Tiedote 10.4.2024

Keskustelutilaisuus ”Kuka saa osallistua kulttuuriin?”

5.4.2024 Pikkuparlamentissa Helsingissä

Suomen Harrastajateatteriliitto

Julkaisuvapaa heti

”Sivistyksen keskiössä on vahva kiinnostus kulttuuriin ja taiteeseen”

Suomen Harrastajateatteriliitto järjesti 5. huhtikuuta 2024 Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa keskustelutilaisuuden ”Kuka saa osallistua kulttuuriin?”. Keskustelun alustajina toimivat eduskunnan varapuhemies, Suomen Harrastajateatteriliiton puheenjohtaja Paula Risikko sekä Taiteen edistämiskeskuksen Kaisa Rönkkö. Kommenttipaneelissa alustuksia pohti Daniel Timonen, Inke Dahl ja Stuba Nikula. Keskustelussa pohdittiin miksi on ihmisiä, jotka kokevat, ettei kulttuuri kosketa heidän elämäänsä millään tavalla, että he eivät ole osallisia missään kulttuuriin liittyvässä toiminnossa.

-Keskusteluissa nousi esiin se, että kulttuuri on monimuotoine käsite, ja sitä voi kokea monella eri tavalla. Katsojana, tekijänä, kokijana, oppilaana, tukijana. Taidelajit eivät kilpaile keskenään, ja onkin tärkeää tunnustaa kaikkien taidelajien arvo, summaa Suomen Harrastajateatteriliiton toiminnanjohtaja Sanna Saarela päivän antia.

Keskusteluissa pohdittiin voisiko kulttuuriharrastus olla yksi vastaus osallisuuden lisäämisessä. Sanna Saarelan mukaan esimerkiksi harrastajateatteri vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta. – Yhteisöllisyys ja osallisuus taas kasvattavat muun muassa psyykkisen turvallisuuden tunnetta, joka lisää luottamusta sekä itseen että ympäröivään maailmaan, Saarela kertoo. -Taide on maailmassa olemisen ihmettelyä, siinä kaiken keskiössä on ihminen, tiivisti keskustelijoista Kansalaisfoorumin edustaja Hanna Pulkkinen.

Päivän aikana nousi esiin myös koulujen tärkeä rooli kulttuurikasvatuksessa ja mielekkään harrastuksen löytämisessä. Harrastuksen ohjaaja voi olla nuorelle ”se yksi tärkeä aikuinen”. Myös kulttuuritoimijoiden on tärkeä panostaa saavutettavuuteen.

Kulttuuripolitiikalla on tärkeä rooli kulttuurisen osallisuuden edistämisessä. Tilaisuuden aikana todettiinkin, että on tärkeää kehittää politiikkatoimia, jotka madaltavat kynnystä kulttuuriin osallistumiselle ja tekevät kulttuurista kaikkien ulottuvilla olevan. – Kulttuuriala rakentaa ihmisten demokratiaymmärrystä, mikä on erityisen tärkeää nykymaailmassa, Saarela sanoo.

Keskustelusta lähetettiin terveisiä opetus- ja kulttuuriministeriön hallituksen pyynnöstä koolle kutsumalle kulttuuripoliittisen selonteon työryhmälle erityisesti osallisuuden tärkeydestä, jonka tulisi näkyä läpileikkaavana kautta koko selonteon. Ilman osallisuutta ei ole yhteyttä ja ilman yhteyttä on vain tyhjyyttä.

Lisätietoja:

Sanna Saarela