Tapani Kalliomäki

Kehittyminen loppuu tyytyväisyyteen. Teatteri on joukkuepeliä. Ohjaajan tehtävä on luoda olosuhteet, joissa näyttelijä uskaltaa turvallisesti antaa itsestään parhaansa. Uskon positiivisen kannustuksen luovaan voimaan. Pelko ei kuulu taiteeseen.

Olen valmistunut TEAKista teatteritaiteen maisteriksi -97. Olen työskennellyt näyttelijänä mm. KOM-teatterissa, Helsingin kaupunginteatterissa, Teatteri Jurkassa, TTT:ssa, Teatteri Pienessä Suomessa. Nykyisin on Lahden kaupunginteatterin näyttelijä, jonne olen myös ohjannut produktioita. Olen sovittanut ja ohjannut näytelmiä sekä toiminut näyttelijäntyön opettajana ja kouluttajana aktiivisesti. Harrastajateatterin olen ohjannut mm. Orimattilan teatterille, Lauantainäyttämölle ja Ramppi-teatterille. Vuonna 2019 ohjasin Orimattilaan sovittamani Minna Canthin Työmiehen Vaimon ja Lauantainäyttämölle sovittamani Reviisorin. Molemmilla esityksillä teimme kyseisten teatterien kaikkien aikojen katsojaennätykset ja sain ohjauksistani vuoden kulttuuriteko palkintoehdokkuuden (Aukusti-palkinto).  Ohjatessani produktioita minulla on ollut tapana produktion valmistamisen rinnalla myös vahvasti kouluttaa näyttelijöitä.

 

Katimari Niskala

”LET’S DO THIS!”

Katimari Niskala (Espoo, 1993) on suomalainen näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Hän on erikoistunut liikkeeseen, fyysiseen teatteriin sekä visuaaliseen taiteeseen. Katimari on valmistunut näyttelijäksi ja teatterialan ammattilaiseksi Jacques Lecoqin teatterikoulusta Pariisista, sekä teatteri-ilmaisun ohjaajaksi ja pedagogiksi Turun Taideakatemialta. Hän on työskennellyt kansainvälisissä produktiossa Turussa, Helsingissä, Pariisissa, Ostroszowicessa, New Yorkissa, Vermontissa ja Lontoossa. Katimari työskentelee monipuolisesti teatterin parissa näyttelijänä, ohjaajana, visuaalisena taiteilijana, skenografina, opettajana sekä tuottajana.

Katimarin taiteelle ominaista on liike, väkevä näyttelijäntyö, eri taidemuotojen sekoittuminen, rytmin vaihtelut, musiikki ja vahva visuaalisuus. Hän saa inspiraationsa musiikista, materiaaleista ja ilmiöistä sekä yhdenvertaisuudesta ja ympäristönsuojelusta: arvoista jotka ovat lähellä hänen sydäntään.
Ohjaajana Katimarille on tärkeää rakentaa positiivinen ilmapiiri jossa nautinto ja ilo ovat suurena osana työskentelyä. Hän tarjoaa opetusta tilan hahmottamisesta, teknisestä esiintyjyydestä ja ensemble – työskentelystä sekä painottaa kokeellista ja tutkivaa otetta teatterin tekemiseen.

Kari Kinnaslampi

”Rakastan teatteria. Teatteri on elämäni!”

Olen 55-vuotias teatterialan rautainen ammattilainen. Olen tehnyt kaikkea teatterin alalla jo 35 vuoden aikana. Vaikka olen pohjakoulutukseltani näyttelijä, niin ohjaajana olen itseni lähes kokonaan elättänyt. Ohjaajana olen vaativa, mutta inhimillinen. Teatterin tekeminen on yhteistyötä, se on tiimilaji. Otan ideoita ja ajatuksia vastaan mielelläni. Ohjaajana kuitenkin valitsen ja päätän miten loppupeleissä mennää ja otan siitä vastuun. Koska olen itse näyttelijä, tiedän miltä näyttelijästä tuntuu ja siksi osaan ottaa huomioon näyttelijän kyvyt ja tunteet. Olen näyttelijää tukeva ja kannustava ohjaaja. En anna näyttelijän mennä epävarmana ja pelokkaana näyttämölle. Ohjaan niin, että kaikki on varmaa. On turvallista ja kivaa olla näyttämöllä. Kokea se upea elämys kun näyttelijän ja yleisön välille muodostuu se ihmeellinen yhteys ja homma toimii. Ohjatessani näyttelijät saavat samalla näyttelijäntyön opetusta, koska olen myös teatteripedagoginen. Ohjaamiseni on pedagogista.
Olen valmis lähtemään pidemmänkin matkan päähän ohjaamaan ja kouluttamaan.

Mikko Rantanen

”Teatteri antaa peilin, mahdollisuuden kohtaamisiin ja alustan eri vivahteiden tutkimiseen. Taiteen tehtävä on lisätä todellisuuden, niin menneen, nykyisen, kuin tulevankin hahmottamista. Näyttämötaide parhaimmillaan ojentaa työkaluja elämyksen, ilon ja surun kokemiseen. Teatteri on mielikuvituksen kehto. Ja mikä parasta – väliajalla saa kaffetta ja pullaa.

Hyvä teatteri nipistelee lempeästi ihmisen sisintä.”

Teatteriohjaaja Mikko Rantanen tarjoaa näyttämötaiteen ohjauspalvelua Turussa, Varsinais-Suomessa ja tarvittaessa muuallakin Suomessa. Asiakasryhminä ovat teatterit, monitaiteelliset ryhmät, yksityiset henkilöt, yhteisöt, yhdistykset ja yritykset sekä esiintyvien taidealojen ammattilaiset ja harrastajat.

Taru Eskonen-Myllylä

Moi!

Olen 32-vuotias teatteria työkseen tekevä daami Jyväskylän alueelta. Koulutukseltani olen sosionomi (AMK) sekä kulttuurituottaja (AMK). Työkseni teen produktioita harrastajateattereissa niin ohjaajana, tuottajana kuin draamakasvattajanakin.

Teatterissa edellä mainittujen lisäksi olen harrastanut näyttelemistä vuodesta 2002 eli yli puolet elämästäni. Vahva näyttelijätausta on antanut minulle eväitä useista eri tyylilajeista ja on näyttänyt minulle monia eri tapoja tehdä teatteria. Vaikka puheteatteri on kotikenttääni, klassisesti vielä eniten draaman ja komedian keinoin, minua kiehtoo ohjaajana kokeilla uusia aluevaltauksia ja etsiä tekstejä, jotka haastavat minut niin henkilökohtaisella kuin ammatillisellakin tasolla uuden äärelle.

Ohjaamisessa parasta on tiimityön juhla eli se, miten koko työryhmä saadaan puhaltamaan yhteen hiileen ja tekemään työstettävästä produktiosta se paras mahdollinen versio. On hienoa nähdä, kuinka harjoitusprosessin aikana työryhmä todistaa ohjaajan alkuperäiset visiot vääriksi ja luo niistä yhdessä kanssani noin miljoona kertaa paremmat. Näin teemme näytelmästä työryhmän näköisen – ja se on parasta se. 🙂

Jari Hiltunen

 

”Olen toisinaan mahdoton ja usein hyvin mahdollinen.”

 

Olen kuusikymppinen ohjaaja Pirkanmaalta. Ohjaajana olen työskennellyt jo 30v ja ohjauksia on tällä hetkellä jo 60, kaikki täysimittaisia harrastajateatteriesityksiä. Puolet ohjauksista on lasten ja nuorten kanssa ja toinen puoli aikuisten ja viime vuosina myös senioreiden kanssa. Täysin ammattimaisesti olen ohjannut v2015 – tuolloin perustin oman yrityksen Mansikkamäen Draamapajan . Lisäksi koulutan erilaisia ryhmiä ja käytän koulutuksissani teatterin menetelmiä. Olen myös muusikko joten musiikkiteatteri taittuu myös. CV;stä voi nähdä mitä olen ohjannut tähän mennessä. Ottakaa yhteyttä      Kerron mielelläni lisää ja olen valmis tekemään mahdottomankin mahdolliseksi   Teidän kanssa

FB sivut Mansikkamäen Draamapaja

Jari Hiltunen   /   Ohjaaja  / Mansikkamäen Draamapaja

Eija-Liisa Pokki

Hei!

Olen 49v ohjaaja ja asustelen nykyään Ylivieskassa.  Käytettävissä työhön olen oikeastaan ympäri Suomea kunhan yöpaikka löytyy ja pieni koirani pääsee mukaan. Työkseni olen ohjannut jo vuodesta 2001. Olen toiminut 2001 vuodesta myös kansalaisopistoilla ilmaisu-teatteriaineiden tuntiopettajana niin Kouvolassa, Tampereella kuin Ylivieskassa. Itseltä luonnistuu myös lavastussuunnitelmat kuin puvustuskin. Harrastajateatterissa lähellä sydäntäni on erityisryhmät kuten kehitysvammaiset joita olen ohjaillut kohta jo 10 vuoden ajan.

Olen ohjaajana aikatauluista kiinni pitävä, kaikki työryhmän jäsenet huomioiva, keskusteleva ja avoin. Tärkeintä on luoda hyvä ilmapiiri porukalle, kasvaa ihmisenä ja harrastajana sekä tietysti tuottaa viihdettä katsojille. Työryhmän hyvinvointi välittyy kyllä katsomoon saakka.

Lisätietoja löytyy tuolta sekavasta CV: stäni joten kannattaa tutustua siihen.

Tero Heinämäki

 

Turvallinen työilmapiiri luo puitteet vaikeidenkin aiheiden käsittelyyn.

 

Olen 53-vuotias Helsingissä asuva teatteriohjaaja, joka on valmistunut ohjaajaksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 1997. Kiinnityksellä olen ollut Kouvolan Teatterissa (2000-02) ja Seinäjoen kaupunginteatterissa (2006-10). Joensuun kaupunginteatteria johdin vuodet 2010-13. Tämän jälkeen olen mukana perustamassa Seinäjoelle kulttuuriyhdistys KoHoa, joka on tehnyt musiikkipitoisia esityksiä paikallisista aiheista sekä aikuisille, että lapsille. Yli 25 vuoden kokemuksella olen freelancerina kiertänyt ympäri Suomea. Teatteri on henkinen kotini vaikka oma perhe on myös tärkeä.
 
Harrastajia olen ohjannut kun sopivia välejä on tullut. Kokemukseni harrastajien kanssa ovat olleet innostavia! Teuvalla olen ohjannut samoja harrastajia kolmeen kertaan, Seinäjoella muutamaa ryhmää, ja Kimingissä Uittokallion kesäteatteriin paikallisaiheisen Amerikkaan muutosta kertovan Summassa vaan Amerikkaan kesällä 2022. Harrastajien kanssa tehdessä korustuu harrastamisen into, joka tarttuu myös ohjaajaan! Toki myös toisinpäin, eli ohjaajan into ja kiinnostus harrastajia kohtaan tarttuu heihin.
 
Rakastan lastenteatteria ja musiikkiteatteria. Monenlaista olen urani aikana ohjannut. Harrastajille kesäisiä farsseja, mutta myös musiikkipitoiset Pikku Pietarin pihan ja tuo edellämainittu Kimingin produktio.
 
Pyrin olemaan ohjaajana positiivinen innoittaja ja antaa avaimia jokaiselle oman ilmaisun löytämiseen. Kokonaisuuksien rakentamisesta minulla on pitkä kokemus. Osaan tehdä taiteellisesti kiinnostavaa teatteria, joka myös viihdyttää. Vaikka en ole sanan varsinaisessa merkityksessä kouluttaja niin omaan vahvan kokemuksen yhteisen tyylilajin ja yhtenäisyyden rakentamisesta esitykseen. Olen luotettava ja aikatauluissa pysyvä. Mitä sovitaan siitä pidetään kiinni. Tietysti myös ryhmän sitoutuminen on tärkeää enkä halua korostaa työnjohdollista asemaa ”käskyttäjänä”, vaikka sekin onnistuu. Jämäkkä olen, mutta positiivisen kautta.  Leikkisyyttä voisin tässä korostaa ja heittäytymistä. Lähtökohta on, että luon turvallisen työilmapiirin kaikille, siten pyrin olemaan avoin ja kuunnella myös työryhmää.
 
Ohjaamisen lisäksi olen tehnyt tuottamista, näyttämösovituksia, lavastussuunnitelmia, mutta myös rakentanut lavasteita, säveltänyt ja soittanut musiikin esityksiin.
 
Elämän kokemusta omaan myös sen verran, että ymmärrän ihmisten erilaiset lähtökohdat harrastamiseen. Joensuun kaupunginteatterin johtaminen vei minut burnoutiin, jonka jälkeen otin nuoruuden harrastuksen musiikin omaan työkalupussiin. Olen viime vuosina kouluttautunut musiikin tekemisessä ja toimin mm. kulttuurista vanhustyötä tekevän Duo Ohoivan riveissä. Uuden opiskelu on tärkeää kaiken ikään, ja teatterissa jos missä se luonnistuu! Maailmassa, jossa koneet meinaavat ottaa meistä vallan on tärkeää, että kokoonnumme yhteen, pohdimme maailmaa ja yritämme tehdä siitä jollain tapaa ymmärrettävää esityksen muodossa. Yhdessä omassa yhteisössämme.