ja turvallisen ilmapiirin luominen helpottavat uuden oppimista. Rakastan tarinoiden kertomista ja sitä miten kukin tarina saadaan juuri sille sopivalla tavalla dramaturgisesti toteutettua. Ohjaajan työ on siitä hieno ammatti, että pääsee näkemään kun näkymätön, kuvitteellinen muuttuu konkreettiseksi, näkyväksi. Teksti muuttuu toiminnaksi. Olen toiminut 1980-luvulta asti harrastaja- ja ammattikentässä ohjaajana, näyttelijänä ja näytelmäkirjailijana. Olen opettanut ja harjoittanut perinteistä draamaa, improvisaatiota, tarinateatteria ja soveltavia draamamenetelmiä. Oman tekstin tuottaminen ryhmässä ja devising tyylinen lähestymistapa on minulle ominaista. Olen ohjannut 30 kokopitkää näytelmää eri harrastajateattereille ja ohjaamani näytelmä on valittu kaksi kertaa Suomen Harrastajateatteriliiton harrastajateatterikesään. Vuonna 2017 Veitsenterä työryhmä esitti Vuosaaren kesäteatterin kymmenvuotis juhlavuonna käsikirjoittamani ja ohjaamani näytelmän Velka. Toimin vuosina 2021-23 dramaturgina ja ohjaana Pikku Huopalahden Yhteistöteatterissa.